Egyszer valamikor eszembe
jutott, hogy utánanézzek, hogy mikor készített a Matchbox először
rendőrautót. Az év 1966 1963, ami ahhoz képest, hogy az 1-75 széria
1953-ban kezdte meg hódító útját, elég béna teljesítmény.
Tényleg 13 10 év kellett ahhoz, hogy kapcsoljanak, hogy a gyerekember
az olyan, hogy imád „víjjjú-víjjjú” hangokat végtelenítve
lejátszva tologatni rendőrautót a szőnyegen? A jármű pedig egy
amerikai csatahajó, nevesítve egy
Ford Fairlane. Na, ilyenem sajnos nincs – bár
már megtanultam gyűjtemény szempontból, hogy soha ne mondd, hogy
soha –, és nem is úgy néz ki, hogy lesz ilyenem mostanság,
pedig igencsak kívánatos darabnak gondolom. Ellenben a következő
a sorban van, és az árakat tekintve ez nem kis fegyvertény.
A Galaxis az
Orion övén van!
A
Ford Galaxie, a FoMoCo „full size car”, azaz a csatahajó méretbe
tartozó terméke volt 1959 és 1974 közt. Hogy egy időrendben
teljesen béna példát hozzak, a Galaxie ugyanaz volt az űrverseny
korszakában – innen a név is – mint a
velünk kortárs Ford Crown Victoria.
A bennünket érdeklő, harmadik generációról semmi varázslatosan
újat nem tudok róla mesélni, vérbeli amerikai csatahajó, alvázas
konstrukcióval és nagy motorokkal, a „jómunkásember autója”
kategóriából. Ez egyúttal azt is jelenti, hogy előszeretettel
alkalmazták taxinak – lásd a bevezető képet, amit a Times
Square-hez közel lőttek New Yorkban, 1965-ben és ha megkattintjátok megnő – illetve
rendőrautónak. A két- és négyajtós kemény tetős és szedán –
az igazi különbséget a négyajtós verziók közt az jelenti, hogy
volt-e B-oszlopuk vagy sem – változatokon kívül létezett
kétajtós kabrió is, illetve bátran kijelenthetjük, hogy kombi
is, csak éppen annak teljesen más nevet adott a cég. A
motorkínálat legalján a 3,9 literes sorhatost találjuk, ettől
északra a 4,7-, 4,9-, 5,8-, 6,4- és 7 literes V8-ak tanyáznak. A
típus e generációját az 1965 és 1968 közti modellévekben
kínálták észak-Amerikában, ami viszont teljesen elképesztő,
hogy Brazíliában 1967-től egészen 1983-ig gyártották!
Alulreprezentálva
A Matchbox kínálatában 1966-ban jelenik meg a Galaxie, rendőr
uniformisba bújtatva. Nekem külön tetszik, hogy az elődjéhez, a
bevezetőben linkelt Fairlane-éhez illeszkedő feliratot és
jelvényt kap, olyan mintha a helyi rendőrség állományát
frissítették volna egy új modellel. A részleteiről csak
szuperlatívuszokban tudok nyilatkozni, ott van a szeren, aki bele
tud kötni, annak nagyon kell igyekeznie. A vonóhorog ebben az
érában kötelező extra, a kormány mögött pedig rendőr teljesít
szolgálatot. Bár a szélvédője
színezetlen, a megkülönböztető jelzése az, amit úgy értek el,
hogy az külön darab – hol tartott már a tudomány a hatvanas
években!? Még a fényhíd-ipart is támogatták. Ráadásul
telitalálat abból a szempontból, hogy a valóságban is gyakori
volt ez a típus uniformisba bújtatva, bár a korszak menő
járőrkocsija a Dodge Polara volt a korabeli zsaruk szerint.
A Matchbox egy művészt is megihletett, ez bizony egy festmény! (Kép: Rettenetesen röstellem, de elvesztettem a forrást, hogy ki az amúgy amerikai festőművész.)
Mindössze két évig van a kínálatban, hogy átadja a helyét egy
másik FoMoCo terméknek. Így a Galaxie RENDŐR változatából nem
készül Superfast kerekű. Mondom a RENDŐR változatából, de ez
majd egy későbbi történet lesz.
Sokféle verzió nem készül a rendőrségi Galaxieból, ha piros
megkülönböztető jelzése van, akkor lehet rajta matrica vagy
levonó, de ugyanazzal a motívummal. Viszont ha kék cici van a
tetején, akkor csak levonója lehet és az ára messze északra van
a józan ész határaitól.
Nagyon klassz játékszer a Matchbox fénykorából!
Az a frontend barátaim! Remek, igazán remek!
Meg nem mondom, hogy ez melyik verzió, a matrica, vagy a levonó, de talán az utóbbi. Ha kék lenne a megkülönböztető jelzése, akkor irtózatosan drága lenne, így csak kicsit sem olcsó.
A vonóhorog ebben az érában alapáras extra volt a Matchboxokon.
Egy valódi példa. Ez a Galaxie az a Galaxie. (Kép: Flicker)
10 megjegyzés:
Pazar darab. Sajnos nekem sincs meg, mert amikkel találkoztam, az vagy filler (olyan nem kell), vagy iszonyatosan drága volt.
Ha meguntad, szólj kérlek ;)
Kérem maradjon ezen a csatornán, érheti meglepetés!
Imádom:) Vékony SF kerékkel is gyönyörű, de ezzel igazi "régi játékautó". Nekem rendőr kivitelben RW, tűzoltóban vékony sf kerékkel van meg ez, de egyszerűen megunhatatlan.
PS.: Tetszik az új fejléc!
Pittlaren: Telitalálat kisautó, nagyon tetszik. Maradj Te is ezen a csatornán! ;-)
Már nagyon vártam a visszajelzést a fejlécre. Nem a személyi kultusz hiányzott, hanem a vélemény.
Hogy alátámasszam a rendőrautókról alkotott véleményed, nekem kissrácként nem volt egy sem, úgyhogy ha már nagyon nem bírtam, akkor a kék autókat neveztem ki rendőrnek.
Ja és a fejléc királyság.
Somytomy: Majd egy későbbi posztban elmesélem egyszer, hogy ez nálam hogy volt. ;-)
A taxi '64-es. 1965-től kock lámpa van hátul, nem hajtómű-kiömlő. Egyébként most építem 1/25-ben, makettban...
Camell: Világos. A kép készült 1965-ben, nem az autó, szóval minden stimmel! 8-)
Nos kell némi helyreigazítás, az első rendőrautó ugyanis 1963-as! Persze talán nem mondok újdonságot azzal, hogy az is Ford, méghozzá egy Fairlane (ami ugyanakkor tűzoltókivitelben is debütált).:) Ime: http://www.vectis.co.uk/AuctionImages/367/1722_l.jpg
Trolleybus: Oh, basszus! Jót linkeltem és a típust is jól írtam, csak a dátumot írtam el. Javítom, köszi!
Megjegyzés küldése