Idejét nem tudom, hogy
mikor volt nálunk utoljára vendégpost, a legfőbb ideje volt! A
szó innentől Trolleybusé, akinek még a bemutatását is
ellazsálhatom, mert megtette helyettem ő maga! Sam. Joe
Habár első posztomban
elárultam, hogy nagy amerikai autó fan vagyok – ráadásul ez a
blog a Matchbox nevét is magán viseli –, mégis egy francia
gyártású német kocsiról írtam a VW
K70 személyében, így itt az idő egy
amerikai témájú Matchbox bemutatásának is és erre keresve sem
lehetne jobb példát találni az impozáns K-28-as Drag Pack-nél,
mely egy versenyautós készlet vontatóval, trélerrel és a
versenygéppel.
Csapatszállító
Magában a készletben amúgy
semmi új nincs: a versenygép régi kedves ismerősünk, a blog
egyik állócsillaga, az 1968-as Mercury
Cougar, akit majdnem mindenki megformázott már
az elmúlt évtizedekben, maga a Matchbox kicsiben és (mint ábránk
mutatja) nagyban – vagyis K-sban, ami a KingSize / SuperKings /
SpeedKings sorozat jelölése – is megjelentette több verzióban,
2004-től kicsiben pedig újra még több változatban, lásd
leginkább
itt, de itt
és
itt is!
A vontató pedig az a derék Mercury Commuter márkatárs, aminek teleregényszerű történetét a közelmúltban volt szíves elmesélni nekünk Sam. Joe igen részletesen, így már csak ezért is aktuális a készlet bemutatása. Mindenesetre most nagyon örülök, hogy megúszom a típusismertetést, leszámítva a járgányok K-s verzióit, mert azok még nem szerepeltek a blogon. (Mea culpa, mea maxima culpa! Tény és való, jellemzően nem gyűjtjük ezt a méretarányt, aminek a legfőbb oka a helyhiány, a másik, hogy nem lehet hazacsempészni sutyiban. A „Drágám! Hazakísért! Megtarthatom?” meg nem működik. Próbáltam. Sam. Joe)
A KingSize változat az
eredeti kocsi megjelenésével azonos évben, 1968-ban debütál
K-21-ként, akkor még a szokásos (virsli)gumis és kormányozható(!)
kerekű változatban, ahogy a kicsi is,
normál civil autóként metálarany fényezéssel. Ezt 71-ben váltja fel a lila/pink SuperKings drgaster változat, ami amolyan utcai használatra is jó gyorsulási versenygép némi dekormatricával, de a kicsivel ellentétben itt nincs civil KingSize / SuperKings. (Viszont pont ugyanúgy képzik a SuperKings dragster változatot, mint ahogy a RegularWheel-ből, a Superfast, Rat Rod Dragster: A hátsó kerékjárati ívet átszabják, hogy beférjen alá a nagy, új fajta kerék, a motorháztetőt pedig azért metszik ki, hogy beférjen a bazi nagy, blown blokk. Sam. Joe)
normál civil autóként metálarany fényezéssel. Ezt 71-ben váltja fel a lila/pink SuperKings drgaster változat, ami amolyan utcai használatra is jó gyorsulási versenygép némi dekormatricával, de a kicsivel ellentétben itt nincs civil KingSize / SuperKings. (Viszont pont ugyanúgy képzik a SuperKings dragster változatot, mint ahogy a RegularWheel-ből, a Superfast, Rat Rod Dragster: A hátsó kerékjárati ívet átszabják, hogy beférjen alá a nagy, új fajta kerék, a motorháztetőt pedig azért metszik ki, hogy beférjen a bazi nagy, blown blokk. Sam. Joe)
A King Size Commuter története már érdekesebb valamivel, az evolúciója hasonló a kicsi változathoz, de érdekesség, hogy itt pont fordítva történt, mint ott: a Commuter K-23-ként először rendőrautóként lát napvilágot 1969-ben, a Cougarhoz és a többi SuperKingshez hasonlóan kormányozható gumikerekekkel, aztán ugyanúgy a többiekkel együtt 71-ben kap ő is SuperKings papucsokat. Ebben az évben jelenik meg postunk tárgya, a K-28 Drag Pack is, ahova csak ezután érkezik meg „civilizált” változatban világos-, illetve sötétzöld színben. A rendőrségi Commuter 1973-ban kapható útóljára, de civilben külön nem, csak ebben, illetve az 1973-ban megjelenő K-46 Racing Car Pack készletben volt kapható, ahol némi matricával megtámogatva sárga színben jelent meg, hogy a K-34 Thunderclap nevű versenyautót vontassa. (Később hasonló sorsa lett a Dodge Monaco kombinak.) A Cougar azonban megtartva K-21 számát, a készlet mellett így, dragster változatban külön is kapható volt – a milyen meglepő – Cougar Dragster néven, egészen 1974-ig.
A Drag Pack az 1975-ös
katalógusban szerepel útóljára és ezzel a Cougar végleg kikerül
ebből a méretarányból, de a Commuter viszont a K-46-os készletben
egészen 1980-ig megmarad, legalábbis az akkori katalógusban
szerepel útóljára ez a készlet. Az eredeti „spiro” tárcsa
helyett még újabb „dot dash” tárcsával is megjelenik,
legalábbis a katalógusban. A mindig sárga trélerről annyit
érdemes tudni, hogy az is itt jelenik meg először, és a sárga
mellett narancssárgás platnival is leledzik Charlie Mack szerint,
de egyik jármű színvariációja sem ritkább a másiknál. Fontos
tudni, hogy a K-jelű sorozatoknál nem változtatták a sorszámokat,
ahogy a 75-ösöknél, emiatt katalógusnézegetés nélkül nehéz
megállapítani mikor kerültek ki az egyes darabok a kínálatból,
Charlie Macknél is ezért a K-soknak csak a premierdátuma szerepel.
(Amúgy volt szerencsém az ő könyvének nemrég megjelent 4.
kiadásához is, ami gyakorlatilag a 3. újra kiadása, csak piros
borítóval; még a listán is ugyanazokkal a 12 éves árakkal
találkozni!)
Családegyesítés után
Most lássuk a készletet: maga szett nagyon impozáns
és nagyon mutatós. Két részletben tettem rá szert, először a
hibátlan, de doboz nélküli Cougar került hozzám nagyon jó áron,
ami mindaddig egy C-vitaminos dobozkában lakott, amíg szembe nem
jött az egyik börzén egy
hiányos Drag Pack készlet, melyből, hogy-hogynem pont a Cougar hiányzott, miközben a benne lévő Commutter és trélere az otthoni pőre Cougarhoz hasonlóan patika állapotú volt.
hiányos Drag Pack készlet, melyből, hogy-hogynem pont a Cougar hiányzott, miközben a benne lévő Commutter és trélere az otthoni pőre Cougarhoz hasonlóan patika állapotú volt.
A doboz kicsit salátásodott
az évtizedek alatt, de egyben volt és különben is, dobozos Drag
Pack-et se előtte, se azóta nem láttam. Két „szépséghiba”
volt mindössze, vagyis inkább csak egy: a doboz belterére az előző
tulajnak szüksége volt, ezért ahelyett ő fabrikált bele szürke
belsőséget, és leszámítva, hogy semmi nem rögzíti a
járgányokat egész jól sikerült – talán pont ezért kellett
neki is az eredeti –, a másik, hogy az átlátszó műanyag
„ablak” sem volt az eredeti, de aki már látott eredeti harminc,
negyven, vagy annál is öregebb matchboxos celofánt, az jól tudja,
hogy legtöbbször hogy néznek ki ezek, gyűrötten, szakadtan,
röviden borzalmasan. Ezért ezt nem lehet szépséghibának venni,
inkább restaurálásnak – bár bizonyos holmiknál a jó minőségű
restaurálás is levon a tárgy értékéből. A doboz
ütött-kopottsága amúgy is jelezte, hogy a sokkal nebáncsvirágabb
celofán már rég történelem, ellenben rajta volt még az egykori
árcédula, mely szerint 1 dollár 24 centet kértek érte valamikor!
(Hacsak nem nicaraguai córdoba volt, mert a „C” jelzésű számok
is vannak rajta, bár annak „C$” a jele.) Némi hezitálás után
két napra rá megvettem az illetőtől a hiányos készletet, hogy
otthon így egésszé váljon, és most itt van.
Leszármazott
Hogy a Cougar mennyire rokona a Mustangnak, azt az a személyes élmény
is erősíti, hogy mikor gyerekként először láttam ennek, a már
akkor nagyon vágyott szettnek a képét, azt hittem, hogy Mustang.
Akkor még persze fogalmam sem volt róla, hogy olyan márka, mint a
Cougar a világon
van – leszámítva a magyar fordítását később, de mint tudjuk a „Puma” márka egészen más szegmensben érdekelt. Kissé ironikus, hogy a Mustangot még egy akkori vasfüggönyön inneni kisgyerek is ismerte, míg a Cougart még Amerikában sem taksálják sokra a lovas márka mellett. Erről Winkler Robi is megemlékezett a saját Cougarja kapcsán.
van – leszámítva a magyar fordítását később, de mint tudjuk a „Puma” márka egészen más szegmensben érdekelt. Kissé ironikus, hogy a Mustangot még egy akkori vasfüggönyön inneni kisgyerek is ismerte, míg a Cougart még Amerikában sem taksálják sokra a lovas márka mellett. Erről Winkler Robi is megemlékezett a saját Cougarja kapcsán.
Részletek
Visszatérve eredeti
témánkhoz: a kocsi nekem a brutális V8-cal, az amiatt kivágott
motorfedéllel és a hátsó versenygumik miatt szintén kivágott
sárhányókkal is tetszett, pláne régen, amikor még nem volt
ennyi autó, mint mostanság. A szín ízlés dolga, én mindenesetre
örülök a sötétlilának, a világos pink már nem jött volna
annyira be.
Charlie Mack amúgy öt
árnyalatot különböztet meg lila és pink színekből. Az ajtók
az első civil változathoz hasonlóan nyílnak, a beltér teljesen
rendben van, a kormány szokás szerint „+” küllős, mint valami
csővezeték elzárócsapja, de ez legyen a legnagyobb baj!
Hátul extraként pedig mint
a kicsinél, itt is kapunk egy ordenáré nagy vonóhorgot, hátha
gyorsan akarunk elvontatni valamit. A „Dinamite” matricák is jó
állapotban vannak mind az ajtókon, mind a csomagtartón. Ami a
Commuteren élőben mindjárt feltűnt, hogy az első ajtón, mely
ugyanúgy nyitható, gyárilag nincsenek kilincsek. Ez ugyanazért
van, amiért a motorháztető is látványosan sima: az öntvény
ugyanis a premiermodellé, vagyis a rendőrautóé, aminek az
ajtajaira és motorháztetejére „Police” matrica került, emiatt
minden azokat zavaró és potenciálisan megsértő kitüremkedés
nélkül készült a kasztni. Ugyanezért van a pótkerekes
cókmókhalom is a tetőn, mivel a villogók számára készült
lyukakat így lehetett legitimen eltüntetni, illetve
újrahasznosítani. A Commuter a 71-es katalógusban prototípusként
olyan gyártásba nem került felnivel szerepel, ami a pótkerekek
tartóján megmaradt. Charlie Mack szerint „lime green, dark lime
green” és „metallic green” színekben létezik, de én maradok
a közérthetőbb világos- és sötétzöld megnevezéseknél. A
beltér itt is korrekt, de a kormány itt is a szokásos „+”
küllős változat. A vonóhorga viszont sokkal karcsúbb a
Cougarénál, emiatt arra nem is lehet ráakasztani a trélert, de ez
abszolút nem is fontos. A Commuter preprodukciós felnije a GAMA
Mini autókon fordult elő, hogy honnan a lehetséges kapcsolat
fogalmam sincs. (Szerintem csak hasonlóságról lehet szó, de
persze ez ugyanúgy feltételezés, mint az, hogy valóban van valami
köze a kettőnek egymáshoz. Sam. Joe)
Összességében egy nagyon
összeszedett készletről van szó, ami maga a hetvenes évek eleje!
K-28 Drag Pack.
2 Kettő, sőt három az egyben.
Mercury Cougar, régi kedves ismerősünk...
...ahogy a márkatárs Mercury Commuter is az.
A tréler is tetszetős, noha nem egy túlkomplikált dolog.
Nyitható ajtók, motorblokk...
...korrekt belső tér és vonóhorog.
A Commuter is nyitható ajtós, de a csomagtartó nem nyílik.
Nem véletlenül nincs kilincs elől és sima a motorháztető...
...mivel ez volt az ős.
Magában is mutatós...
...de dobozban még inkább az! Majdnem NRFB.
Hogy tudjuk milyen autó, márka...
...és típus.
A Cougaron is!
A doboz hátoldalán szereplő szemgyönyörködtető mű címe, "Iszkiri a versenyre!" Mellette használati utasítás az ajtókhoz.
Ugyanez élőben.
A doboz oldalára is figyeltek.
3 megjegyzés:
Jáj, ez nagyon szép, és klassz, hogy ilyen kalandos volt a beszerzése. Jó kis poszt volt!
Ez de nagyon tuti! ÉS kalandos! Nálam az F1 pakk van meg, abban a belső nem papír, hanem formázott, préselt műanyag. Ezek hamar széttörnek, lehet, hogy ezért van új belső. Nagyon szép szett, sárgulok! :)
varadyg
Meseszép!
Megjegyzés küldése