A Matchbox történetében
mindössze két, a keleti blokkból származó járművet dolgozott fel. Az egyik egy
Ikarus autóbusz, a másik pedig egy csehszlovák versenyautó.
Siker a keleti
blokkból
Azt
gondolom, hogy a 105-ös és 120-as Škodákat, amire a 130-as modell
épül, nem kell bemutatni senkinek, hiszen még ma sem kapja fel
rájuk senki a fejét, annyira részei voltak az utcaképnek a 70-es
évek végétől a 90-es évek elejéig.
Az
1984 augusztusában bemutatott 130-ast nem forgalmazta nálunk a
Merkur. Pedig az 1289 köbcentire hízlalt, 58 lóerőre szteroidozott motor,
még ötsebességes váltót is kapott alapáras extraként, mely tulajdonságok bizonyára nagyon vonzóak lettek volna a
nálunk forgalmazott 105-ösök és 120-asok különböző
változatainak 1046/1174 köbcentis, kb. 44/49/54 lóerős
erőműveihez és azok jellemzően 4-sebességes váltóihoz képest.
A 130-as futóművén is javítottak, mint ahogy a fékjein is.
A
nyugati piacok felé nem csak kacsingató, de azokon sikeresnek mondható
Škoda remek lehetőséget látott abban, hogy ralisportban
népszerűsítse termékeit. 1985-ben homologizálta a gyár a 130
LR-t. A B-csoport, maximum 1300 köbcentis erőműveket megengedő géposztályában a farmotoros, négyhengeres,
nyolcszelepes szívómotorral szerelt autó meglepően sikeresnek
bizonyult. A 850 kilós, a különböző források szerint 130-, vagy
135 lóerős versenygép 220 km/h-ás maximális sebességre volt
képes. A 130-as típust 1988-ban küldte nyugdíjba a Škoda.
1987-ben követte az orrmotoros, fronthajtású
Favorit. Ez természetesen a 130 LR végének közeledtét is jelentette.
1987-es brit katalógus. Ugyanebben az évben mutatták be a Favoritot, de a farmotorosoknak 1990-ben jött el a vég.
130 LR rendeltetésszerű használat közben, első rész.
Miért pont ezt?
Hogy
vajon miért pont ezt az autót választották ki arra, hogy Matchbox
váljék belőle? Nos, a briteknél nagyon népszerű volt az olcsó
Škoda és hát... Szóval tizenhét (!), zavarba ejtően hosszú
éven át nyerte meg zsinórban az RAC ralikat az 1300 köbcenti
alatti géposztályában – legalábbis a Škoda Motorsport ezt
állítja magáról, csak éppen az adatokat, ami ezt az állítást
alátámasztaná, nem találtam meg sehol, de higgyünk nekik!
Azt
hiszem bármiféle fejtegetése annak, hogy mennyire jó is a Škoda
Matchbox, teljesen felesleges, hiszen annyira jól ismeri a típust
mindenki. A motorháztető
nyitható hátul, bár alig látszik ki alóla valami és inkább csak
sejteni, mint látni, hogy ott a motorblokk a helyén.
Érdekes,
hogy a Matchbox egyértelműen a brit versenyautók festését
próbálja hozni – az árulkodó részlet a „Surprising Skoda”
felirat, ami amúgy a szélvédőn kéne, hogy legyen, nem a tetőn –
a kisautó nem jobbkormányos.
„Surprising Skoda” 130 LR rendeltetésszerű használat közben, második rész.
Ez a
Matchbox mindössze három évig, 1987 és 1989 között regnál az
1-75 sorozatban és csak a „Rest of the World” régióban - természetesen az alvázon 1986-os keltezés látható. Szóval
nem is gyártották sokáig, az egyetlen Škoda a Matchboxtól és
amúgy sem sok Škodát mintázó versenytársa akad az 1:6x
méretarány környékén – amúgy 1:57 a pontos léptéke. Nem
csoda, hogy mindezek miatt alaposan felértékelődött a gyűjtők
körében, ezért az árak már egészen messzire északra tévedtek
az ésszerűség határaitól.
Az
vérmérséklet szerint változó, hogy hány verzióját jegyzik, de
a lényeg az, hogy a rajta található versenyfestés színárnyalatai
szerint számolják ezeket, amik abszolút onnan jönnek, hogy
festékkeverő Johnny
志堅 (Cse-csien) mennyi
Guiness-t 青岛啤酒-t
(Csingtaót) fogyasztott előző nap, amikor nekiállt bekeverni a
festéket. Egyetlen olyan változata van, amit én inkább kevésbé,
mint többé annak is tartok: Előfordul, hogy a hátsó ajtóról
hiányzik a Duckhams felirat és az számít a ritkábbnak. E lapokon amúgy már
szerepelt ez a kisautó egy
átalakítás tárgyaként.
Az én példányom alapos kiképzést kapott az előző tulajdonosától, ennél nem sokkal rosszabb állapotút alakított át Andrew0807 kolléga.
„Surprising Skoda” a szélvédő helyett a tetőn. Szóval ez elvben egy brit versenyautó, de a kormánya a bal oldalon van.
Olyan változata is van, amin nincs Duckhams felirat a hátsó ajtókon. A "nyolclyukú" kerék meg mindennek jól áll!
A motorház teteje...
...nyitható, de csak sejteni lehet inkább, mint látni, hogy ott egy motorblokk figyel.
4 megjegyzés:
És végre a te autódnak köszönhetően megdőlhet az a legenda, hogy vannak kék és zöld alvázas skodák. Ha jól látom a tiédnek a hátulja már zöldre "fakult", míg elöl még ugyan olyan világoskék.
Szép darab, de őrült árakon mennek, egx darabig (még) biztos nem lesz ilyenem..
Nekem is van egy ilyenem, de én nem tudtam mit kezdeni a versenyszinezéssel. Gondoltam, biztos tévedésből ilyen, ezért befestettem narancssárgára. Így lett igazán egyedi a cucc... :)
Most nézem, Andrew0807 is narancsra festette, így aztán már nem is egyedi az enyém se'. :)
Megjegyzés küldése