Oldalak

2010/03/31

Matchbox MB-55 Porsche Boxster

Tovább szűkítendő a még be nem mutatott Matchbox által megformázott Porsche típusok számát, most a Boxster-t veszem górcső alá, ami mérföldkőnek számít a gyár történetében. Ehhez rendhagyó módon két statiszta is a segítségemre lesz, akik a Maisto-tól néztek be hozzánk.

Porsche Boxster
A kilencvenes évek elején, a Porsche nehéz anyagi helyzetbe került, nem nagyon fogytak az orrmotoros példányok, egyedül a 911-es tudta tartani a frontot az eladások tekintetében. Cselekedni kellett, szükség volt egy új típusra, ami megmenti a céget. Nem hibázhattak, ezért fellapozták a történelem könyvüket, ahol gyorsan rátaláltak a saját idejében nagyon népszerű 550 Spyder típusra. Ez nem volt más, mint egy kétüléses, alacsony építésű, középmotoros, versenyzésre is alkalmas autó. Előszeretettel használták, mind a hétvégi, mind a kemény autóversenyzők, előbbiekhez tartozott James Dean színész is, aki a saját 550-ében lelte halálát.

1992-ben jelent meg a nagyközönség előtt egy prototípus, amit a boxer és a roadster szavak összevonásából Boxsternek keresztelték el. Felépítése, formai megoldásai tükrözték a mintául szolgáló őst. 1996-ra vált széria éretté a típus, amit a következő évtől lehetett megvásárolni. A prototípushoz képest számos ponton egyszerűsödött, tisztult a forma. Motor tekintetében megmaradtak a kötelező boxer elrendezésénél, ami középre került, de a 911-el ellentétben nem lég-, hanem vízhűtéses volt. Az első három évben egy 2,5 literes, kétszáz lovas motor dolgozott benne, ami az elrendezésével együtt nagyon jó menetteljesítményeket produkált, főleg a kanyarok tekintetében. 2000-ben már 2,7 literes - 220, majd 230 lóerő -, míg az ekkor megjelenő S kivitel 3,2 literes motort kap - 253, majd 264 lóerő. Mint előde, ez is nagyon népszerű típus lett, amit az eladások is alátámasztottak, megmentette a gyárat, ami új erőre kapott ezáltal.

Kisautó(k)ban ugyanez
1999-ben debütál a Matchbox-nál az alább is látható Porsche Boxster MB-55-ös számozással. Következő évre MB-05 let, majd tartott egy év szünetet, vagyis 2002-ben tér vissza ugyanolyan sorszámmal. Nem nagyon erőltette a cég a forgalmazását, ugyanis ezután csak 2005-ben szerepelt megint a katalógusokban, MB-65-ként, aztán el is tűnik az 1-75-ös sorozatban. Közben azért különböző pakkokban és Superfast sorozatokban is felbukkan. Kidolgozása jónak tekinthető, minden részlet megtalálható rajta, egyedül a szélvédő megoldása nem tetszik. Mondjuk ez a legtöbb nyitott tetejű változatra igaz, hogy lespórolják a szélvédő fém keretét, de legalább olykor befestik a műanyag szélét, így imitálva a keretet. Ezt leszámítva azonban tényleg teljesen rendben van, a beltere is kellően részletes, itt még nincs nyoma a teli kormánynak. A konkrét darabra kitérve, gondolom nem véletlen a színösszeállítása, ami erősen hasonlít a prototípuséra. Az ezüst színt azonban itt inkább fémszínnek mondanám, de a beltere az megegyezik. Kapott emblémát is az orrára, a hátsó lámpák piros részei is festettek, valamint egy típusjelzés is került a farára. A felniválasztás is jól sikerült, az ötküllős felni is halyaz az 1992-es autón levőre.

A nagyobbik Maisto 1:18-as méretarányú modell - Majorette jóvoltából létezik egyhatvanas méretarányban is -, amely a prototípust mintázza meg. Méretéből adódóan elég részletes kidolgozású, kormányozható, rugózik, valamint nyílik a két ajtaja, első csomagtartója és a vászontető takarólemeze is. Utóbbi nem az eredeti méretben, ugyanis a sárvédőkre nyúló részéig nyílik csak, a maradék rész csak jelképesen van kialakítva, de ez a modell árfekvését tekintve érthető is - ebben a méretarányban az induló kategóriát képviseli. Színeiben is tükrözi az eredetit, leszámítva az arany színű részeket, ugyanis az az én példányomon maradtak ezüstök.

Az 550-est mintázó Maisto modell már Matchbox léptékben készült, kidolgozása nagyon részletes, minden elem, apró részlet a helyén. Egyedül a kerekeket tudom kifogásolni, ami elég nagy átmérőjűre sikeredett, de legalább nagyon jó kidolgozású - Joe egyből le szekérkerekezte. A nagy kerék miatt a hasa is elég magasan van, ezt leszámítva azonban tényleg egy nagyon jól sikerült darab.

A Matchbox pedálos kisautónak tűnik a Maisto mellett
Innen nézve sokat változott a végleges modell
Porsche 550 és Porsche Boxster
40 év a korkülönbség köztük
MB-55 Porsche Boxster
Sikerült kikeverni a tökéletes fémszínt
Teljesen megváltozott a beltér, már van bukókeret is
Az 1992-es prototípus
Így néz ki az eredeti autó
A kis kerek lámpából szép nagy világítótest lett
Igazi csemege egy ilyen rajz
Le sem tagadhatják egymást
Dean és az ő 550-es Spyder-e

8 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Tetszik ez a letisztult háttér... A kocsik is :)

Andrew0807 írta...

Én a porsche 959 kabirójával vagyok úgy hogy nem tudom megvenni a ronda kerék miatt.Tetősen már megvan.

Charlie Brown írta...

Kár, hogy szokás szerint elócsították a formatervet a koncepthez képest, utóbbi hátul sokkal dögösebb.

Volt olyan nem spórolós kabrió mb az 1-75 sorban, aminek a szélvédője körül valóban volt fémkeret?! Így hirtelen fejben végigpörgetve azokat, amik eszembe jutnak, mindnek kb olyan megoldású az ablaka mint ennek. Néha meg jobb is hogy nem próbálják körbefesteni sem, ami nincs, azt nem lehet csúnyán félremázolni :)

Én azt a fajta szélvédőt utálom, amit lusták voltak rendesen bebújtatni a kasztni és a műszerfal közé, inkább a kasztni szélén két résbe van két fülecskével bepattintva, értelemszerűen sehogy nem illeszkedik, lifegfityeg, rémes. Pl. Lotus Super Seven, vagy az újabbak közül a régi fajta Cobra.

porsche írta...

Van olyan kabrió (Escort), de tényleg nem ez a jellemző, én a gyerekkori emlékeimre hagyatkoztam. Igaz akkor a környékemen/nekem inkább targáink voltak, a BMW és az Escort, aminek mind fém a kerete - át is írtam a szöveget, köszi.

Névtelen írta...

Mind a 3 autó nagyon szép!

Szerintem jobb, hogy áttervezték a hátsólámpát, mert a prototípuson szerintem egy kicsit érdekes volt a formája.

Charlie Brown írta...

Á, az Escort és a BMW nem ér :) Előbbinek egy karvastag vasgerendával van kitámasztva a keret, elefántfül gyanánt, utóbbit meg nem is nevezném kabriónak, inkább egy napfénytetősnek amit a B oszlop mögött leflexeltek. Létezett egyáltalán ilyen öszvér szerkezet a valóságban?

Sam. Joe írta...

Charlie Brown: Hát... Öööö... Azért ez erőteljes túlzás a BMW-vel kapcsolatban. Hogyne, volt ilyen. Részletek itt:
http://matchboxmemories.blogspot.com/2007/01/elttem-az-utdom-part-ii.html

Charlie Brown írta...

Klassz. Nekem alapvetően bejönnek az ilyen idétlen, különböző fura módokon nyitható tetejű autók. :)

Megjegyzés küldése