Oldalak

2013/05/19

Különleges autók kicsiben: Matchbox MB-22 Freeman Inter-City Commuter

Öregszem. Itt van ez a kisautó, amire világosan emlékszem gyerekkoromból, hogy utáltam. Talán nem is volt ilyenem, de az utálat az biztos. Lehet, hogy a gyerekember Playboya, a Matchbox Katalógus felett volt az utálkozásom, vagy valamelyik osztálytársam példánya felett. Erre most vén fejjel meg kifejezetten tetszik. Az is lehet, hogy az e lapokon oly népszerű betegség a vanitisz – szeretünk minden dobozos, kisáruszállító szerű holmit – teszi.

Gordon Freeman
A hetvenes években a Matchboxnál imádták a sohasem volt fantáziaautókat. Volt ami saját kútfőből fakadt, akadtak koncepcióautók, volt olyan is, ami csak egy méretarányos makettig jutott el a létezés rögös országútján, de olyan is, ami soha nem jutott túl egy papírra vetett látványterven. Hogy miért? A drog rossz, éééértem? Mert ez volt a divat, menő volt, ami futurisztikus.

Történt, hogy az 1960-as évek végén – én 1968-ra tippelek –, a Telegraph című lap hétvégi kiadása autótervezési pályázatot hirdetett. Nagyjából 1200 pályamunka érkezett és a zsűriben olyan urak ültek, mint Andy Taylor, a brit Ford akkori gyártásért felelős igazgatója, Alec Issigonis a Mini apukája és végül, de leginkább maga Nuccio Bertone, foglalkozását tekintve dizájnisten.

A pályázaton erősen a „futottak még” kategóriában lett eredményes, nevezetesen a tizedik a vigaszdíjasok (nem vicc) között egy „Six-Seater”, azaz Hatüléses nevű terv – az én szubjektív véleményem szerint ezek közt amúgy pont ez néz ki a legjobban. A tervezőjét P. F. Freemannek hívták és annyit lehet róla még tudni, hogy Coventryben lakott, annak is a Finham nevű részén, az Egyesült Királyságban. A Hatülésesben három üléssor volt, melyből a második háttal volt elhelyezve a menetiránynak és keresztben beépített farmotor hajtotta volna. Az autó közel szimmetrikus és valahogy úgy tűnik, hogy a „menős” vége a „jövős”, legalábbis ha én tervezem, akkor az orra lett volna annyira döntött szélvédővel szerelve, mint a fara.

 A Weekend Telegraph cikke, az akkor még "Six-seater" nevű alkotással az utolsó előtti oldalán.






Szerintem Freeman úr nem kevesebbért felelős ezzel a tervvel, minthogy kifundálta a legjobb családmobilt, a minivant, sok évvel azelőtt, hogy az népszerű és elterjedt lett volna.

A dátumokkal kapcsolatban azért vagyok zavarban, mert magát a Weekend Telegraph cikket sikerült kibányásznom az internet bugyraiból, de azon nincs keltezés, csak egy utalás, hogy pár hétnyire vannak „az ötvenedik Motor Show-tól”, amiből én a International British Motor Show-ra tippelek. Azt viszont nem sikerült kiderítenem, hogy ebből mikor lehetett az ötvenedik, mert nem minden évben rendezték meg az első, 1903-as óta, például a Második Világháború alatt volt kihagyás, de hogy pontosan mely években, már ezt sem sikerült kiásnom. Azért tippelem az 1968-ast, mert jelen szeánszunk tárgyának az alvázán 1970-es keltezés olvasható.

Az első minivan
Egy csupán tervrajzként létező autónál értelemszerűen nincs mihez hasonlítani, de az 1971-ben debütáló, az akkori katalógus szerint 1:55 méretarányú Inter-City Commuter igencsak épkézláb kisautónak tűnik. Van részletes beltere, világítótestek, kilincsek, hűtőrács kialakítva a karosszéria és az alváz fémjéből, de még tetőcsomagtartó is. Szerintem mindenkinek a bordó verzió ugrik be az 1-75 sorozatban 1974-ig megtalálható kisautóról, de Herr Falkensteiner gyűjteményében megtekinthetőek a legitim változatok, meg azok is, amik sohasem kerültek gyártásba. (Muszáj megnéznetek, ha más nem a vontatókocsi prototípus miatt.) A korai, már eleve Superfastnak készülő kisautó szépen gurul, rugózása ugyan minimális, de szemben a gyerekkori önmagammal, most már kifejezetten kedvelem. (Van egy eladó példányom belőle, ami első látásra tökéletes, de másodikra már látszik, hogy előző tulajdonosa megtuningolta egy kicsit, ami amúgy egyáltalán nem vállalhatatlan. Igen, ez itt a reklám, nem a helye.)

 Részletes és nem csak kívül.
 Ugye, hogy nehéz megmondani, hogy melyik az eleje?
 Farmotoros lenne, ha lenne.

3 megjegyzés:

porsche írta...

Az a Dodge Wrecker gém oda kendácsolva nagyon érdekes koncepció...

wmormo írta...

Úgy jön mintha menne. De az a kézzel festett látványkép a zöld prototípusról azért nagyon jó.

Trolleybus írta...

Múltkórjában utánanézve én is csak az újságcikkig jutottam, de az azért érdekelt volna, hogy mi alapján választották pont ezt a koncepciót gyártásra. Nekem amúgy mindig is tetszett, bár kezdettől látszott rajta, hogy valszeg nem létező autó.

Megjegyzés küldése