Az az elképzelésem, hogy a Matchbox márkanév alatt jelentek meg a legklasszabb játékautók, mit sem változott, de mikor Tommi a Siku kiadású Saab 9000-ről írt, beugrott az emlék, hogy nekem gyerekként voltak Sikuim és nagyon szerettem őket. Persze azóta tovatűntek, de megkerestem őket az eBay-en – egy kisebb afrikai ország egy éves bevételét sikerült rájuk költenem – és most itt vannak megint.
A Siku-ról igazán sokat nem tudok azon túl, hogy németországi gyártó és az én kölyökkoromban botrányosan jó minőségű dolgokat gyártottak. Mostanság valamelyik hipermarketben sikerült belebotlanom pár a Matchbox 1-75 sorozatával megegyező méretarányú dolgukba és azt kell mondjam, hogy a minőség mit sem változott!
De kanyarodjunk csak vissza a régi darabokhoz! A kölyökkori példányok újra beszerzett darabjai közül a VW Porsche 914-el kezdeném. Isteni mázli, hogy az ember ízlése változik. Gyereknek ugyanis nem szerettem ezt az autót. Azt gondoltam ronda, mint a bűn! Nem értettem azt, hogy miért van VW embléma a hátulján és mellette Porsche felirat. (A képeken pont nem látszik, mert olyan vastag a festés, hogy jobbára eltakarja ezt az apró részletet.) Akkoriban kideríteni a miértet nagyjából annyira lett volna egyszerű, mint most azt, hogy ki lőtte le Kennedyt. De ma már van nekünk Wikipédiánk és ott magyarázatok az ilyen kérdésekre, tehát nem kell típustörténettel bíbelődnöm. (Tényleg ajánlott irodalom, mert megmagyarázza a Porsche-VW összefüggést, a különböző verziók közti eltérést.) Talán ez a magyarázata annak, hogy valahová elkallódott az akkori darab.
Aztán eltelt sok-sok év és 2000-ben jött a Need for Speed: Porsche 2000 (más piacokon Porsche Unleashed). A ma már nyolc éves játék szerintem változatlanul a legjobb a korábban legendás, mára erősen egy kaptafára szabottra alacsonyított NFS sorozatban. Az viszont biztos, hogy teljesen megváltoztatta azt, hogy hogyan gondolok a kis Porschéra. Úgy hogy „vezethettem” kiderült számomra, hogy bizony bitang jó, jóindulatú, jól kezelhető, középmotoros sportkocsi. Persze belül meglehetősen puritán, talán a formája nem is az a csajozós, de sokért nem adnám, ha egy ilyenem lehetne. Arról nem is beszélve, hogy a játékból, meg az annak kapcsán megkeresett, az eredetiről készült fotókról kiderült, a valóságban sokkal-sokkal karcsúbb és a vonalai sokkal lágyabbak, mint a Siku modellnek.
Az én régi Sikumon kisebb és teljesen fekete kerekek voltak és a szélvédője fehér volt, nem ez a zöldessárga borzalom, de egyébiránt teljesen ilyen volt. A Siku a 914/6-os modellt, az 1969-es, 911T Porsche, 110 lóerős, hathengeres, horizontálisan beépített, kétliteres (1991 köbcentis) karburátoros motorját hordozó változatát mintázza meg. Az eredetiből 3351 darab készült és a gyártását akkor állították le, amikor én születtem, azaz 1972-ben. Gyanítom a két év alatt sokkal kevesebb ilyet gyártottak, mint a Siku. Egyébként az 1:60 méretarányú autót a cég 1973-74 között gyártotta, mint azt erről a kitűnő oldalról megtudtam. (Aztán mint később kiderült, még egyszer elővették 1979-80 között, de annak más szám olvasható az alvázán. Nekem a velem majdnem egykorú darab van.) A modell annyiban pontatlan, hogy a 914-esek kivétel nélkül levehető műanyag tetővel rendelkeznek, tehát a színre fújt fémtető pontatlan. Mi több a legtöbb 914-en amit én képről láttam, a b-oszlopon is műanyag borítóelem látható. A VW verziókon nem tudom, hogy kéne, hogy kinézzen de a Porschékon a hátsó szélvédő mögött lévő hűtőrácson Porsche felirat olvasható. A Siku ezt a részletet is lehagyta.
Ezen a rakomány 914-en jól látszik, hogy némelyik b-oszlopán nincs borítás, de a tető mindenhol a levehető műanyag.
Nem bírtam a véremmel, egy jó hosszú mozi az NFS:PU-ból.
2 megjegyzés:
Holnap megyek lomis piacra... Remélem találok valami jóféle járművet :D
Szép a 914-es, nekem mindig is tetszett, remélem én is találok majd valamikor egyet :)
Nekem csak a program van meg, sajna már nem megyek vele, de az iagz, hogy az egyik legjobb szimulátoros játék volt a maga idejében.
Megjegyzés küldése