Vannak estek, amikor
nagyon szeretném pontosan látni a jövőt. Például a
lottószelvény kitöltése pont egy ilyen eset. A Matchbox jövőjével
való kapcsolatos találgatás annyiban más ettől, hogy ez esetben
remélem, hogy nincs igazam, hogy tévedek.
Walk-in delivery, step
van, multi-stop truck
Abszolút
nem értem, hogy valami, ami ennyire hasznos, annyira nem terjedt el
mifelénk, hogy még lefordított neve sincs nálunk, mi több
egyenesen magyarázni kell, hogy mi fán terem. (Bár a fene megette
ezt a név dolgot, minden zárt áruszállítót hajlamosak vagyunk
furgonnak hívni, ami ugye fourgone és a franciából jön.)
Annyira
nehéz dolgom van körülírni, hogy az a fajta kis- és közepes
áruszállítók hogyan is festenek, hogy sokkal egyszerűbb képeket
mutogatni róluk, mert aki már látott amerikai filmet amiben voltak
autók, vagy legalábbis utcai jelenet, hétköznapi forgalommal, már
látott ilyet.
Dr. Emett Brown, Chevy Step Van-ja, a Vissza a Jövőbe című örökbecsű műből. "24 órás tudományos szolgáltatások"
De
a lényeg, hogy jókora, szögletes dobozok, aminek a
vezetőfülkéjéből át lehet járni a rakterébe, hogy a vezető
felkapjon onnan valamit, az oldalsó, jellemzően tolóajtón
kiszállva besétáljon a ház bejáratához ami előtt megállt,
leszállítsa azt a valamit, aztán hajtson is tovább néhány
háznyit, hogy ott másvalamivel megtegye ugyanezt. Ha jó az idő,
még az oldalsó ajtajait sem szokták bezárni... Oké, azt hiszem
már tudom, hogy miért nem terjedt el ez a dolog nálunk!
Szóval
ez a fajta holmi zseniális a kézbesítési munkákhoz, de a tágas,
szögletes dobozforma meg ahhoz, hogy odabent mindenféle polcot, meg
tartó alkalmatosságot alakítsanak ki tűzoltó, meg
mentőfelszerelésnek, kommunikációs eszközöknek, fegyvereknek és
ülőhelyeket az ez legutóbbiakat használó hölgyeknek-uraknak. A
létező legigáslovabb igásló, ami csak van.
Egy másik Chevy Step Van, a Rolfe Önkéntes Tűzoltóság szolgálatában.
Azért
is hívják ennyiképp, mint az alcímben, mert nem csak a funkcióját
próbálták a nevébe foglalni, de annyira elterjedt, hogy a rá
használt típusnevek is rajta ragadtak az aktuális gyártótól
függetlenül. Olyan ez, mint a „Frigidaire” esete a
jégszekrénnyel: Hiába a Step Van a Chevrolet márkaneve
eredetileg, egy amerikai pontosan fogja tudni miről beszélsz, ha
egy Fordot „sztepvanolsz le” és nem fog hülyének nézni.
Merthogy ezt a fajta igáslovat gyártotta és gyártja mindenki,
akit fel tudunk sorolni amerikai teherautó ügyben, még olyanok is,
akiket nem. Úgyhogy egyezzünk meg abban, hogy mi is step vanként
fogjuk emlegetni.
Az Egyesült Államok nagykövetségének volt egy kék Chevrolet Step Van-ja, ami már akkor megvolt nekik, amikor én még kissrác voltam és az nem egészen most volt. Amikor selejtezték, akkor maradt az országban és a tulajdonosa fogadkozott, hogy felújítja – legalábbis úgy 2010 decemberében ezt mondta. Hogy most mi lehet vele, meg a Chevyvel, azt nem tudom. Ezen a videón ez konkrétan az az autó!
Mérsékelten vicces, de remekül megmutatja, hogy milyen puritán is belül egy ilyen szállítóautó!
A
step vanok ikonikus felhasználója az Egyesült Államokban a United
Parcel Service, azaz „júpiesz” futárszolgálat. Ők egyenesen
odáig mentek, hogy teljesen egyedi step vanjaikkal dolgoznak.
Az
Egyesült Államok az a hely, ahol a magadról kialakított kép
minden. A UPS-nél tudták, hogy hiába a barna-arany logó, hiába
dolgoznak jól, esetleg jobban, mint a konkurensek – dunsztom
nincs, nem vagyok az ügyfelük –, ők is csak egynek fognak tűnni
az átlagos felhasználónak az olyan futárszolgálatok közül,
mint a FedEx, TNT, DHL. Ezért – gondolom – megnézték, hogy mi
az, amiben eltérnek a többiektől és rágyúrnak arra az imidzsre.
Ez meg nem volt más, mint a nagy, barna teherautó. Jól
megszponzorálták hát Dale Jarrett-et a 2000-es évek elején, aki
már akkor sem volt akárki a NASCAR Sprint Cup sorozatban és e köré
építettek egy kampányt egy rakás vicces reklámmal.
UPS reklámok, a főszerepben Dale Jarrett és a nagy, barna UPS step van. Szerintem viccesek.
Merthogy a klasszikus, nagy, barna UPS teherautó tényleg egyedi, nem más, mint egy General Motors (Chevrolet / GMC) vagy Ford alvázra épített, kéziváltós, izomszervós dög, olyan világi hívságok nélkül, mint rádió, vagy légkondi. Az üvegszálas karosszériájukat még a Grumman Olson, vagy a Union City Body építette és nincs rajtuk semmiféle típusjelzés. Az újabb UPS teherautók már Freightliner, vagy Navistar alvázra épülnek és akár már automata váltójuk, meg szervókormányuk is lehet.
Érdekes, hogy az UPS nem adja el a használt
járműveit. Jellemzően 20-25 év szolgálat után, egészen
pontosan mikor már „a strukturális integritásuk veszélyeztetve
van” – Kalifornia egy olyan hely, hogy előfordulhat, hogy
egy-egy teherautó sohasem lát havat, ezért ott nem kizárt a
hosszabb szolgálati idő –, leszerelnek róla minden még
használható alkatrészt, eltüntetik róluk a céges jelzéseket és
bezúzatják őket úgy, hogy jelen van egy UPS alkalmazott, aki
meggyőződik arról, hogy tényleg megsemmisült a jármű.
Okkal tértem ki amúgy ilyen mélységben a UPS dolgaira, alább majd kiderül, hogy miért.
A jó...
Az köztudott,
hogy a Matchbox Memories stábjának van ez
a vanitisz nevű csúnya betegsége. Amikor 2010-ben, MB-60
jelzéssel, Express Delivery néven debütált ez a step van nem
haboztam megvenni. Tetszett a nyitva lévő oldalajtaja, az áttetsző
„üveg” teteje, a nyitható rakodóajtaja és ez egyszer az is,
hogy a beltere egészen eltnagyolt, puritán. Az igazi step van-ok is
ilyenek, arra szánták őket, hogy ütve-vágva lesznek egész
életükben, azt meg nem lehet „kellemes tapintású puha
műanyagokból” megoldani, ahhoz fém kell. Plusz a Matchbox újkori
történelmének egyik legjobb kereke van alatta, ami minden autónak
jól áll.
A rossz...
2011-ben ismét MB-60 a
járgány, de az a világoskék alapú minta, amit kapott, nekem nem
tetszett, így nem is tűnt fel, hogy alapvetően megváltozott
ekkor. Nem csupán az oldalajtók „záródtak be”, de az addig
fém felépítményt műanyagra cserélték – az addig műanyag
alvázat meg fémre. Számomra mindaddig nem derült ki a váltás,
míg meg nem vettem a 2013-as, MB-28-at, amit valamilyen rejtélyes
oknál fogva Express P500-nak hívnak már. Az előző „apróságot”
leszámítva megmaradt minden más tulajdonsága, így a nehezen, de
nyitható hátsó ajtó is.
Nem akarok beleesni a
„régen minden jobb volt” szajkózásának hibájába, de
egyáltalán nem örülök annak a tendenciának, hogy mostanság
minden olyan Matchbox, amely teste valamelyest nagyobbacska
fémdarabból kéne álljon, műanyagból van. Említhetném itt baljós előjelként az
egyik ilyen első fecske Ice
Cream Cruiser-t 2010-ből, a
szintén tavalyi 4x4 Scrambulance-t, ami határeset, ha nem
emlékeztet annyira Unimogra biztos nem veszem meg, míg a Ford
E-350 mentőt is amit már 2009 óta nem veszem meg, mert műanyag és
még csak fényhídja sincs.
Afféle extraként az
apró betűs feliratot a Keallahan's cégjelzés alatt is sikerült
elrontani, az „On-Time Deliverables Guaranteed” ha még
nem is ekkora gáz, mint ez itt, de legalább akkora, mint a
„szolgálati
mink csak”. Először azt gondoltam, hogy csak én nem ismerem
a „deliverables” egy jelentését, de a Stretcha
Fetcha kapcsán is már abuzált szakértő barátom Armitage
megerősített, hogy itt valóban a „deliveries” lenne a helyes
megfejtés.
Akkor ez most mi is?
Tény, hogy a step vanok
egy kaptafára készülnek és az Express Delivery / Express P500
nagyon sok mindenre hasonlít, meg jó dolog nem fizetni licencdíjat
egy-egy márka használatáért, ilyet láttunk már nem egyszer a
múltban. De felhorgadt bennem a gyanú, hogy véletlenségből ez a
modell eredetileg nem kifejezetten UPS van-nak készült-e, és csak
az van a háttérben, hogy mégsem egyeztek meg végül? Merthogy
mind közül amit mondjuk a Google képkeresője kiköp a step van
kifejezés beírására, a nagy, barna UPS teherautókra hasonlít a
leginkább. Aztán még az Express P500 név is gyanús, mert a UPS
rendre P-500-nak, P-600-nak és P-800-nak hívja a járműveit. (Hogy
ezek az elnevezések pontosan mit takarnak, sajnos nem sikerült
kiderítenem.)
Nagyon örülök, hogy
anno 2010-ben megkaparintottam a korai, fémkarosszériás verziót,
merthogy a műanyagból nem fogok venni többet az nagyon valószínű
– kivéve ha jön valamilyen átütő festésű verzió. Ne legyen
igazam a Matchbox jövőjét tekintve, de nekem az a félelmem, hogy
jön az „elműanyagosodás” kora.
Nevesítve nincs, már csak a felépítménye miatt is az összes step van-ra emlékeztet, én mégis hajlamos vagyok belelátni a nagy, barna, UPS teherautót.
A nyitott oldalajtók biztos jelei annak, hogy ez a felépítmény még fémből van. Ezen kívül még egy fém változat létezik - ha minden igaz -, egy zöld egy 10-es pakkból.
Nekem kifejezetten tetszenek az ezen szereplő feladatok, mert hangulatosak, de a "How is my driving?" telefonszám nélkül nettó hülyeség. Jól látszik, hogy mi tartja kinyitott állapotban a hátsó ajtót.
Persze a valóságban ezek az ajtók rolósak, de ne legyünk telhetetlenek, ma már szinte csodaszámba megy egy ilyen működő részlet.
Mögöttem az utódom. Erről a képről senki sem mondja meg, hogy az már bizony alapvetően műanyagból van. Meg a blisteren keresztül sem...
Ez tulajdonképpen egy szép, részletes kisautó, de műanyag! Nektek belefér?
A csukott oldalajtó a műanyag felépítmény biztos jele. A felirat el van baszcsizva.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése