Még a
legelső Matchbox Mustang kapcsán említettem
meg azt, hogy szép
számmal készültek aztán Mustangnak látszó tárgyak,
amiket nem Mustangnak hívott a cég. A Matchbox történelem ismétli
önmagát, a Mustang
alapokra építkező Mercury Cougar esetében
is hasonlóképp alakult a dolog, bár csupán egyetlen esetben.
Patkány
A
Mercury Cougar története, és az első Matchbox értelmezésének
Superfast kerekű változata kapcsán született, fentebb linkelt
postban elkövettem azt a mondatot, hogy „Ebben a
verziójában mindössze egy évig létezik, hogy aztán 1971-től
átadja a helyét valami másnak, ami tulajdonképpen egészen
hasonló – de ez már egy másik történet lesz.” Nos, ez az a
történet, ami nem túl hosszú. 71-től 73-ig indul a Matchbox
dragsterek képzeletbeli egynegyedmérföldes aszfaltcsíkján a
Cougar Dragster. Bár a neve hivatalosan nem tartalmaz Mercury
Cougart, az alvázán mégis ez olvasható, holott az különbözik
az előd utcai változatétól. A származása teljesen egyértelmű,
ugyanúgy csináltak az utcai Cougarból dragstert, mint a fentebb
már szintén linkelt Mustangnál. Az oka, hogy így tettek –
szerintem legalábbis – a „megijedtünk a Hot Wheelstől”
hisztéria. Egyes nálam okosabb (amerikai) gyűjtők szerint amúgy
ez egy létező Funny Car dragster megmintázása, de amit mutogatnak
róla képet, szerintem annyira hasonlít a kisautóra, mint egyik
alma a másik vízilabdakapura, szóval könyveljük el a nyilvánvaló
ok-okozati összefüggést, azzal az öntelt gondolattal a fejünkben,
hogy mi kelet-európai srácok sokkal okosabbak vagyunk.
Ezt a két reklámot az utcai Cougar postnál akartam elsütni, de az így is olyan hosszú lett már, mint a vonatfütty. Az első 1968-ból...
...a második 1969-ből való.
Hányféle a Cougar
Dragster, számold meg fiam!
Viszont pont ez a kisautó
az ékes példája annak, hogy olyan változatokat különböztet meg
belőle a tudományos Matchbox buzéria, amitől én az összes égtáj
felé egyszerre tudnék menekülni és ha valaha is elkezdenék
ilyenekre hajtani, akkor mindenkit felhatalmazok arra, hogy
nyilvánosan körberöhögjön.
A kerékváltozatosdi még
csak-csak emészthető a számomra, de annyira hasonlítanak a
kerékverziók, hogy én biza nem hajtok rájuk. A másfajta matrica
az oldalán teljesen legitim változat nálam, az oké. A
dobozhalmozás nálam sohasem volt szempont, szóval ez sem érint.
A színváltozatosdiból,
nekem a citromsárga és zöld változatoknál megáll a számláló
– a sárga amúgy szerintem rém ronda árnyalat amúgy, szóval ha
becsúszik örülök neki, de hogy tudatosan rengeteg pénzt adjak
érte, az kizárt. Merthogy amúgy az a ritka és ezért drága. A
zöldön belüli árnyalatok már nem tudnak érdekelni, mert
keletkezésük a jól ismert, „festékbekeverő Johny másnapos
volt” folyamatból jön.
Azt tulajdonképpen
érdekesnek találom, hogy a szélvédő előtti hűtőrácsból
kétféle verzió létezik. Ezt szerencsére
Falkenstenier úr dokumentálta is, így meg tudjátok nézni.
Hozzáteszem, hogy magamtól soha az életben nem vettem volna észre
ilyen apróságot.
Az viszont teljesen
leverte nálam a gépszíjat, hogy az is verzió, hogy alvázon (!)
kiállnak-e a motortartó bakok, vagy sem. Ez kész, ez szerintem már
a totális elmebaj!
Ha meg akartok merítkezni
a verziókban, akkor ajánlom
ezt a kimerítő részletességű anyagot,
illetve Falkensteiner
úr ide vágó képgyűjteményét a pre-pro és
brazil változatokkal.
Ez is nyitott szemmel jár.
Az oldaláról eltűntek a részletek, gondolom azért, hogy ott is maradjon a matrica a helyén.
Mondom én, hogy kéne egy gyorsulási versenyág utánfutókkal!
Az utcai Cougar fent, a dragster lent. Bár Rat Rodnak hívja a Matchbox, az alvázon mégis ott a Mercury Cougar felirat.
Bár nem vagyok nagy dobozgyűjtő, nagyon szeretem a rajtuk lévő grafikákat. Ez valahogy most bénácskára sikerült. Olyan mint a Girhes Ninja a CoV. 1. borítójáról - már ha mond ez valakinek itt valamit.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése