Oldalak

2022/02/16

Matchbox MB-32 Leyland Petrol Tanker

Én úgy tanultam, hogyha felelsz, akkor csak olyasmiről beszélj amit tudsz és ne arról, amiről gőzöd sincs. (Ajánlott irodalom: Nádas György „Érettségi”) Na, ez most egy ilyen dolgozat lesz, mert őrülten keveset tudok arról amiről beszélni fogok, pedig megpróbáltam tisztességgel elvégezni a feladatot, nem találtam róla érdemben semmit.

Ez mi ez?
Az egészen biztos, hogy az amit a Matchboxnál megmintáztak, az egy négytengelyes, nyolckerekű Leyland teherautó. Nagyjából ez az, amit biztosan tudhatunk róla. De hogy melyik? Nagy valószínűséggel egy Beaver. Ekkoriban a cég állatokról (is) nevezte el a termékeit, ami szerintem jópofa, ugyanakkor a hód bizonyos nyelvterületek angol szlengjeiben jelenti azt is, ami „kívül szőrös, belül nedves és a legénynek igen kedves”, de NEM a csikós kulacs. De! Mindenféle súly és hosszúság korlátozások okán, az 50-es években népszerűek voltak a szigetországban az efféle, négytengelyes teherautók. (Aztán 1964-ben megemelik a nyergesvontatók legnagyobb engedélyezett súlyát és akkor elkezdik elveszíteni a népszerűségüket a nyilvánvaló okok miatt.) A Leylandnál ezeket a nyolckerekű verziókat függetlenül attól, hogy mikor készültek, Octopusnak, azaz polipnak hívják – ismét nyilvánvaló, hogy miért. Szóval ez a holmi lehet Leyland Octopus, Leyland Beaver, vagy valami egészen más. Éppen ezért a legalapvetőbb műszaki adatokkal sem tudok szolgálni.

1967-es Leyland Octopus teherautó munka közben. (Kép: HeritageMachines.com)

Az viszont egészen biztos, hogy 1964 utánra datálódik, mert a Leyland ekkor mutatja be az előre billenthető „Ergomatic” fülkét, amit aztán minden nehéz teherautójánál bevet. Ezen az apróságon pedig ilyen látható. Mi több, a Leyland-Csoport egyéb márkáinál (AEC, Albion) is felbukkannak ezek – aminek Matchbox szexualitási szempontból majd később lesz jelentősége számunkra. Létezik hálóhelyes verziója is, illetve fix, nem billenthető kivitelben is szerelik. Módosításokkal egész 1981-ig gyártásban marad.

A Leyland Ergomatic fülkéje, ami 1964-ben debütál. (Kép: HeritageMachines.com)

1968-1969
A Regular Wheel verzió amit a mai postban láthattok mindössze két évig szerepelt az 1-75 szériában mint MB-32. Ez az egy változata létezik, melyet 1970-1972 közt vált a Superfast verzió, ami küllemre ugyanilyen, természetesen Superfast kerekekkel. A német piacon ugyanebben az időszakban és ugyanúgy MB-32-ként kék-fehér, Aral verziót kínálnak. Ilyenjeim sajnos nincsenek, pedig pont ezek, a gombkerekűekből képzett, Superfast kisautók óriás kedvenceim. Csak mellékesen jegyzem meg, hogy létezik még két, spéci Superfast változat ami 1995-re datálódik és NAOMC (National Association of Matchbox Collectors) klubmodell mindkettő. Az egyik bíbor-fehér, a másik piros-fehér, mindkettő elérhető, de csillagászati áron.

Regular Wheel-ként mindössze egyetlen verzióban lézezik. Sajnos beltér az nincs.

Nem cizellálták túl. Se oldaldoboz, se üzemanyagtartály. A másik oldala is pont ilyen.


Ezen a végén aztán meg végképp nem öltek bele sok energiát a tervezésbe.

1 megjegyzés:

Sebi írta...

Sajna ez a gombkerekű változat még hiányzik,de a superfast kerekes megvan.Igaz kerékhiányosan érkezett ami pótolva lett.

Megjegyzés küldése