Oldalak
▼
2015/05/28
2015/05/27
Matchbox MB-11 Mercedes Scaffolding Truck
A szomorú valóság az,
hogy a kisautógyűjtő élete sem csak játék és mese! Korántsem
csak patika állapotú darabokból áll a legtöbb gyűjtemény. Mára egy ilyen,
szebb napokat is látott darabot tartogatok.
Filler
Anno
a brit tudósok mindennemű közreműködését mellőzve, az egyik
első kifejezés volt amit a
Gyűjtői Szlengszótárba
foglaltam, a filler volt. Megspórolandó az átkattintást:
Helykitöltő. Olyan darab, amit addig őrizget az ember, míg nem
kerül jobb állapotú.
Egy
ideális világban a filler csak rövid ideig tanyázik egy
gyűjteményben. A rideg valóság azonban az, hogy vannak olyan
darabok, amikből hosszú-hosszú évekig, vagy akár soha nem kerül
jobb példány.
Így
vagy úgy, ez a Merci teherautó számomra ilyen. Örülök ennek a
fillernek is, amit emlékeim szerint az Andrew0807 – Tommi bűnbanda
termelt ki nekem valami turkáló legmélyéről. A vanitiszem –
magyarázat a már linkelt szótárban – közismert számukra, ez
meg afféle határeset.
T2
A
típus már szerepelt e lapokon, először a
Majorette készítette tűzoltószer kapcsán,
aztán pedig mint duplakabinos
platós,
de hogy melyik, melyik derivátuma, azt már meg sem kísérelném
találgatni. Az előbbi bármennyire is valószínűtlen,
gyermekkorom nagy kedvence, ezért kedves a szívemnek. A Matchbox
jóval korábbi, nagyon szerettem volna ilyet kölökként, de
sohasem volt.
A
története 1969-ben kezdődik, akkor debütál gombkerekekkel. A
Superfast éra beköszönte megszüli az új fajta, gyorsan guruló
változatot, de az mindössze két, rövid évet ér meg és az 1-75
sorban 1971-ben szerepel utoljára. Kár érte, igazán remek
játékszer mindkét változatában. A regular wheel verzió talán
jobban adja az igáslovat, a Superfast meg sokkal szebb.
Mindkettőnek
tartozéka a névadó építkezési állványzat, amely elsőként
szokott róluk elveszni. Hat állvány és egy hetedik palló,
keresztbe a többi darabra adja ki azt a pluszt amitől az ilyesmi
remek játékszerré válik gyárilag és nem kell házilag keríteni
hozzá dobókockát, műanyagkatonát, vagy bármiféle hasonló
frinc-francot.
Az
enyémről azon túl, hogy hiányzik a „Builders Supply Company”
matrica is üvölt, hogy előző tulajdonosa(i) játszottak vele. A
tengelyei már nem is emlékeznek arra, hogy milyen volt az, amikor
egyenesek voltak, a kerekei pedig egyértelműen arról tanúskodnak,
hogy közelről látott homokozót.
Viharvert,
öreg harcos, mégis kedvesebb a szívemnek, mint sok másik,
makulátlan társa.
Rengeteg harci sérülés...
A tengelyei már nem is emlékeznek rá, hogy milyen volt egyenesnek lenni.
Se rakomány, se felirat. Mégis kedves a szívemnek.
Ez lenne a rakománya. (A kép innen)
2015/05/23
Matchboxon kívüliek - Hot Wheels: '90 Honda Civic EF
Megint egy Honda Civic? Megint egy Honda Civic!
Azt hiszem, talán csak a Ford címkéje mutat több bejegyzésre a blogon, mint a Hondáé. Hogy miért? A kisautó-gyártók jobbnál jobb példányokkal látnak el minket gyűjtőket, így nem kell csodálkozni azon, hogy sok kerül közülük bemutatásra. És hogy mennyi minden van még, amit be szeretnénk mutatni, az megint egy más történet...
Civic EF, alias 4. generáció
1987-ben a Civic típus teljes átalakuláson ment keresztül, hogy a következő évtől globális modellé válhasson. Ez olyannyira sikerült neki, hogy gyártották például a Dél-Afrikai Köztársaságban is. Az AE86-os Corolla kapcsán elemeztem már egy kicsit a japán autós
nevezéktant, de most sem mehetek el mellette. Az EF Civicek a 4. generáció utolsó példányai, nagyjából a 90-91-es modellévből. Motorválasztéka kizárólag benzinesekből állt 1,3-1,6 literes hengerűrtartalom között, illetve ebben a típusban jelent meg az első VTEC. A karosszéria lehetett 3 ajtós, szedán, coupénak a CRX típus nevezhető, illetve létezett az emelt tető- és/vagy hasmagasságú, összkerékhajtással is rendelhető Shuttle. 4, 5, valamint 6 sebességes kézi-, kényelmesebb vevőknek 4 sebességes automata váltóval volt rendelhető, a motortól is függően. Sokáig nem marad a kínálatban a típus, 91 végén váltja a gömbölydedebb ötödik generáció, csak a Shuttle él túl egészen 1996-ig.
Mit hozott ki ebből a Hot Wheels?
Többször említettem már a blogon, hogy kedvelem a 80-as és 90-es évek típusait, így ez a 2014-ben megjelent Civic is kötelező volt a gyűjteményembe. A belteret le sem fotóztam, mert a feltét nélküli pizzakormányt mindenki ismeri. Nem versenybelteret csináltak, hanem egy normál személyautóét. Jobbkormányos, tehát JDM, kívülről pedig szinte tökéletesen hozza az eredeti formáját. Egyetlen hibája van: a hátsó tengely egy hangyaherényit előrébb van a kelleténél, de ezt is csak akkor vesszük észre, ha közelről, tüzetesen vizsgáljuk.
Mit hozott ki ebből a Hot Wheels?
Többször említettem már a blogon, hogy kedvelem a 80-as és 90-es évek típusait, így ez a 2014-ben megjelent Civic is kötelező volt a gyűjteményembe. A belteret le sem fotóztam, mert a feltét nélküli pizzakormányt mindenki ismeri. Nem versenybelteret csináltak, hanem egy normál személyautóét. Jobbkormányos, tehát JDM, kívülről pedig szinte tökéletesen hozza az eredeti formáját. Egyetlen hibája van: a hátsó tengely egy hangyaherényit előrébb van a kelleténél, de ezt is csak akkor vesszük észre, ha közelről, tüzetesen vizsgáljuk.
Sajnos mostanában megszokott, hogy a tamponnyomás nem tökéletes.
Nem csak az unokán, ezen is kicsit indokolatlan a szárny.
A legkisebb felirat: Programmed Fuel Injection, azaz "Programozott üzemanyag-befecskendezés".
Íme az eredeti. Látszik, hogy a HW inkább egy kicsit módosított csúcsmodellt mintázott meg.
2015/05/22
Matchbox MB-51 Combine Harvester
A
múltkoriban meaculpáztam, hogy elhanyagoljuk a mezőgazdaságigép
vonalat a Matchboxnál. Hát ne érje szó a ház elejét, most
pótolom.
Na de ennyi?
Mint
azt már a fentebb linkelt postban is leszögeztem: Sajnos kicsit sem
értünk a mezőgazdasági gépekhez. Míg személygépkocsik, kis-,
közepes és nagy teherjárművek esetében elég jó
eséllyel meg tudjuk állapítani, hogy mi lehetett az eredeti,
ha úgy mintáznak egy létező típust, hogy nincs rajtuk márka és
típusjel, a mezőgazdasági gépek számunkra teljes terra
incognita.
The Wurzels, Combine Harvester című dala, DJ Tommi Samara ajánlásával!
Ez
esetben elképzelésem sincs, hogy ez a betakarítógép mire hajaz –
már ha egyáltalán hajaz valamire is. Az biztos, hogy kombájn, meg
az is, hogy a
már citált felmenőjétől örökölte a forgókaszát – a
vágóasztalt nem, az más – meg a hátsó kerekeket.
A
bizonyosan Claas terméket mintázó gépet nem közvetlenül követte
ez, volt hat év kihagyás betakarítógép fronton. 1978-ban
debütált, mint MB-51, tartotta magát 1982-ig, bár ez utolsó
évben az Egyesült Államokból eltűnt. 1999-re és 2000-re aztán
még visszatért afféle hattyúdalra, de öt piacon, négyféle
számozással.
Az
érdekes az, hogy még az első öt évében is úgy változtattak
rajta jelentősen, hogy abból a felületes szemlélő igazából
semmit sem vett észre. Azon túl, hogy az első, nagy kerekei
változtak – a nagy regular
wheel-ből, díszítetlen Superfast lett –, teljesen elhagyták
az alvázát. Ezt elmagyarázni nagyjából lehetetlen, de a képekről
kiderül majd, hogy hogyan jártak el.
Egy
dolgot viszont töredelmesen be kell ismernem: Halvány fogalmam
sincs róla, hogy hogyan lett nekem ebből a holmiból három! És
még ezen kívül is van, csak mint remek farm-készlet része, tehát
azokról tudom, hogy hogyan és miért lettek és az indokolt is. De
hogy ebből hogy halmozódott fel ennyi? Pedig semmilyen
tudatmódosító szert sem fogyasztok...
Ezek itt színárnyalat változatok, bár nem biztos, hogy látszik rajtuk. Normális esetben nem halmozok olyan változatokat, amikről csak akkor látszik, hogy eltér a többitől, ha hosszas összehasonlító, érzékszervi vizsgálatnak vetjük őket alá.
Kombájnok eddig nem látott szögekből. Mint az itt jól látszik, a tetejükön lévő készség körbeforgatható.
Balról regular wheel, jobbról Superfast verzió.
Így egyszerűsítették le a modellt. Kis módosítás után egyszerűen elhagyták az alvázát.
2015/05/13
Katalógusok: 1964 Matchbox Brit, Francia és International
Három katalógus, szokás szerint az azonos oldalak nem szerepelnek többször. Igen, tudom, hogy az "International" azt jelenti, hogy "Nemzetközi", de... Szerintetek nem hangzik bénán, hogy "Nemzetközi Katalógus"?
2015/05/09
Matchbox MB-33 BMW 328i Police (E46)
Határozottan ki merem
jelenteni, hogy BMW E46 ügyekben jól állunk. Több gyártótól,
többféle kivitelben, civil és megkülönböztető jelzéses
verziókban bemutattunk
már számos változatot.
A mai napra egy
Matchboxot tartogatok, ami 2001-ben viselte az MB-33 számot az
összes piacon. Egynyári darab, ebben a brit rendőrségi festést
utánzó festésben csak abban az évben kínálták.
Elő fogom most már
szedni a ronda festésű E46-osokat is, mert hogy vannak.
Előre elfért volna még némi festék.
Akkor még a Mattel támogatta a fényhíd-ipart!
Hátulra került festés a világítótestekre.
Ilyen dobozban lakik amúgy.
Engem erre emlékeztet. Nyilván nem olyan mimikri, mint édes tesója, a BMW X5 esetében, de mindenképp hangulatos.