A
komplett, hibátlan(!) karosszéria csak úgy volt nekem a
raktárdobozomban, eltéve jobb időkre. A kerekeit máshova
használtam el. Ebben az esetben eltekintenék a típusismertetéstől,
mert úgyis minek, hiszen a kocsi arányai megváltoztak a műveletek
során. Ráadásul nem is érdekes a donorautó kiléte a végeredmény
szempontjából. A múltkori rozsdázás közben megjött a kedvem a
komolyabb, mondhatnám igazi karosszériamunkához. Egy rozsdánál
felületi, vagy maximum kis mélységű átalakítások életszerűek.
Viszont egy törött autónál már sok minden előfordulhat. Sőt,
minden előfordulhat.
Véres a torka
A
karambol terv szerint történt
Mindazonáltal,
ahhoz, hogy a dolog életszerű legyen, mindenképpen ki kell
alakítani egy koncepciót, hogy miként is történt a karambol, ami
után ilyen lett az autó. El kell tudni képzelni – már amennyire
az ilyet el lehet képzelni - az ütközés közben lejátszódó
deformálódásokat, töréseket, hajlásokat, erőhatásokat és
egész egyszerűen kitalálni, hogy az adott ütközésnél a kocsi
melyik része, miként változik meg. Ezért nem mindegy, hogy csak
sima borulás vagy esetleg tiszta frontális ütközés nyomait
szobrásszuk meg.
Az
én esetemben - a feltételezett – ütközés félfrontálisan
történt, nem túl nagy sebességgel és utána pörgött is az
autó, de nem borult föl. Viszont pörgés közben újabb
áldozatokkal akadt össze, ezért teljesen körbetört. Nyilván
ennek a fajta ütközésnek lehet legjobban elkészíteni ebben a
léptékben a következményeit. Figyeltem arra is, hogy az adott
behatásnál egy-egy elem miként viselkedik. Gyűrődik (lemez),
lepattan (műanyag idomok), elhajlik (tükör), megtörik („A”
oszlop), elreped vagy csak egyszerűen letörik és akár teljesen
hiányozhat is. Mindezt úgy, hogy adott esetben a műanyag
károsodási tulajdonságait fémben kellett imitálni és viszont.
Egészen más megmunkálást igényel a két anyag, mégis
összhangban kell lenniük. Kiváltképpen, amikor egy roncsolódás
vonala átmegy egyik anyagból a másikba. Miután festéket kap, nem
tűnhet föl az anyagdifferencia.
Ahonnan elindultam. Már be vannak jelölve azok a részek amik megváltoznak vagy eltűnnek
Műhelyben
készült totálkár
A
művelet az autó minden alkatrészét érintette. Nyilvánvalóan az
egyik elem eldeformálása vonta maga után a csatlakozó elemek
arányos és szükséges deformitását. Ennek megfelelően
folyamatosan volt kezemben az összes alkatrész és mindig egy
kicsit igazítottam az egyiken és másikon is. A szétszedés után
először a karosszériát, a fém részt vettem kezelésbe.
Az
ütközésnél a motorháztető fölhajlott, a hűtőrács eltört, a
lámpák sérültek,a lökhárító többszörösen megnyekkent. A
motorháztetőt finoman bereszeltem a megfelelő helyeken, majd
fogóval óvatosan fölhajlítottam a kívánt mértékben. A kitört
indexek helyét kireszeltem. A padlóelemből először a hűtőrácsot
vágtam le, majd a lökhárítót. Nem volt kis munka, mert –
tartószerkezet lévén - itt nagyon vastag volt a műanyag. A
lökhárítót hátulról bevágtam a hajlítások helyén, hogy
egyáltalán mozgatni tudjam, majd megfelelő módon hajtogattam
végül ragasztóval rögzítettem a töréspontoknál. A hűtőrácsot
is így munkáltam meg. A lámpák közül az egyiket teljesen
elveszejtette, azt kivágtam kompletten. A változatosság kedvéért
a másiknál csak az üveg tört ki. Ezt úgy imitáltam, hogy egy
fúróval – annak kúpos hegyét fölhasználva - készítettem el
a reflektorernyőt és hátulról befedtem a keletkezett kis lukat.
A kivágott jobb első ajtó, a kissé megnyekkent kaszni és végül az újonnan készített küszöb az első fázisában
Érdekes
a hatás, ha az eddigiektől valamilyen módon eltérően módosítunk
egy alkatrész. Ez az alkatrész itt nálam a jobb első ajtó volt.
Tervem szerint ez az ajtó kinyílt az ütközés során és így
gyűrődött meg. Ehhez az eredeti ajtót – és a hátsó ajtó
aljából valamennyit - kivágtam teljes egészében és
elkészítettem újra, műanyagból. Ezután ezt az ajtót már
könnyebben tudtam gyűrni, deformálni, alakítani. A kaszni ezáltal
kissé meggyengült és el is hajlott egy óvatlan pillanatban.
Hirtelen sikerült megóvnom a teljes letöréstől, így csak egy
repedés jelezte a momentumot a túlsó oldalon az „A” oszlop
alatt. Ezért el is készítettem az új küszöböt a jobb első
ajtónál. Ez már egyfajta merevítést adott az egésznek, de
ezután is nagyon óvatosan kellett mozgatni, megfogni, nehogy
elmozduljon a rendszer. Ez a közjáték egy új, előre nem
tervezett ötletet adott: az autó kissé kiflibe hajlik az
ütközésnél. Ehhez a padlólemezből is kivágtam keresztben egy
hosszúkás, háromszög alakú darabot, majd a széleket egymáshoz
ragasztottam és kimerevítettem. Most már nem csak a kaszni görbe,
hanem a padlólemez is. A padlólemez szélét is föl kellett
gyűrni egészen a felgyűrt karosszéria küszöbéig. Ezt
forrasztópákával melegítve az anyagot sikerült megtenni.
Ajtókészítés négy lépésben: 1. levesszük a mintát a túloldalról 2. kivágjuk sztirollapból a kontúrokat 3. kilincset, díszcsíkot, védőburkolatot készítünk rá 4. meghullámosítjuk az egészet
Körbehaladva
látszik, hogy az autó bal oldalát csak durva súrlódás érte,
ami azt eredményezte, hogy minden kiálló elem lemorzsolódott
róla. A tükör, a sárvédő szélesítések, a díszléc. A tükröt
simán letörtem, és úgy ragasztottam vissza, mintha csak a
vezetékeken lógna a helyén. A sárvédő szélesítések helyén az
eredetieket eltüntettem (plusz a kerékíveket is jobban kivágtam)
és műanyagból készítettem el a deformált pótlásukat, így
könnyen kialakítható volt a műanyagok hajlításos, gyűrődéses
sérülése. A lemorzsolt díszlécet is így alkottam meg. Az autó
bal hátulja valami magasabb tárgytól szenvedett el egy ütést így
a „D” oszlop sérült. A fém karosszérián ezt fogóval
hajlítottam meg. Viszont ennél az autónál a hátsó ajtó az
ablak kék műanyagjából készült, a karosszéria helyén
megfestve a kasznival azonos színnel. Így az ablaküveg
tulajdonképpen a hordozóelem, ez biztosítja a nyitást is. Ez a
hátsó ajtó is sérült, tehát az üveget kivágtam a bal oldalán
és a festett részt a csatlakozó karosszéria – deformált -
részéhez alakítottam. A lökhárítók szélei az ütközés során
törtek, hajlottak, így én is ekként alakítottam át a végeket.
A belteret is életre kell kelteni, mert a törött nyílásokon át jól látszik. Az ablakpanelt erősen megcsonkítottam , a törési elveknek megfelelően. A hűtőrács is megnyekkent. A beltérben a két légzsákot eldurrant állapotban ábrázoltam, itt még nincsenek rajta a vérnyomok
Az üvegkár jelentős
A
kocsi ablakai is sérültek természetesen. A szélvédő ép maradt,
de egyes elemek kitörtek vagy csak kásásra repedeztek. Ezt sűrű
karcolásokkal utánoztam le. A festéshez maszkolni kellett a hátsó
ajtó ablakát. A készre festett autót ezután a megfelelő
helyeken – ahol valami lehorzsolta a festéket – nekem is le
kellett horzsolnom. És mint a valóságban itt is a tiszta fém szín
került elő a festék alól. A padlólemeznél – mivel műanyagból
volt – ezt a fém színt a krómfilccel imitáltam.
A
belső térnél a kifestésen túl az ütközés során kinyílt két
első és a föggönylégzsákot papírzsepiből gyűrtem a megfelelő
helyre. A belső tér padlójából is kivágtam jobboldalt
valamennyit, hogy legyen helye a begyűrődött karosszériának.
Ajtó nélkül a kész jobboldal, és ami annyira nem látszik de ott kell, hogy legyen a jobboldali padlólemez és küszöbdeformáció
A
könnyűfém felniknek is annyi
A
kerekek esetében a jobb elsőről teljesen legyűrődött a gumi a
sodródás során. Ezt a felnihatást egy kisebb méretű kerék
körbecsiszolásával kaptam meg. A jobb első kereket érte a nagy
ütés, tehát ez meglehetősen becsúszott a kaszni alá. Fixen
beragasztva került a helyére. A hátsó tengelyt a
felfüggesztőcsatorna kis módosításával ferdén ragasztottam a
helyére, hogy az immár furcsán létező első kerekekkel
szinkronban a földön legyen minden kerék, mégis a teljes autó
meg legyen billentve egy kicsit.
Némi
festési kozmetikázás után állt össze a teljes kép. Bár a
szokásos kisautóktól eltérően itt már nem mozog semmi, mégis –
úgy vélem – egy érdekes, léptékhelyes tanulmány lett a
dologból.
A lehorzsolódott festékrétegek alól - a valóságnak megfelelően - kibukkannak a fém felületek
Kár ezt műhelybe szállítani, inkább a roncstelepen lenne a helye
A lemorzsolódott műanyag kerékszélesítések
Szörnyű látvány egy véres légzsák a törött szélvédőn keresztül
Kapott rendesen erről az oldalról is, a futómű kimozdult a helyéről
A kitört első kerék miatt letérdeltettem az elejét
Lóg minden alkatrész róla
A nagy sötétség helyén valaha egy jó kis motor kerregett
Hátsó lökhárító részben leszakadva
Még a csomagtérajtó is deformálódott az egyik oldalon
Zárszóként
egy személyes emlék. A képen látható családi Škoda is egy
félfrontális ütközés során ment totálkárba, úgy hogy a
kocsin a pörgés után egy ép elem nem maradt kívül. Legyen ez a
roncs kisautó az ő emlékére.
Túlzás, hogy megihletett, de némi alapot azért adott a munkához.
9 megjegyzés:
Ilyet sem láttam még kisautóból. Nagyon jó lett.
Ez nagyon állat lett.
Ugh, azért nyugtass meg, hogy nektek nem lett bajotok a Skodriban!
Csípőizületcsere a sofőrnél a horzsolásokon és kékfoltokon kívül.
Komoly cucc!
Úgy lehetne piacra dobni, hogy Stohl's Car - Limited Edition!:)
Így már nem is annyira viccesek a gyermekkori autós ütköztetések :))) gratula, nagyon élethű lett!
Zsííír verda, rengeteg benne a munka
meg az ötlet és jól mutat a csili-vili gépek között. Szép volt.
8-)
Megjegyzés küldése