Az első Chevy Van-ról szóló bejegyzésemben megemlítettem ugyan, hogy milyen változatokban készült, de eddig csak a jelenleg futó változatok különféle variációival találkozhattatok nálunk. Mostanra már sikerült felhalmoznom mind a négy változatából legalább egy darabot, így már semmi nem akadályozza meg, hogy bemutassam őket egy összehasonlító postban. Gondolom már senkinek nem kell bemutatni, hogy hogyan is néz ki a reinkarnált darab, elvégre már itt is szerepelt ötször - 1, 2, 3, 4, 5 -, így ezt fogom összehasonlítani, az eredeti, még angol modellel.
Az új változatból is egy olyan darabot választottam, ami még nem szerepelt itt. Ez nem más, mint a 2008-ban megjelent MB-49-es változata, ami egy városi közmű karbantartó cég autójaként üzemel, melynek igen tetszetős és részletes a festése - az ötlet nem új, hiszen 2006-ban már elsütöttek egy nagyon hasonlót egy Ford Transit-on. A régi és az új verzió nem tartalmaz semmilyen közös alkatrészt, még a karosszéria öntőformáját is újra alkották, ami számos ponton megfigyelhető. Az első ilyen, az a sárvédő szélesítések, melyek jóval gömbölydedebbek az új modellen. Az ablakok elöl kisebbek, míg hátul nagyobbak lettek, mely utóbbiba az oldalsó ovális ablak is beletartozik. A kilincsek, ajtóélek is meghíztak az idő folyamán, a hátsó lámpa rajzolata is más lett, egyedül a rendszám maradt a régi, bár mélyítése ennek is megnőtt. A tetőablakok kerete hangsúlyosabb lett, azonban a régi modellel ellentétben, már nem emelkednek ki a tető síkjába. Ablak téren már nem kényszerül erős színezésre a Matchbox, hiszen a régivel ellentétben, az új már kapott egy tisztességes belteret. A legnagyobb különbség azonban az alváz és a kerekek között van, ugyanis az ős fém alváza különböző átmérőjű kerekeket kapott, hangsúlyos oldalkidörgőkkel, míg a mostaninál csak a dupla kipufogóvég látszik ki a műanyag alvázon, ami egyforma és kisebb átmérőjű kerekeket kapott. A műanyag alvázról ráadásul eltűnt az első rendszám - cserébe legalább részletesebb a hűtőrács környéke -, valamint nem rejti el a felépítmény hátsó két karmát sem.
A tető is más lett
Következő páciensünk a 4x4-es kivitel, melynek első példányai 1983-ban jelentek meg. Ekkor váltja le ugyanis az alapjául szolgáló Chevy Van-t. A két modell között csak az alvázban és a kerekek méretében van különbség, a felépítményük ugyanaz, olyannyira, hogy a lökhárítók, és elöl az a feletti részük is megegyezik. Négykerék hajtású révén hatalmas terepgumikat kapott, ezáltal a hasmagassága jóval megnőtt az eredeti modellhez képest, e mellett az ék alak eltűnt. Ez a modell kiállta az idő próbáját, ugyanis 2006-ban is szerepelt a Matchbox 1-75-ös listáján, igaz a már időközben műanyagra cserélt alvázzal.
Vigyázat, aláfutás veszély!
A végére hagytam az igazi kakukktojást, a Breakdown Van-t, ami tényleg csak esti ködben és hunyorítva téveszthető össze bármelyik Chevy Van-al. Ahogyan a régi és az új Chevy Van-ban csak a név a közös, úgy itt pedig csak a Van szócska, annyira más modellről van szó. Amíg nem rendelkeztem egy ilyen Chevy autómentővel, addig azt hittem, hogy ennek is a 1979-es modell adja az alapokat, de az 1985-ben megalkotott modell teljesen új fejlesztés, csak a kipufogók jöttek át ide. Az alváznál maradva, a tengelytáv azonos, de a hossza rövidebb lett, hogy a gémtől még beférjen a szabvány dobozba. Az ék alaknak itt sincs már nyoma, egyforma átmérőjű - Convoy/terep - kerekeket kapott. A lökhárítók is mások, hátul szögletesebb, elöl rendszámtalan és felette elterülő hűtőrács is nagyobb lett az irányjelzőkkel együtt. A motorháztető laposabb szögben emelkedik az alul ívesebb, felül enyhébb ívet rajzoló szélvédő felé. Az ajtók hangsúlyosabbak, valamint a sárvédői "élesebbek". A tetőn helyett kapott két villogó a szélvédő anyagából, valamint egy hatalmas szélterelő, mely utóbi egy alkatrész a gémmel, amit ha lenyomunk, akkor a gém is lemegy vele, így a kampóba könnyebb beakasztani az elakadt autót. A felemelkedésről egy kis rugó gondoskodik, mely megoldás kitűnő példája annak, hogy mennyi mindent elvesztettek a mostani Matchbox modellek. A jármű hátsó fele nyitott, platós megoldással készült, hogy a gémnek helyet adjon, mindez kicsit pick-up-os megoldásra emlékeztet, a lenyíló hátsó ajtó nélkül. A plató burkolatát is kialakították a sárbédőkkel együtt, azonban belteret ez sem tartalmaz, kaptunk viszont még két merevítőt is a hátfalhoz. Kitűnő játékszer, mozgó alkatrészekkel, mely öt év alatt eltűnt a Matchbox kínálatából.
3 megjegyzés:
Szép gyüjtemény!
Hóba kérünk autómentőt, szükség lehet rá:)
Az újabb Chevy Van szebb részletesebb, de a régiben legalább volt anyag... :P
A Breakdown Van most ezzel a mechanikával nagyon megtetszett. Nem tudtam, h. ezt tudja...:)
Zsizso: köszi ;-)
PMGabi: Most, hogy így említed a Breakdown-t, itt el is felejtettem olyan képet csinálni, ahol le van nyomva, olyat csak a másik verziónál fotóztam:
http://www.keptarolo.com/show-image.php?id=9838eca5c3a5c40ba303d157c7126507
Megjegyzés küldése