Oldalak

2015/04/24

Matchboxon kívüliek: Tomica No. 38 – Mazda Cosmo L Limited

Egy japán autó, japán játékgyártó által megmintázva, 1978-ból milyen lehet? Természetesen csak tökéletes!

Minek nevezzelek?
Őrületes bajban vagyok a típusismertetővel, mert japánul kéne tudnom bármi részletesebbhez! Az biztos, hogy a Mazda Cosmo második generációja 1975 és 1981 között regnált. Japánban Cosmo AP-nak hívták, ahol az AP az „Anti-Pollution”, azaz „szennyezésellenesből” jön. Más piacokon Mazda RX-5-nek hívták, míg a dugattyús motorral szerelt verziókat meg Mazda 121-nek. Nos igen, a soknevű Mazda alapvetően kéttárcsás, 1146-, illetve 1308 köbcentis Wankel motorral készült.

Őrületes meló van ennek a két képnek a fellelésében! Holland katalógus a 121-es, tehát a négyhengeres, soros motorral szerelt verzióról. Halogén lámpa, a kor xenonja.


Beltér. Megkockáztatom, hogy pofás.

A Mazda America a Mazda Cosmo nevet használta 1976 és 1978 között, mikor is megérkezett az RX-7, melynek nem akarták rombolni a piacát, hiszen az szintén Wankel motoros volt de sportkupé. Postunk tárgya kétféle kivitelben létezett, mint púposhátú, és mint lépcsőshátú kupé. Ez utóbbit Landaunak hívták, a B-oszloptól hátrafelé lévő, bélelt vinylborítás – ha ez nem óriási rozsdacsapda, akkor nem tudom mi az –, és oldalsó kisablak miatt – ezt meg „opera windownak” nevezték.

Őszintén szólva nekem nagyon tetszenek a korabeli japán autók, melyek őrületes kavalkádját nyújtják az innen-onnan ollózott stíluselemeknek. A rossz nyelvek szerint ez az egész Landau dolog onnan jön, hogy a japán tervezők látták a kortárs Lincoln Continentalokat.

Érdekes módon az exportpiacokon nem volt túl népszerű az autó, miközben japánban csak a forgalmazás első évében 55 000 feletti számban értékesítették. Pont a gyenge nemzetközi eladások miatt – ezért is vetették be az RX-7-et – csak a hazai piacon értékesítették tovább.

Csodás reklám videókat találtam az autóról - igaz, nem a lépcsőshátú verzióról, hanem a másikról! Az első 1976-os.

Ez már 1979-es és az alapján gyanús, hogy a belpiacos modellé válás egyben azt is jelentette, hogy a kör alakú ikerfényszórók helyett szögleteseket kapott. Rémlik valami, hogy akkoriban a kör alakú fényszórókat követelt meg az USA szabvány...

Végül pedig a kedvencem 1980-ból, lengén öltözött japán hölggyel és kitűnő muzsikával!

Akkor ez most mi is?
Nem vagyok egy nagy dobozfotós, de muszáj volt megörökítenem a dobozt, hiszen mint a mellékelt ábra mutatja, azon zömmel csak japán feliratokat olvasni. Így csak a kisautó alján lévő feliratokból tudok következtetéseket levonni abból, hogy mi az, amit japán barátaink megmintáztak.

Ott a Mazda Cosmo L Limited felirat és 1978-as keltezés olvasható, tehát ez alapján ez az amerikai kivitel kellene, hogy legyen. Ennek viszont ellentmond, hogy a kormánya meg a jobb oldalon található. A lecke fel van adva, hogy ez most mi is, de a fentebb olvashatók alapján ez most vagy valami, vagy megy valahová.

Hogy amúgy milyen? Kívül részletgazdag, precíz, finom kivitelű. Mesésen rugózik, csodásan gurul. Belül picit elnagyolt, de még így sem bántja a pizzakormány betegség. Japános precizitással kidolgozott, csodás kisautó, mely egy kevéssé ismert, inkább csak a belpiacon népszerű autót mintáz.

 Részletek, részletek, részletek!
 Teljesítményfokozó dekorcsík, hajszálpontosan kifestve.
 A beltér egy pöttyet elnagyolt, a kormány meg a jobb oldalon van, ami nincs összhangban az elnevezéssel.
 A bélelt vinyltetőt némi rücsivel jelzik és pont annyival vastagabb ott, hogy kiadja. Nekem bejön.
 Nem vagyok valami nagy dobozhalmozó, vagy dobozfotós...
 ...de ezt a dobozt...
 látnotok kell!
 Naná, hogy a szóviccek miatt!

2 megjegyzés:

RÁJEN írta...

Ó, hát ez nagyon szép, szeretem ezeket a régebbi Tomica kisautókat.

porsche írta...

Tényleg nagyon szép darab, süt róla a minőség.

Megjegyzés küldése