Ha túl vagyunk a festésen, a felújított, de akár a meglévő autónkat dekorációval is
elláthatjuk. Nagy felület esetén már a festéskor is lehet
hatásokat elérni a maszkolások segítségével. Ez sok gyakorlást,
nagy türelmet és ügyességet igényel. A másik lehetőség a
matricázás. Ez lehet az eredeti dekoráció rekonstruálása, újra
kiszerkesztése vagy teljesen egyedi grafika is. A szerkesztést a
mérés, esetleg papírsablon készítése előzi meg. A sablonra
akkor van szükség leginkább, ha íves felületre kerül majd a
dekoráció, de minden esetben pontosabb méretet és alakot
eredményez a sima vonalzónál. Íves felületen meglepően
torzulhatnak a síknak és egyenesnek vélt dolgok ezért célszerű
előtte – vékony papírból fokozatosan hajlítva, vágva – a
megfelelő alakot kikísérletezni. Ha ez megvan akkor a beszkennelt
sablon lehet a dekoráció-szerkesztés alapja. A szerkesztést erre
alkalmas programokkal végez(tet)heti bárki. Lényeges a méret
pontos beállítása. A kész dekorációt erre a célra kapható
üres matricalapra kell nyomtatni. Itt kell megjegyezni, hogy lehet
fehér alapú illetve átlátszó alapú matricalapot is kapni.
Mindig az adott célnak megfelelőt válasszuk. Mivel nem olcsó
anyagról van szó és a beszerzése is csak
szakboltban történhet, célszerű nagyon takarékosan bánni vele. Mivel A4
méretű a matricalap, ezért az előre elkészített különböző
dekorációinkat igyekezzünk egy csíkba összeszerkeszteni,
minimális üres helyek hagyásával. A fentiekből következik, hogy
célszerű előre is gondolkodni, így a tervezett projektjeinkhez
előre legyárthatjuk „tömbösítetten”, gazdaságosan a
dekorációkat. A matricalapok mind tintasugaras, mind lézer
nyomtatóhoz külön kaphatók, erre figyelni kell.
Dekorációs elemek kiszerkesztve, kinyomtatva, csík kivágva és lelakkozva
Egy matrica sablonja papírból kivágva, némi hevenyészett dizájnelemekkel telefirkálva
Ilyen volt, ilyen lett a rekonstruált matrica, és a felújított dísztárcsa
A nyomtatás után,
a tinta teljes száradását követően le kell vágni a kinyomtatott
csíkot. Így a lap addig használható (addig vágható le belőle
egy-egy csík), amíg a nyomtató görgői mozgatni tudják az egyre
rövidülő papírlapot. Ezt a csíkot kell vékonyan, de teljes
felületén egyenletesen lelakkozni. Ezt csak spray-vel vagy
szórópisztollyal lehet szépen, vékonyan, szinte láthatatlanul
elvégezni. Figyeljünk az oldószerre, mert lehet, hogy például a
vizes lakk feloldja a tintát. Ki kell ezt is kísérletezni és ha
valami beválik akkor a receptet betartani, mit mivel festünk,
nyomtatunk, lakkozunk, oldunk, marunk, ragasztunk, mi mivel
kompatibilis és mivel nem. A lakk száradása után ollóval vagy
szikével lehet az egyes dekorációs elemeket kivágni, közvetlenül a minta mellett. A matricázás
tudományának is vannak mélységei, aki többet akar erről tudni, elmerülhet az erről szóló makettes honlapok okosságaiban,
fórumaiban. Alapból annyit, hogy a matricát egy pillanatra vízbe
kell mártani és egy papírlapra téve megvárni, amíg a hátsó
hordozókarton ettől a víztől átázik vastagságában és a
ragasztós felületet picit feloldja. Ekkor a matrica lecsúsztatható
a hordozórétegről. Ezt csipesz és nedvesített ecset segítségével
lehet végrehajtani. Én be szoktam egy kicsit nedvesíteni a matrica
helyét a kasznin, így még egy rövid ideig mozgatható a felületen
a dekoráció. A matricát óvatosan helyére kell simítani,
buborékokat, gyűrődéseket középről kifelé haladva kisimogatni
egy nedves ecsettel.
A matricázás sokoldalúsága: piros-fehér figyelemfelkeltő csíkok, cégfelirat, apró matrica és nagy felirat
Amikor az üveg menthetetlen, "befóliázzuk" vagyis fényes feketével lefestjük vékonyan
Meg
kell említeni a lakkfilceket is, amikkel - némi gyakorlás után -
remek dekorációkat lehet készíteni. Így például króm
díszléceket, fekete gumicsíkokat is megrajzolhatunk vele, a
rendszámok betűiről nem is beszélve. Figyelni kell azonban a toll
végéből kijövő tinta mennyiségére, nehogy megfolyjon.
Előfordulhat, hogy érdemes egy kis fogpiszkáló heggyel fölvinni
a toll végéről leszedett tintát a legapróbb alkalmazásoknál.
Külön
témakör lehetne a lámpák megfestése, erre is ki kell
kísérletezni a festékeket. Itt elsősorban a piros és narancs
színűekről van szó, ezekre kell találni megoldást.
Értelemszerűen először alapozni kell (például fekete kasznin
nem biztos, hogy fedne rendesen a narancs festék), utána lehet
a színt rávinni a mindenkori lámpabura osztásának megfelelően
egy nagyon vékony kis ecsettel. De itt akár alkoholos filcet is
lehet használni, bár tapasztalatom szerint a tintája hamar
kifakul. Előfordulhat, hogy érdemes a lámpát matricából kiszerkeszteni és úgy fölrakni az autóra.
Lámpabura kiszerkesztése matricából: sokkal finomabb részleteket tesz lehetővé akár első, akár hátsó lámpákról van szó
Itt a hátsó lámpa színei alá mindenképpen kellett egy alapozófestés is, hogy minél jobban éljen a narancs és a vörös a kis felületen is
A
teljes száradás után a karosszéria fényezését és a matricák
védelmét és biztos rögzítését (és természetesen a kaszni
csillogását) egy vékony, fényes lakkréteggel kell biztosítani.
Ha megszáradt a lakk teljesen (akár napokat is célszerű várni),
össze kehet rakni a kisautót.
A
dekoráció témakörébe tartozik a mostanában erőteljesen
felkapott rozsdásítás. Ez önmagában egy szép kihívás, csak
figyelni kell a részletekre, mit és mennyire rozsdásítunk, nehogy
teljesen öncélú legyen az egész. Csak egy adott karosszériaelem
rozsdás egyenletesen (trendi rat irányzat) vagy pedig az autó
teljes karosszériája rozsdásodik az időjárás viszontagságai
hatására (weathering). Nem mindegy a kettő. Az egyiknél egy homogén felület elérése a cél, a másiknál meg éppen az
ellenkezője. Az elsőnél vékonyan egyenletesen fedi be a rozsda az
elemet, a másiknál a rozsdás megfolyásoktól kezdve a teljes
átrohadásig, az élénk narancsos rozsdaszíntől kezdve a
sötétbarna morzsalékos anyagmaradványokig nagy a skála. Ennek
megfelelően a technika is egész másképpen alakul. Szóval a
rozsdát is lehet hamar színezni és művészien „kiélni” is.
Ettől függően az anyagok is változnak. A híg temperától kezdve
a dekorációs anyagokon át egészen a valódi rozsdapor
használatáig csak a fantázia szab határt, hogy melyik
rozsdafajta, melyik változatára melyik anyag(oka)t használjuk.
Arról nem is beszélve, hogy a rozsdásításnak nem csak festési,
hanem karosszériamunka vonzata is van, nem kicsit! Talán ez megér
majd egy külön történetet.
Ugyan nem Matchbox méret, viszont makettautó, amin jól látni a rozsdázás néhány érdekes lehetőségét
Ebben a részben csupán áttekintettük az egyéni dekoráció néhány alaplépését, kedvet inspirálva az egyéni ötletek kidolgozásához. A következő részben egyéb ötleteket is kaphatunk majd a tuning lehetőségekre.
l. rész: Szétszedés, összerakás, futómű
lV. rész. Mielőtt a festésnek nekiugrunk
V. rész. Festés
Vl. rész: Dekoráció
Vll. rész: Rozsda
1 megjegyzés:
Szerintem árulnod kéne ilyen matrica kitteket eBay-en!
Megjegyzés küldése