A holland illetőségű
Efsi-ről, mint felnőtt gyűjtő hallottam először és –
mitagadás – a termékeik minősége mellett, a
cég története is nagyon tetszett. Igazából amit eddig láttam
tőlük, az kivétel nélkül mind nagyon tetszett.
Commer
A
brit illetőségű céget 1905-ben alapították és
haszongépjárműveket állított elő. Az 1970-es években a
Chrysler Europe kebelezte be, majd azt a Peugeot. Commer márkanév
alatt egészen 1979-ig készültek járművek, hogy aztán a
Peugeot-Renault haszongépjárműveket gyártsák a brit üzemek is.
A cég neve ismerős lehet azoknak, akik tisztában vannak a Matchbox
korai történetével, a brit márka több terméküket is feldolgozta a regular wheel érában.
Még
jó, hogy a
közelmúltban tisztáztuk a step van fogalmát, mert így nem
kell hosszasan magyaráznom, hogy mi fán is terem a Commer
Walk-Thru, melyet 1961-ben dobtak piacra és vélhetően a márkanév
kifulladásáig – erről nem találtam pontos adatot –
gyártottak. Ahogy elnéztem a neten fellelhető képeket, a típus
az Egyesült Királyságban és Európa északi részén volt
népszerű.
A
másfél-, két- és háromtonnás verziókban készülő Walk-Thru erőművei
kivétel nélkül négyhengeres sorosak voltak, benzines és dízel
kivitelben, az alvázas konstrukció hátsó kerekeit hajtották
négysebességes manuális váltón keresztül – nagyjából mint
bármelyik másik teherautó akkoriban.
A
Walk-Thru – mint az az alább elterülő, 1975-ből való
katalógusból kiderül – nem csak step van felépítménnyel
készült.
Masszív
Az
Efsi történetével az a baj, hogy gyakorlatilag dokumentálatlan.
Nem tudom megmondani, hogy mikor dobhatták piacra a Walk-Thrukat,
csak azt, hogy az egyszerű, step van felépítmény a 3020-as számot
kapta. Az alvázon csak 302 olvasható, aminek az a magyarázata,
hogy az erre épülő egyéb változatokhoz is ezt használták.
Amúgy ezek rendre: 3021 – mentő, 3022 – szervizkocsi, 3023 –
tűzoltószer, 3024 – katonai mentő, 3025 – U.S. Army (!) step
van, szóval változat létezik rengeteg, a sima step vanból is
láttam számos cégjelzéssel már – persze csak fotón.
Az a
helyzet, hogy a hollandok Commerje olyan masszív, hogy öröm nézni.
Az alváza és a felépítménye is fémből van, ami jótékonyan
minőségérzetet sugároz. A kerekei nem rugóznak, viszont van –
teljesen üres, de hát mi legyen benne – beltere és vezető, meg
a kocsikísérő munkahelyét is kidolgozták. Az én példányom
gyári hibás, a kormánykerék beszorult a felépítmény orr része
alá, de ez az élvezeti értékét mit sem csökkenti. A tetőn lévő
megkülönböztető jelzést valószínűleg gyerekként is imádtam
volna. Az én példányom a Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, azaz
a Holland Királyi Légitársaság, ismertebb nevén a KLM színeit
és emblémáját viseli, így a gyermeki fantáziámban is teljesen
elfogadható lett volna a sárga villogó megléte, egy a reptéren szaladgáló
igáslovon. (Mental note: Össze kéne rakni egyszer a szintén
KLM-es, szintén Efsi Mercedes-Benz
NG nyergesszerelvénnyel, biztos bitangul néznének ki együtt,
bár nem ugyanaz a méretarány.)
Egyetlen
helyen tudok csak belekötni: Sajnos a raktér ajtajai nem
nyithatóak, ami viszont sokat levon az élvezeti értékéből.
Persze
a vanitisz mondatja ezt velem, de ez egy minden ízében klassz,
legalább 30 évesnek tűnő játékszer és természetesen „régen
minden jobb volt”, valamint „támogassuk a fényhíd-ipart”!
Sajnos az én példányom gyári hibás, a kormánykerék beszorult a felépítmény alá. Persze ez az élvezeti értékéből mit sem von le.
Egészen pontosan nem tudom, hogy mi lehet a típusa, de én a Commer Walk-Thru KC25-nek, vagy KC30-nak gondolom.
Az a baj a fényképezőgéppel, hogy nem csak az apró részleteket, de az egészen apró sérüléseket is megmutatja.
Bár ha még nyithatóak lennének a hátsó ajtajai is! Akkor tökéletes játékszer lenne.
2 megjegyzés:
Kellett pár nap míg leessen, hogy van egy Efsi buszom, ami szintén KLM dekorációt visel.
http://www.87thscale.info/images/Efsi_Jonckheere-2.jpg
Potenciálisan érdekel, ha neked nem kell... ;-)
Megjegyzés küldése