Oldalak

2014/01/27

Matchboxon kívüliek: Efsi 3020 Commer Walk-Thru Van

A holland illetőségű Efsi-ről, mint felnőtt gyűjtő hallottam először és – mitagadás – a termékeik minősége mellett, a cég története is nagyon tetszett. Igazából amit eddig láttam tőlük, az kivétel nélkül mind nagyon tetszett.

Commer
A brit illetőségű céget 1905-ben alapították és haszongépjárműveket állított elő. Az 1970-es években a Chrysler Europe kebelezte be, majd azt a Peugeot. Commer márkanév alatt egészen 1979-ig készültek járművek, hogy aztán a Peugeot-Renault haszongépjárműveket gyártsák a brit üzemek is. A cég neve ismerős lehet azoknak, akik tisztában vannak a Matchbox korai történetével, a brit márka több terméküket is feldolgozta a regular wheel érában.

Még jó, hogy a közelmúltban tisztáztuk a step van fogalmát, mert így nem kell hosszasan magyaráznom, hogy mi fán is terem a Commer Walk-Thru, melyet 1961-ben dobtak piacra és vélhetően a márkanév kifulladásáig – erről nem találtam pontos adatot – gyártottak. Ahogy elnéztem a neten fellelhető képeket, a típus az Egyesült Királyságban és Európa északi részén volt népszerű.

A másfél-, két- és háromtonnás verziókban készülő Walk-Thru erőművei kivétel nélkül négyhengeres sorosak voltak, benzines és dízel kivitelben, az alvázas konstrukció hátsó kerekeit hajtották négysebességes manuális váltón keresztül – nagyjából mint bármelyik másik teherautó akkoriban.

A Walk-Thru – mint az az alább elterülő, 1975-ből való katalógusból kiderül – nem csak step van felépítménnyel készült.













Masszív
Az Efsi történetével az a baj, hogy gyakorlatilag dokumentálatlan. Nem tudom megmondani, hogy mikor dobhatták piacra a Walk-Thrukat, csak azt, hogy az egyszerű, step van felépítmény a 3020-as számot kapta. Az alvázon csak 302 olvasható, aminek az a magyarázata, hogy az erre épülő egyéb változatokhoz is ezt használták. Amúgy ezek rendre: 3021 – mentő, 3022 – szervizkocsi, 3023 – tűzoltószer, 3024 – katonai mentő, 3025 – U.S. Army (!) step van, szóval változat létezik rengeteg, a sima step vanból is láttam számos cégjelzéssel már – persze csak fotón.

Az a helyzet, hogy a hollandok Commerje olyan masszív, hogy öröm nézni. Az alváza és a felépítménye is fémből van, ami jótékonyan minőségérzetet sugároz. A kerekei nem rugóznak, viszont van – teljesen üres, de hát mi legyen benne – beltere és vezető, meg a kocsikísérő munkahelyét is kidolgozták. Az én példányom gyári hibás, a kormánykerék beszorult a felépítmény orr része alá, de ez az élvezeti értékét mit sem csökkenti. A tetőn lévő megkülönböztető jelzést valószínűleg gyerekként is imádtam volna. Az én példányom a Koninklijke Luchtvaart Maatschappij, azaz a Holland Királyi Légitársaság, ismertebb nevén a KLM színeit és emblémáját viseli, így a gyermeki fantáziámban is teljesen elfogadható lett volna a sárga villogó megléte, egy a reptéren szaladgáló igáslovon. (Mental note: Össze kéne rakni egyszer a szintén KLM-es, szintén Efsi Mercedes-Benz NG nyergesszerelvénnyel, biztos bitangul néznének ki együtt, bár nem ugyanaz a méretarány.)

Egyetlen helyen tudok csak belekötni: Sajnos a raktér ajtajai nem nyithatóak, ami viszont sokat levon az élvezeti értékéből.

Persze a vanitisz mondatja ezt velem, de ez egy minden ízében klassz, legalább 30 évesnek tűnő játékszer és természetesen „régen minden jobb volt”, valamint „támogassuk a fényhíd-ipart”!

 Sajnos az én példányom gyári hibás, a kormánykerék beszorult a felépítmény alá. Persze ez az élvezeti értékéből mit sem von le.
 Egészen pontosan nem tudom, hogy mi lehet a típusa, de én a Commer Walk-Thru KC25-nek, vagy KC30-nak gondolom.
 Az a baj a fényképezőgéppel, hogy nem csak az apró részleteket, de az egészen apró sérüléseket is megmutatja.
 Bár ha még nyithatóak lennének a hátsó ajtajai is! Akkor tökéletes játékszer lenne.

2 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Kellett pár nap míg leessen, hogy van egy Efsi buszom, ami szintén KLM dekorációt visel.

http://www.87thscale.info/images/Efsi_Jonckheere-2.jpg

Sam. Joe írta...

Potenciálisan érdekel, ha neked nem kell... ;-)

Megjegyzés küldése