Oldalak
2008/04/30
Matchbox Hitch ’n Haul: Construction Zone - UPDATED
2008/04/28
Matchbox Peterbilt Update – MB-56 / MB-05 Petrol Tanker
Elcserélném – UPDATE
Ismét bővült a cserealap és a következő napokban még továbbiakkal is fog.
ELKELT! - Ismeretlen gyártótól származó rendőrmotor és a hozzá tartozó rendőr. (Nem összekeverendő a Matchbox MB-33-al 1977-ből, vagy 1978-ból.) Nincs vele igazán semmi baj, csak én nem vagyok motorszexuális, maradok autóbuzi, úgyhogy nem dobogtatja meg a szívem.
ELKELT! - Corgi Juniors Healer Wheeler. Ez pedig „nem az esetem” – már ha lehet egy kisautóról ilyet mondani.
2008/04/25
Matchbox CY-39 Premiere Collection - Goodyear Ford Aeromax
Ha már Rauscher Tomi megelőzött a Cheerios Ford Aeromax szerelvény ismertetőjével és a szürke részei miatt randának találta, akkor álljon itt ellenpontként egy szép Ford Aeromax szerelvény! A vontatmány ugyan nem Fishbelly, de vitán felül szép. Nem szaporítom a szót, mind a traktort, mind az utánfutót oda-vissza, tétre, befutóra kiveséztük már jó sokszor.
2008/04/24
Peterbilt Update – Commando Strike Team MB-61 Peterbilt Wreck Truck
2008/04/22
Szolgálati közlemény: Médiatámogató rovat
Newsflash: 2008-as Convoy sorozat szpotting! UPDATED!
Az alábbiakat most láttam az eBay-en és meg kellett osszam veletek, mert a 2008-as Convoy sorozatnak még se híre, se hamva a Convoy Project oldalon. Megvenni nem fogom őket, mert iszonyú pénz lenne a szállítás Ausztráliából, de nem is ez a fontos. Ami fontos: szemlátomást feltámasztják poraiból a Mercedes-Benz Actros 1857 vontatót, ami szégyenletesen keveset szerepelt a Convoy sorozatban. Igaz, megkapta a jelenlegi Convoy szerintem ótvar ronda kerekeit de mit van mit tenni. Aktuális kedvencem az DAF XF95 is kap más vontatmányokat, mint a New Tanker, meg a Fishbelly.
Matchbox becenevű - hé! Tulajdonképpen ez a becenév nem ér! ;-) - olvasóm volt olyan jó és javította a tévedésem. Tehát ez a három Convoy a 2007-es modellévhez tartozik, de idén februárban jött ki. Matchbox, ez úton is köszi a pontosítást! A részletek a hozzászólások közt! Aki lát ilyeneket itthon, legyen szives ossza meg a többiekkel a forrást! Köszi!
2008/04/21
Movie Cars – Matchbox Renault 11 – 1985 James Bond 007: View to a Kill
Az előzményeket tekintve senki sem fogja elhinni nekem, hogy nem vagyok különösebb James Bond rajongó, bár sokáig foglalkoztatott a gondolat, hogyha újra találnék születni, akkor Roger Moore legyek, vagy inkább Harrison Ford. Ismét James Bond film, ismét Roger Moore.
El sem hiszem, hogy ez a film 23 éves, pedig annyi, hiszen 1985-ös. Akkoriban az volt a kérdés a középiskolában, hogy valaki „Depeses”, vagy „Duranos”. Lefordítom azoknak, akik éppúgy nem beszélik ezt a nyelvet, mint ahogy én nem beszélem a mostani „ismi, tali, csati” nyelvet: Depeses: Valaki Depeche Mode rajongó. Duranos: Valaki Duran Duran rajongó. Ez pusztán azért érdekes, mert a Roger Moore fémjelezte filmnek az utóbbi banda jegyzi a főcímzenéjét. Szóval nem most volt! Akkor Moore partnere Tanya Roberts úgy volt szép, hogy nem tűnt mesterséges létformának.
Hogy mit keres egy Renault 11-es párizsi taxi egy James Bond filmben? Nos, mint az alábbi trailerből úgy 1 perc 18 másodperc környékéről kiderül, az az epizódszerep jut neki, hogy Jamesünk másodpercek alatt gazdasági totálkárt okozzon benne. Jelzem, azt sem most volt, hogy egy autónak csak baloldalon legyen visszapillantó tükre.
Ami a Matchbox értelmezést illeti, az felettébb érdekes. Egyfelől van ugyan az 1-75 sorozatban Renault 11, de csak 1986-ban, – a katalógus szerint 1987-ben – jelenik meg, mint MB-33 és mint a mellékelt ábra mutatja, jól láthatóan nem azonos a filmsztárral. A helyzet az, hogy először vala ez, mint filmes mörcsöndájzing 1985-ből, aztán költözött be az 1-75 sorozatba. Az alvázon egyébként 1985-ös keltezés olvasható, valamint Renault 11 felirat, de 1-75 jelzés nem, hiszen ez akkor még nem szerepelt a sorozatban. (Charlie Mack is az MB-33-ak közt említi.) A doboz is emlékeztet a kor „ablakos”, kék papírdobozára, de – bár kissé megviselt – jól látható rajta, hogy bizony ez a filmhez készített speciális csomagolás. Azon inkább lendüljünk túl elegánsan, hogy szegény Roger Moore-ról olyan rajz készült, hogy akár Korda Gyuri bácsi is lehetne. Érdekes amúgy, hogy a mai napig Matchbox logóval mindössze három Renault készült – 17 TL, 5 TL és ez, a 11. Apróság, de értékelni fogjátok: Hasonlítsátok csak össze a Matchbox és a filmben szereplő eredeti rendszámát!
Azért én még el tudnék képzelni egy autót a filmből az akkor már létező Convoy sorozatban! A tűzoltóautót, amivel San Franciscóban száguldoznak.
Matchbox MB-12 Setra Coach - UPDATED
Ugyan elvben Raucher kolléga a buszfelelős – ha valakinek eddig nem lett volna egyértelmű, az Ikarus 256 nem véletlenül van az oldala URL-jében –, és én nem is vagyok különösebben oda például a Matchbox Ikarus értelmezéséért, de vannak olyan buszok az 1-75 sorozatban, amik nekem is nagyon tetszenek. Az MB-68 Mercedes Coach szerintem mindent visz, mint az autós kártyában a Lola-T, de az MB-65 Airport Coach sem hagy hidegen. A Setra buszra meg már gyerekként is fájt a fogam.
Amikor én kölyök voltam, akkor a legtöbb Német, meg Osztrák turistabusz ilyen Setra volt, mint az 1970-es MB-12. Egészen pontosan valamilyen hosszabb változat, nem pedig ez a kb. 30 személyes S80 kisbusz. Akkor azokat tágra nyitott szemmel néztük, mert erősen színezett ablakaik, feltűnő színes festésük és csillogó krómozásuk volt. Amennyire én visszaemlékszem rájuk, a Matchbox értelmezése igencsak pontos, de a kép, amit sikerült kitúrnom a netről az eredetiről is alátámasztja szürkülő emlékeim.
A történet a szokásos, az alvázon 1970-es keltezés olvasható, de az első katalógus, amiben szerepel, az 1971-es, a legutolsó meg az 1974-es. Charlie Mack hat különböző színverziót említ. A test lehet sárga, bordó, arany és bíbor színű, a tető az mindig fehér, leszámítva azt a leosztást, amikor az arany testhez sárgásbarna tető tartozik. (Pontosan nem tudom mi ez, nem láttam még ilyet, Charlie a számomra megfoghatatlan "tan" színről beszél. Én eddig ezt a szót csak a napbarnítottság szinonímájaként ismertem.) A szélvédő színezése a legtöbb esetben fehér, egyedül az olyan bordó darabokhoz, mint az enyém is, társulhat zöld, míg a bíbor verzió csak zöld ablakkal jár. (Matchbox, köszi a pontosítást!)
A gyakorlatilag Convoy léptékű (1:100) kis modell nagyon gazdag a részletekben. Ha szépen van fényezve – már pedig ez a példány szépen van – akkor finom részleteket is lehet látni rajta, mint a csomagtérajtók, a Setra feliratok és így tovább. Azt hiszem szerencsém volt ezzel a darabbal, egyáltalán nem látszik rajta a kora.
2008/04/16
Matchbox CY-30 Grove AT 1100 Crane – UPDATE
2008/04/14
A legritkább Matchbox Convoy – CY-30 Grove AT 1100 Crane
Vannak pillanatok, amikor jobb, ha jótékony homály fedi, hogy mennyit költünk a gyűjteményünkre. Ez is egy ilyen pillanat. Egy biztos, erre a darabra nagyon fájt a fogam és végre megszereztem, ma meghozta a postás! A CY-30 Grove AT 1100 Crane a létező legritkább Convoy.
Borzalmasan keveset tudok róla, de nem mondok azzal újdonságot, hogy a Convoy sorozat merőben aluldokumentált. Hogy a CY-30 nem egy gyakori darab, azt mi sem bizonyítja jobban, hogy maga Areh mester is „csak” egy NRFB darabot birtokol belőle, pedig ő aztán végképp nem arról ismert, hogy ne nyitná ki a blistereket egy kép kedvéért. Az is meglepő, hogy milyen kis felbontású képet közöl róla – bár igaz, ami igaz – ő nem éppen arról híres, hogy nagyon rápörögne a Convoy szériára.
Charlie Mack sem segít sokat, pontosabban semmi olyat nem mond, amit a Convoy Project ide vágó oldaláról – ahol elírták a jármű nevét amúgy –, vagy Arehtől nem tudnánk. Az ár, amit pedig közöl rá az egyszerűen röhejes, annyiért én is átvennék még egy NRFB darabot, köszi szépen előre is! 1992-ben adták ki és úgy Convoy, hogy Construction Set, pontosan mint a Mack CH600 csőszállító, ami CY-31 és CS60. Világos, nem?
Megtaláltam a Grove nevű darugyártó cég weboldalát és nagyon úgy fest, hogy az AT 1100 valódi termék. Az AT az All Terrain rövidítése és a szörnyeteg terepjáró képességeire utal, a 1100 pedig a jármű összsúlyára, azaz 110 000 fontra, cirka 49 895 kilogrammra. Ahogy elnézem, 1992-óta fejlesztették a termékskálát, szóval a fülke már köszönő viszonyban sincs a Matchbox-al, de bár pont ennek a terméknek az oldala fut 404-es hibára a fentebb idézett oldalon, a közeli súlyú darabok futóműve határozottan hasonlít.
A CY-30 jó nehéz, tényleg fémből van. A daru gémje műanyag és fokozatokban állítva emelhető. A fekete belső rész kihúzható és ettől az egész döbbenetesen magasra nyúlik. Éppen ezért a képeket képtelenség volt úgy elkészíteni, hogy ne látszódjon be a fél szoba, szóval lehetséges, hogy pótlólag elviszem magammal dolgozni és fotóháttér előtt megismétlem a fotókat. A daru akadálymentesen, 360 fokban fordul körbe, és annyira nehéz az alváz és a karosszéria, hogy stabilan megáll a helyén a kerekein. A kitámasztó lábak az alján csak imitációk, sajnos nem kihúzhatóak. Egyébként míg a Convoy 1:100-méretarányhoz közeli darabokból áll, ez 1:85.
2008/04/13
Matchbox Unimog Update – TP-13 és MB-46
Volt már itt korábban szó a Matchbox Mercedes-Benz Unimog értelmezéseiről, először itt, aztán itt. Végre ismét van miért beszélnem róluk! Régóta ácsingóztam a Twin Pack TP-13-ra, ami egy katonai zöld festésű, Superfast kerekű MB-49 és egy MB-32 Field Gun (Tábori Ágyú) duója. Az MB-49-ről már az elsőnek linkelt bejegyzésben elmondtam mindent, ami lehetséges, viszont egy apróságban eltér az 1-75 sorozatban lévő MB-49-től: lehagyták róla a pótkereket. Picit módosítottak az alvázon, nincs meg a tartója sem, nem csak a kerék hiányzik.
Az ágyú abszolút újdonság itt és részletezném, mert nem valószínű, hogy áldozni fogok rá 1-75-ként. A történet a szokásos, az első katalógus amiben szerepel az 1978-as, de persze az alvázán 1977 olvasható. Az eredeti 1-75 sorozatbéli megtestesüléséhez jár egy pici terep két katonával és négy az alapról letörhető lövedék. (Areh-nél kitűnő kép van róla, érdemes ránézni.) Az 1979-80 között gyártott TP-13-ban már ezek a kiegészítők nincsenek benne, de az Unimog kap egy dobozt a platójára, benne négy lövedékkel. Pontosítok: A két létező változatból az egyiknek van ez az extrája. A ritkább, Charlie Mack által 100 amerikai dollár körülre taksált változatnak nincs ilyenje, viszont az Unimogon nem „A” matrica – gondolom „A”, mint artillery, azaz tüzérség – van, hanem egy csillag. Hogy Charlie árkatalógusa gyakran köszönő viszonyban sincs a piaccal – jó, persze, a piac folyton változik – arra a TP-13 ékes példa, az én verziómat is csak 12-15 dollárra tartja, de állíthatom, annyiért kizárt beszerezni. Elkalandoztam! Szóval a kis doboz fedelét két apró csapocska tartja, ami nem igazán tűri jól a fel-le hajtogatást. A fotó kedvéért hajlandó voltam kinyitni, de azt hiszem, élete hátra lévő idejét zárva tölti majd. Négy lövedék van benne, amiről nem tudom, hogy ennyi volt-e hozzá eredetileg is, de gyanítom, hogy igen, mert a dobozos MB-32-höz is ennyit adtak. Kifogástalan állapotú holmi, pedig tudom róla, hogy akié volt, bizony játszott vele.
Az MB-46 óriási ugrás az időben, egészen a tavalyi modellévig. A narancssárga színű megmintázása a Mercedes-Benz 2006-os Unimog U300-as változatának tavaly jött ki és fájt rá a fogam már nagyon. (Az idei modellévben is benne lesz ez a darab, mint MB-61, de a narancssárga a krómfelnikkel szerintem pofásabb. Persze egy szóval nem mondom, hogy nem fogom megvenni, ha elém veti magát a kék.) A legújabb Unimog a Matchbox kínálatában az első, melynek kidolgozott belső terű vezetőfülkéje van és talán fél milliméter eltéréssel ugyanakkora, mint a régi MB-49. Ennek a fenekén is ott van az ígéretes vonóhorog, amit én hajlamos vagyok annak betudni, hogy talán megint lesz utánfutó az 1-75, vagy 1-100 sorozatban.