Oldalak

2012/08/12

Matchboxon kívüliek: Majorette No. 217C – 1946 Chevrolet AK Fuel Tanker

Nem mondok azzal újat, hogy blogunk legénysége lelkesedik a klasszikus haszongépjárművekért, elég csak lekattintani a címkefelhőben a „truck”, „pickup”, meg „van” kifejezéseket a bizonyítékért. Sikerült beszereznem egy újabb klasszikus pickupot.

1941-1946
A Chevrolet 1941-es modellévben dobja piacra az AK sorozatú könnyű teherautóját. A gyártók talán ekkor már sejtették, hogy járműveik hamarosan a háborúba mennek, így kivétel nélkül erősebb, sokoldalúbb járműveket terveztek az 1940-es évek elejére.

Az AK a legtöbb választási lehetőséget kínálta addig a Chevy kínálatában. Kétféle motor, háromféle váltó, ötféle differnciálmű-áttételt, és kilencféle tengelytávot. Az alapáras motor egy 216,5 köbhüvelykes (kb. 3,5 literes) sorhatos volt, melyet a cég személyautóiban is használtak és amely 90 lóerőt szolgáltatott. Opcióként pedig rendelhető volt a Heavy Duty (sacc/kb.: Nagy Igénybevételhez. Az amerikai autógyárak kivétel nélkül kínálnak bizonyos Heavy Duty alkatrészeket, például hűtést, akkut, váltót egy taxinak, vagy rendőrautónak.), 235,5 köbhüvelykes (kb. 3,8 literes), „Load Master” sorhatost, 95 lóval és jelentősen több nyomatékkal. Az alapváltó egy háromsebességes, szinkronizált manuális, illetve kétféle négysebességes. Az AK sok helyütt kapcsolódik a típus akkori személyautó kínálatának műszaki megoldásaihoz, de szó sincs róla, hogy UTE lenne.

1941-es Chevrolet AK. Jól látszik a kifelé dönthető szélvédő és hogy csak a vezető előtt van ablaktörlő. (A kép innen.)

A gazdagon krómozott, horizontális és vertikális „csíkokból” összeállított hűtőmaszk, az első sárvédőkbe simuló első lámpák akkoriban nagyon modernnek számító, áramvonalas megjelenést kölcsönöztek a Chevynek, sokkal menőbb volt, mint mondjuk a kortárs, T-Sorozatú Dodge.

1941 december hatodikán Japán megtámadja Pearl Harbourt, az Egyesült Államok belép a háborúba. A fegyverkezés részeként az állam először befagyasztja, aztán csak korlátozza a civil gépjárművek gyártását. Ennek köszönhetően az AK nem sokat változik a háború évei alatt. Az első olyan év, amikor újra korlátozás nélkül kínálják a civil változatot 1946. Talán pont ezért írták ezt az évszámot a Majorette megmintázta kisautó aljára. 1947-ben új típus váltja az AK-t, így ennek az évnek a májusában beszüntetik a gyártását.

Minden részletet alaposan bemutató amatőr videó.

2003
A Majorette katalógusai közül először a 2003-asban bukkan fel a Chevy AK és rögtön három változatban is. A pickup mellett vontatóként és tartálykocsiként is. Természetesen a verziók mind a pickupra épülnek úgy, hogy a platón és a hátsó lökhárítón kialakított lyukakba pattintanak egy darabból álló műanyag készségeket, amik a verziókat kiadják. (Lepattintottam a tartályt az enyémről, hogy ezt bemutassam, a képek egyértelművé teszik, hogy miről beszélek.)

Azt kell mondjam, hogy francia barátaink alapos munkát végeztek, ami az apró részleteket illeti. Némi extra festékkel csodákat lehetne kihozni ebből a kisautóból. Például ott van jobb oldalt az üzemanyag betöltő nyílásnak a fülkéből kiálló csonkja, vagy az első lámpákra kakastaréjként ültetett indexek – annyira picik, hogy csak akkor fognak feltűnni, ha keresi őket az ember. Még az is pontos, hogy az ablaktörlő alapvetően csak a vezető előtt volt, az utasoldali feléras extra volt, úgy mint mondjuk a fűtés. Viszont az eredetin igencsak hangsúlyos, krómozott hűtőrácsot nem adja vissza jól a szürke műanyag, a pentagrammával ékített, amúgy is túl vastag kerekektől meg egyenesen borsódzik a hátam. Mennyit dobnának rajta az eredeti, krómozott kutyatálas keréktárcsáit!? Persze ne legyünk telhetetlenek, ez egy játékszer és nem is a drágább fajtából való. Egyetlen igazi hibája van csak, hogy lemaradt a plató felé néző hátsó ablak, ami valószínűleg azért alakult így, hogy kialakítható legyen lebukás – azaz a belső szerkezet feltárása – nélkül a tartálykocsi változat.

Érdekes az is, hogy főleg Majorette mércével egy picit nagyocskára sikerült, a méretaránya egy a hatvanhoz. Ezt leszámítva nem rossz! Egyáltalán nem rossz!

 A hűtőmaszk lehetne krómosabb, de a féloldalas ablaktörlő pontos.
 Még a reflektorok tetejére ültetett index tarajok is megvannak. A kerekek viszont borzasztóak.
 Hát azért ennél a cégnévnél valami fantáziadúsabb is eszükbe juthatott volna.
 Ilyen pici tartályra ilyen létra? Nem aránytalan ez?
 Gyerekként biztos lerobbantottam volna róla a tartályt, mert megpakolható pickupnak sokkal izgalmasabb.
 Ezekbe a lyukakba kapaszkodik a tartály, illetve a vontató verzión a gém szerkezete.

6 megjegyzés:

porsche írta...

Tetszik. Mivel nem látszik ezért lényegtelen, de stepside létére elég rendesen belóg a kerékdob a platóba.

Andrew0807 írta...

Nekem pont a vontató van meg.

Sam. Joe írta...

porsche: Gondolom a személyautó gének tehetnek róla.

Andrew0807: Fotózd le, dobj egy linket erre a postra, írd le, hogy Te mit gondolsz róla, és már kész is a post! ;-)

porsche írta...

Joe: Az igazin nem lóg be, én a Majóra gondoltam.

Sam. Joe írta...

porsche: Jahogy! Teljesen igazad van, az eredetin teljesen sík a plató, nem figyeltem. Hát... A képeken nem látszik, de jó szélesek alatta a kerekek, kb. fele olyan széleseknek kéne lenniük. Gondolom csak így fértek el. Sír egy kerékcsere után, de hol találsz hozzá donort? (Költői kérdés volt.)

Andrew0807 írta...

Joe: Meg kell keresnem. Az is lehet, hogy már nincs meg.

Megjegyzés küldése