Oldalak

2007/01/04

Előttem az utódom – Part II.

Sántít kicsit a cím, de felvállalom – alább majd kiderül, hogy miért. A Matchbox a Mattel idők előtt nem nagyon birizgálta a Bajor Motorművek termékeit. 1976-ban jelent meg a 3.0 CSL – e sorok egyik tárgya – 1981-ben az M1 – a bajorok balsorsú szuper-sportkocsijának külön cikket szándékozom szentelni majd egyszer –, aztán 1985-ben az E30 323i. Később, már Mattel fennhatóság alatt persze sorban jöttek és jönnek az egyéb BMW modellek, de ezeket már nem tartom igazi Matchboxnak, nincsenek is meg és így tovább. Az „előttem az utódom” sorozatba csak attól került pont ez a két járgány, mert mindkettő bömös. Más nem igazán köti össze a CSL-t és az E30-at. A 3.0 CSL a BMW Motorsport részlegének első munkája. A „Batmobil” becenév a versenyváltozat jókora hátsó szárnya miatt ragadt rá. Szép sportsikerek fűződnek a géphez. Az első BMW melyben ABS is volt, 1973 és 1979 között ötször nyerte meg az Európai Túraautó Bajnokságot. Ez azért felettébb érdekes, mert a gyártása 1975-ben fejeződött be, hogy átadja a helyét az utód hatos sorozatnak. Köszönhetően a BMW hathengeres motorja folyamatos fejlesztésének – mely a hengerenkénti négyszelepes megoldásban csúcsosodott ki –, és a 3,2 literes lökettérfogata 3,5-re nőtt, a kezdetben 340 lóerőt produkáló versenyszörnyeteg végül már 430 mént eresztett a hátsó kerekekre. A versenyváltozat homologizációjához szükséges volt, hogy az utcai változat is megkapja a nagyobb motort. 1974-ben az utcai CSL a 3,2 literes erőforrással már 206 lóerőt produkált. Az autó Matchbox-féle értelmezése szerintem nagyon bénára sikeredett. Szerény véleményem szerint a narancssárga, nyitható ajtós kisautó köszönő viszonyban sincs az eredetivel! Hol van a határozott cápaorr, mely annyira jellemző a korabeli bömösökre? Vagy a csónakszerűen lefelé ívelt karosszéria? A Matchbox a valódi gyártás után egy évvel debütált – legalábbis az alvázán olvasható dátum szerint, és meglepő módon az első katalógus is, amiben felbukkan az MB-45, az 1976-os. Areh is csak két változatot jegyez, a mellékelt képeken is látható narancssárgát és egy rendőrségi festésűt.Stinger komával – helyiérdekű BMW szakértőnkkel – először egyetértettünk abban, hogy márpedig ilyen állat nincs is, mert a tisztességes E30-as kabrió az biza bukókeret nélküli szivar. Aztán rá kellett ébrednünk, hogy az internet jó barát és megleltük az eredeti képeit is. A Baur-Cabrio tényleg ilyen. Mint az az autóiparban oly gyakori, a hármas sorozatú E30-as BMW-k rongytetejű változatát a Baur nevű cég is készítette. Ebből kifolyólag az alváz szerint 1985-ben debütáló, de először csak az 1986-os katalógusban szereplő MB-39 korrekt reprodukciója gyermekkorom álomautójának. (Az eredetit csak a közelmúltban sikerült kipróbálnom.) Areh számos festési változatot jegyez, ami nem csoda, mert Twin Pack-ban, de még Convoy Action Pack-ben is felbukkan – ez utóbbiban mint az autószállító kamion egyik „utasa”. Ez utóbbi szépen kivitelezett, korrekt miniatúra, az előbbi azonban egyáltalán nem az.



"Gyere Batman..."


"száljunk be a Batmobilba!"


Kár, hogy a Matchbox köszönő viszonyban sincs ezzel az eredetivel. Természetesen nem a hátsó szárnyra és a spoilerekre gondolok!

E30 323i kabrió Matchboxban...
...és eredetiben. Mindkettő nyammm!


Kettecskén

Mégkettecskébben

2 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Végre beszereztem én is ezt a cabriót, ideje volt. A másikat meg már kitárgyaltuk :)

Sam. Joe írta...

Annyira jó érzés, hogy egy több mint három éves bejegyzésre jön egy komment! Ilyenkor érzi az ember, hogy van értelme annak, amit csinál. Köszi!

Megjegyzés küldése