Így vagy úgy, néha
becsúsznak a gyűjteménybe „nemszeretem” darabok is. Ezúttal
egy nagyon jó mentségem van: gyerekkoromban ilyen szemetesautók
teljesítettek szolgálatot Budapest utcáin. A szemetesautó pedig
minden gyerkőc számára csodálatos dolog, hiszen nagy, zajos,
feltűnő színe van, van rajta villogó fény és lógnak a hátulján
a szörfösök. (Iniciálé: A Bedford logó. Kép: Wikipédia.)
Bedford TM
A
Bedford Vehicles a Vauxhall Motors leányvállalata volt, ami pedig a
General Motors brit leányvállalata. 1930-ban alapították abból a
célból, hogy haszonjárműveket építsen. Bár a márka – a
szemeteskocsiktól eltekintve, persze – jobbára nálunk ismeretlen
volt, mégis az európai GM legjövedelmezőbb üzletága volt éveken
keresztül. 1991-ben végül kivezették a márkát és azok a
haszongépjárművek is Vauxhall, vagy Opel emblémát kaptak, amik
amúgy eredetileg Bedfordok voltak.
Opel Blitz, született Bedford TM, a keskeny fülkével. (Kép: Commercialmotor.com)
A TM
nehézjármű sorozatot 1974-ben dobták piacra és egészen 1986-ig
gyártották őket. Bemutatásakor a dizájn letisztultnak és
modernnek számított. Az ellensúlyokkal felszerelt fülkéjét
egyetlen személy is előre tudta dönteni, míg a felnyitható első
„hűtőmaszk” is engedett hozzáférést néhány fontosabb belső
szervéhez anélkül, hogy a fülkét magát birizgálni kellett
volna. Alapvetően az olyan hosszú távú árufuvarozásban
résztvevő nyergesvontatók konkurensének szánták, mint a Volvo
F88, vagy a Scania 110, de persze minden elképzelhető
kivitelben készült. V6 és V8 elrendezésű Detroit Diesel,
Cummins, vagy a Bedford saját turbófeltöltéses motorjával is
rendelhető volt, Spicer vagy Fuller váltókkal. Szerepkörétől
függően létezett keskeny, illetve szélesebb, ággyal felszerelt
fülkével is.
Sokkal több mint Minden amit a Bedford TM-ről valaha is tudni akartál!
Érdekes,
hogy a budapesti szemeteskocsik a szélesebb fülkével voltak
szerelve, nyilván azért, hogy a telephelytől a begyűjtés
helyszínéig legyen hol ülnie a brigádnak, akik
kapualjtól-kapualjig amúgy hátul lógtak – innen a becenevük
is: szörfösök.
Gyerekkoromból nagyon is jól emlékeztem rá. Bedford szemetesautó - talán - MUT felépítménnyel. (Kép: Az Égigérő fű cím film)
Itt
most kéne egy átvezetés a budapesti Bedfordokra, de az a helyzet,
hogy pont zéró adat áll rendelkezésre róluk. Sajnos nem tudom
megmondani, hogy milyen motor dolgozott bennük, mint ahogy arra az
érdekes kérdésre sem tudjuk a választ, hogy a mifelénk teljesen
ismeretlennek tekinthető márkára vajh' hogy esett a választás.
Lehet, hogy a szemétzúzó felépítményt készítő cégnek –
aki ha jól tudom a MUT volt és nem a KUKA, ami menthetetlenül a
szemetesautó szinonimája lett a nyelvünkben – ez volt a
legolcsóbb ajánlata?
Nyugdíjazott Bedford szemeteskocsi az FKF múzeumában. Széles fülkével szerelték, gondolom azért, hogy a "szörfösök" is elférjenek benne. (Kép: Krepsz Zoltán)
Annyit
sikerült kinyernem az internet bugyraiból, hogy a Bedford
szemetesek sorsa a szétbontás lett a selejtezésük után, de az
FKF múzeumában megőriztek egy példányt. (A múzeumról
bővebben az Urbanista blogon olvashattok. Krepsz
Zoltán fotóit a múzeum gyűjteményéről pedig itt találjátok
meg.) Ott talán-talán lehetne több infót – már legalábbis
ami a műszaki részleteket illeti – begyűjteni, de mivel csak
legalább tíz fős csoportokban látogatható, valószínűtlen,
hogy eljussak oda.
Csak felnőtt találhat
ki ilyen béna játékszert!
A
bevezetőben már említettem, hogy gyerekként mennyire nem
szerettem azt a kisautót, ami 1977-ben mint MB-11 debütált az 1-75
szériában, ahol egészen 1981-ig az összes piacon kapható volt,
hogy aztán 1982-től 1984-ig még tanyázzon kicsit a „Világ
Többi Része” kínálatban is. Hogy miért? Hát milyen
autószállító az, amin ilyen semmire se jó, nem leszedhető –
már hogy roncsolás nélkül –, „még csak kereke sincs”
autóimitációkat hord a hátán? Egy autószállító minimum
legyen olyan, mint
ez az 1982-es Convoy!
Aztán
lehetetlenül apró volt a többi kisautómhoz képest. A méretaránya
1:111 ami biztosan nem liliputisági rekord a cég termékei esetében
– példának okáért az Ikarus
325 Coach az 1:140 – de mindenképpen zavaróan kicsi volt az
összes többi Matchboxomhoz képest. (Itt szúrnám be némi
önelégült vigyorral a képemen a GyET
listát, a harmadik számú GyET okán. Merthogy én megmondtam.)
Azzal
együtt, hogy én nem szerettem, másnak beindította a fantáziáját
ez a modell. Illegális másolat is készült róla, amit javaslom
mindenképp nézzetek meg, beczl
kolléga, a magyarországi legális
és illegális kisautógyártásról szóló, remek cikksorozatának
hetedik részében!
A Matchboxnál valakinek
nagyon tetszhettek a Bedford TM-ek, mert a SuperKings sorba is
bekerült – bár jellemzően nem gyűjtjük ezt a méretarányt,
erről
pont van postunk –, illetve ugyanazokra az alapokra, mint amire
ez a szegény járgány is épül, amit éppen most aláztam tönkre,
azt hangoztatva, hogy mennyire nem szeretem, készült egy lószállító
kivitel is. Ez utóbbiról pedig a közeljövőre ígérhetek postot.
Az MB-11-ből 91 (!)
változatot jegyez a
kitűnő BAMCA.ORG, de ezek pont úgy verziók, amiktől én
sikoltó frászt szoktam kapni, és abból jönnek, hogy festékkeverő
Johnny alkoholszintje mennyiben befolyásolta színfelismerési
képességeit és hogy sikerült neki előállítani a meghatározott
árnyalatot. Illetve attól, hogy a három, különböző színű
kisautó imitációt milyen konstellációban helyezte el a szalagon
dolgozó munkás – már ha éppen nem futott ki valamelyik színből
és nem került két, azonos színű ilyen bigyó rá. Na jó, ez
utóbbi leosztás már szerintem is majdnem „normális”
változatnak vehető.
Bedford TM apróságok. A bal oldali a gyakoribb színösszeállítás.
Ez a rozsdavörös a fura szürke műanyag felépítménnyel aljasítva viszont már ritkának tekinthető.
Ilyen béna játékszer is csak felnőtt agyból pattanhat ki!
A kisautó imitációkkal egy dolgot lehet csak csinálni: nézni őket! Mint játékszer, rettenetesen unalmas.
4 megjegyzés:
Gyerekkoromban volt egy narancssárgám, nagyon én sem kedveltem, de azért idén vettem belőle magamnak egy pótlást.
Protestálok! Egyik (gyerekkori) kedvenc volt. Most azért nem venném meg, legfeljebb szentimentális rohamomban.
Az enyémről le lehetett venni a felső piros és sárga autókat, de kb. annyit tudtak, mint minden Z méretarányú autó: egy darabban álltak, mint valami gyümölcsmag, emiatt én sem játszottam velük túlságosan. Az alsó kéket megpróbáltam kioperálni, de csak darabokban sikerült, de a játszhatatlanság miatt ez már nem is számított. Valóban olyan darab volt ez is, ami emiatt tényleg nagyon uncsi volt.
Az itthoni kukásautókkal kapcsolatban annyit figyeltem meg, hogy a kéttengelyes mellett volt háromtengelyes változat is, az talán nagyobb, vagy hosszabb felépítményt cipelt, és igen MUT felépítmény volt.
Vicces, hogy tegnap mindkettőnknél pont kukás téma merült fel. Egyre jár...
Megjegyzés küldése