Blogunk lelkes
látogatóinak egyáltalán nem mondok újdonságot azzal, hogy a
Matchbox termékek közül nekem a
Convoy sorozat és spinoffjai
közeli
rokonai a legkedvesebbek. Sajna a széria jó
ideje Csipkejózsika álmát alussza, ezért más forrásokból
vagyok kénytelen kamionéhségemet kielégíteni.
Újszülött
Azt
hiszem nem lövök nagy bakot ha azt állítom, hogy a hazai
kisautószcéna térképén a japán kisautógyártás afféle fehér
folt. A Tomicáról már hallottunk – az
itteni stábnak is akad pár ilyen járgánya
– de nagyjából mindenki így van vele, akit ismerünk. A TotalCar
kitűnő billentyűzetforgatójának, Csikós
úrnak a gyermekkori Tomica gyűjteménye
kifejezetten kuriózumszámba megy. De nagyjából ennyi. Ehhez
képest a szigetországból származó játékok szükségszerűen
ritkának számítanak. Tegye fel a kezét, aki hallott már a
Shinseiről! Ugye? Kölyökkoromban azonban volt nekem egész egy
darab Shinsei játékom, egy egészen fantasztikus GMC Tanker Tandem,
Shell festéssel, a budapesti Kígyó utca dollárboltjából. Persze
azt, hogy ez mi fán terem, akkor még nem tudtam, ez már a felnőtt
gyűjtő kutakodásának az eredménye.
Ilyen Shinsei H. O. Haulers 4164 GMC Tanker Tandem szerelvényem volt kölökként a Kígyó utcai dollárboltból és nagyon szeretnék egyet megint. (Kép: eBay.com)
Az
újszülöttet, új életet és ezzel új helyre költözést is
jelentő kifejezés egy olyan gyártót takar, mely Mini Power
sorozatát az 1970-es, 1980-as években készítette. Ebben
mindenféle teherautó, kamion, tűzoltószer, építőipari gépezet
szerepelt, igencsak változatos méretarányokban, 1:48-tól
1:132-ig. A szériát később „H. O. Haulersre nevezték át,
annak ellenére, hogy egyedül – jelenlegi postunk tárgya – a
Mack vontató volt közel 1:87 méretarányú, a többiek jellemzően
kisebbek voltak, az egészen apró 1:128 méretarányú Kenworth
szerelvényig akár, melyekből van a birtokomban és majd idővel
látni is fogjátok.
Egy kupac Shinsei H. O. Hauler. Pofásak. (Kép: eBay.com)
Érdekesség,
hogy a Shinsei kamionjait mindenféle változtatás nélkül, az
amerikai illetőségű Bachmann
játékvasút birodalom
is árulta saját márkaneve alatt. Az egyetlen különbség a
Shinsei és a Bachmann termékek közt a dobozuk volt.
Egy másik Shinsei Mack szerelvény, Bachmann B-Line Truckin' dobozban. (Kép: eBay.com)
A fenti doboz alja. Ha kinagyítjátok, akkor többé-kevésbé kisilabizálható, hogy miket vettek át a Shinseitől. (Kép: eBay.com)
Ez a Peterbilt szerelvény elvben nagyobb, mint a HO (ejtsd: hánulla) lépték, de a Bachmann szerint belefér. (Kép: eBay.com)
E post tárgya, mint Bachmann termék. (Kép: eBay.com)
MC Mack
Szokásomtól
eltérően jócskán megkutyultam a nálunk szokásos, modellek
tárgyalásakor megszokott logikai sorrendet, amire az egyetlen
mentségem, hogy a megmintázott modellről viszonylag kevés
elmondani érdemes van, a kisautógyártó pedig most debütál e
lapokon.
A
Macknél az MC/MR széria 1978-ban debütált és egészen 1987-ig
volt gyártásban. Hogy pontosan mi a különbség az MC és az MR
közt, arról a különböző forrásokban egészen ellentmondó
dolgokat olvastam. A lényeg, hogy ezekben a szériákban két- és
háromtengelyes, relatíve rövid fuvarokra szánt teherautókat és
nyergesvontatókat, szemeteskocsikat, dömpereket, tűzoltószereket
találunk. Közös vonásuk a meglehetősen nagy, jó kilátást
biztosító szélvédő a motor felé helyezett fülkén. A
legerősebb kínált motor egy 275 lóerős dízel volt, hat- vagy
hétsebességes váltóval.
Mack MC nyerges, az Amerikai Posta szolgálatában. Tipikus "daycab" applikáció, rövid, "nem ottalvós" fuvarokhoz. (Kép: Trashmacks.com)
A japán amerikai
A
Shinsei jó munkát végzett a Mack MC/MR szériával, minden apró,
jellemző részlet ott van a helyén. A fülkének nincs beltere,
amit erősen színezett szélvédővel próbálnak elrejteni.
Tulajdonképpen egy Matchbox Convoyhoz viszonyítva semmivel sem
tapasztalunk többet vagy kevesebbet: ez egy teljesen hasonló
minőséget képviselő holmi, csak kisebb méretarányban. Mivel az
én példányom doboz nélkül került hozzám – porsche
jóvoltából, aki teljesen jelképes összegért tett rá szert –
lehet akár Shinsei, akár Bachmann származék. Egyetlen helyen
tudok belekötni, miszerint a vontatmány feliratán telex szám
szerepel, de a „telephone” felirat alá már nem jutott számsor.
A matricára nem sikerült olyan apró betűkkel nyomtatni, hogy el lehessen olvasni a feliratot.
Érdemes összenézni az eredetiről készült képpel, minden apró részlet a helyén az apró Mack MC-n. Sajna az én példányom kipufogójának letört az oldalra hajló vége.
Egyszerűen nagyszerű megoldás a dupla kerekekre.
Találtam egy hasonló nevű szállítmányozási céget, de ők britek, szóval valószínűtlen, hogy Mack MC-ket használtak valaha is.
Az ajtó nyílik, de nincs bent aranyrúd.
Shinsei No. 67 Mack MC/MR series Truck And Trailer, NRFB, még Mini Powers dobozban. Az én gyerekkori GMC-m is ilyen dobozban volt. Viszont ennek a példánynak kicsit más a felirata, mint az enyémen. (Kép: eBay.com)
1 megjegyzés:
Jelentem, én hallottam már a Shinseiről, olyannyira, hogy van is belőle itthon pár darab, köztük két tandemszerelvény is gyári dobozban. Azt azért érdemes tudni, hogy mások is gyártottak Shinsei termékeket, én legalábbis a 90-es években egy körúti játékboltban találtam belőle kopírozott darabokat, amiből egy cölöpverőgép került hozzám, mivel a Shinsei főleg munkagépeket gyártott. Több érdekes holmijuk is volt, és szintén a 90-es években Galaxy néven valami szerencsevadász kopírozócég sci-fi-munkagépeket gyártott, mind a Shinsei gépeit alapul véve, persze azokkal ellentétben ott minden műanyagból készült (talán akkor ilyenekkel képzelték el a Hold vagy aszteroidabányászatot).
Megjegyzés küldése