Oldalak

2013/02/17

Matchbox Collectibles - 2000 Motor Trend - 1964½ Ford Mustang Convertible

Amikor e posthoz válogattam az előzményként linkelhető korábbiakat, pontosabban kerestem az ide illő modelleket, akkor rájöttem, hogy már majdnem kikiáltottam egy első generációs Mustangot az 1:64-es méretarány királyának. Csak azért nem hibáztam, mert ott szerepelt a „legjobb” előtt egy másik szó is a jelzős szerkezetben. Az, hogy „eddig”. Jól tettem.

A legeslegelső
Amikor a legendás Ford Mustang történetéről írtam a legelső itt szereplő póni kapcsán, nem tértem ki a történet „1964 és feledik évi” részére, mert akkor nem tartottam fontosnak és álmomban sem gondoltam volna, hogy ilyen keltezésű kisautó kerül a kezembe. Nos, pont ez történt. Tehát a történet nagyon röviden, amivel adós maradtam: A legelső Mustangokat öt hónappal az 1965-ös modellév hivatalos kezdete előtt hozták ki. A sorozatgyártás 1964 március 9-én kezdődött a Michigan állam, Dearborn városában található Ford üzemben. Az autó hivatalos premierje meg bő egy hónappal később, 1964 április 17-én, a Világkiállításon volt, New York-ban. Bár a VIN-jük (VIN – Vehicle Identification Number, minden az Egyesült Államokban forgalomba hozott gépkocsin kötelezően szereplő azonosítószám.) alapján ezek a korai autók is 1965-ös modellek, 1964½ modellként szoktak rájuk hivatkozni. Röviden összefoglalva: Ezek a legelső Mustangok. Ezt mintázták meg a Matchboxnál egy speciális sorozatban.


1964½ évi Mustang katalógus. Tessenek kiélvezni és az apró részleteket is összehasonlítani a modellel!






Matchbox Collectibles Motor Trend
Őrülten nehéz egy mondatba foglalni, hogy mi fán is terem a Matchbox Collectibles márkanév, mert a cég modellek változatos sorára használta azt. Plusz lehetett az illető modell postán rendelős, de üzletben megvásárolható is. Talán akkor lőjük a legkisebb bakot, ha azt mondjuk, hogy speciális kiadás, jellemzően feljavított, részletesebb kisautókkal, mint amik a játékszernek szánt, 1-75/1-100, vagy Convoy szériában szerepeltek, de nem csak ilyenekkel. 2000-ben a cég kihozott egy 14 tagból álló, „Motor Trend” sorozatot. A Motor Trend egy 1949 óta létező, amerikai autós lap és a Matchbox sorozat is az ő logójukat viseli. Azt viszont ne kérdezzétek, hogy a széria hogy és miként volt beszerezhető! A 14 kisautó spéci dobozban és abban spéci kis állványon érkezett. Az állványokat össze lehetett állítani horizontálisan és vertikálisan is – ezt elképzelni nehéz, de egy NRFB darabról készített fotó egyértelművé teszi, hogy miről van szó. Nagyon érdekes, hogy az első generációs kabrió Mustang csak ebben a szériában szerepel, sehol máshol és itt rögtön kétszer is. A post tárgyát képező fekete, lenyitott tetejű darab mellett egy zöld, felhúzott rongytetejű változat is volt a sorozatban, ami legalább ilyen jól néz ki. Néha nem értem, hogy mi vezeti egy-egy gyártó kezét, hiszen pontosan tudjuk, hogy egy kisautó megmintázásának szerszámozása egy vagyon, valamit csak egy szériában szerepeltetni így elég drága mulattság. Persze az is biztos, hogy ez a példány tele van nagyon apró részletekkel, ezért túl drága játékszernek, illetve nem is felelnek meg a szigorú „védjük meg herpeszes Ödönkét a saját butaságától szabványoknak”. Cserébe gyűjtői darabnak egészen zseniális!

A király
Szerepeltek e lapokon már első generációs, lenyitható tetejű Mustangok az 1:6x közeli méretarányból. A Hot Wheels „kicsit feljavított, de még mindig játékszer” értelmezését egyértelműen megeszi reggelire az eddigi bajnok, Johnny Lightning kiadás. Persze nem ugyanabban az árligában indulnak és nem is ugyanannak a közönségnek szánják őket, a JL egy gyűjtői darab. Elégedett is voltam vele, de azt hiszem nem vagyok vádolható elfogultsággal, hogyha azt mondom, hogy a Matchbox Collectibles verzió még jobb. Ezen is rengeteg apró részletet képeztek ki legalább olyan remek minőségben, mint a JL-on, de pont a kabrióknál igencsak hektikus ponton, a beltérnél nagyságrendekkel többet nyújt, mint az. Itt minden részletes! Az ajtópanelek a váltókar, a kormánykerék, a napellenzők. Nagyon érdekes, hogy mindhárom modell ugyanolyan extrát tud: nyitható a motorháztetejük, ami alatt ott is figyel az erőmű. Nos, itt is a Matchbox viszi a pálmát!
Nehéz lesz egy ilyen részletes modellt felülmúlni, de eddig ebben a méretarányban ez a változat a király!
 Ha az Ördög a részletekben lakozik, akkor itt van neki bőven hol laknia, az fix!
 Az a jó a kisautók fotózásában, hogy egészen apró feliratok is olvashatóvá válnak, amihez amúgy óriásnagyító kéne. A "260" az első kerék előtt, a 260 köbhüvelykes, azaz 4,3 literes, 164 lóerős Windsor V8-as blokkot jelenti. Igazi telitalálat, mert ez a blokk csak az 1964½ évjáratra jellemző, 1965-ben egy 289 köbhüvelykes, 200 lovas blokk váltja. A sorozatban ez a leggyengébb V8-as, igaz alatta - teljesítményben és hengerűrtartalomban is - volt még két sorhatos. Szóval ez ízig-vérig pony car és még nem muscle car.
 V8.
 Fehér falú abroncsok, fekete karosszéria, ezüst dísztárcsák és vörös beltér. Merje valaki mondani, hogy nem gyönyörű!
 Ezzel a kis állvánnyal érkezik együtt. Csoda, hogy Telefonos Csávó azon tette ki a boltba?
 Itt lakik Ördög úr és a családja. Mármint hogy a részletekben.
 Beltér mindig hektikus pont a kabrió kisautóknál. Ez szerintem ebben a méretarányban ötös! A méretes váltóbotról látszik, hogy ezt az autót a 3-sebességes automatával szerelték.
 Ilyen lenne, ha meglenne a doboza. (Kép: eBay.com)
 Így lehet összepasszintani az állványokat. (Kép: eBay.com)

1 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Csak azért mert imádok kötekedni. Az orrán a FORD felirat szerintem kissé túlméretes.


http://mustangattitude.com/mustang/1964/1964_00019_03.jpg

Amúgy tényleg szép.

Megjegyzés küldése