Erős a gyanúm, hogy ez a
mai post bajnok az egyetlen címbe belesűrített cégnevek számát
tekintve. Ezzel együtt ígérem, hogy értelmes olvasnivaló kapta.
Jonckheere
Valószínűleg csak a busszexuálisok számára cseng
ismerősen a belga cég neve. Azt a keveset, amit tudok róla én is
az internet bugyraiból ástam ki.
A
céget egy Henri Jonckheere nevű úr alapította 1881-ben, Flandria
nyugati részén, egy Beveren nevű városban. A cég ló vontatta
kocsik építésével foglalkozott, míg 1902-ben megépítették az
első “luxus automobiljukat”. Jellemzően fából készítettek
felépítményeket, olyan neves gyártók teljesen működőképes
alvázaira, mint a Minerva, vagy a Rolls-Royce. 1922-ben Henri fia és
egyben utódja megépítette az első busz felépítményét. Az
1930-as évek elején pedig már csak ezzel foglalkozik a cég,
amivel piacvezető lesz Belgiumban és ismert Európában. A
második világháború után éli a cég a virágkorát, amikor
óriási igény van mindenféle és fajta buszra.
A Bermuda
típust a Jonckheere az 1970-es években dobja piacra és a révén
sikerül betörniük az Egyesült Királyság piacára is. A
Mercedes-Benz, DAF, Volvo és Scania alvázakra épülő típust
1982-ig gyártják.
1994-ben a cég a Berkhof Group tagja lesz, amit a VDL Groep kebelez
be négy évvel később, így a cég neve VDL Jonckheere-re
változik. (Lásd iniciálé.)
Verziók
Blogunk
hűséges olvasóinak számára nem újdonság, hogy az Efsi nagy
kedvencem a
cég története és a termékeik minősége miatt egyaránt.
Amikor észleltem, hogy Andrew0807 kolléga garázsában felbukkant a
KLM festésű, Jonckheere Bermuda akkor tettem rá egy csere
ajánlatot, amit ő elfogadott, így az inkább többé, mint kevésbé
ütött-kopott hollandus átigazolt hozzám.
Időben sajnos nem tudom elhelyezni, hogy mikor készültek ezek a modellek, csak az eredetik gyártása segít levonni azokat a következtetéseket, amikre a nyájas olvasó is képes jutni a fenti információk alapján.
Időben sajnos nem tudom elhelyezni, hogy mikor készültek ezek a modellek, csak az eredetik gyártása segít levonni azokat a következtetéseket, amikre a nyájas olvasó is képes jutni a fenti információk alapján.
Azt
gondolom, hogy a legtöbb autóbuszmodell jobbára érdektelen a
többség számára, de az Efsi járgánya több érdekességet is
rejteget. Egyfelől nyithatóak a padlószint alá rejtett
csomagtérajtajai, amitől messze izgalmasabb játékszer lesz, mint
bármelyik másik, szerintem
amúgy klassz busz.
Másfelől
négyféle változatban létezik és itt nem a festéséről van szó,
mert számos különböző üzemeltető cég motívumával
készítették. Az első lökhárítóval egy egységet képező
frontend – a valódi buszhoz híven – hordozhat DAF, Volvo,
Scania és Mercedes-Benz feliratot is! Az ilyesmi nem túl gyakori a
kisautók világában, mert a gyártáshoz szükséges szerszámok
elkészítése méregdrága. Igazából érthető is, hogy ilyen
apró, a fogyasztók többségének jelentéktelen és gyakran
egyáltalán nem is felismert eltérés kedvéért nem áldoznak
extra szerszámokra pénzt a gyártók. Külön érdekes, hogy az
Efsi termékeknél nincs példa nélkül az ilyesmi!
Mivel az Efsi nagyon alul dokumentált, nehéz az ilyesmire
következtetni, de az a gyanúm, hogy ez a példány ritkának
számít, mert a négy szóba jöhető típus közül pont a
Mercedes-Benz tűnik a legkevésbé gyakorinak. Az is biztos, hogy az
Efsi az azonos – vagy legalábbis közel azonos – festésű
buszokon belül is cserélgette az alváz típusjelzését hordozó
elemet.
A másik három verzió, balról-jobbra: DAF, Scania, Volvo. (Kép: 87thscale.info)
Íme egy verzió abból, ami az enyém: DAF, más kerekek és egy extra csík az alsó fertályán.
(Kép: 87thscale.info)
Mekkora?
A
busz az alvázán azt állítja magáról, hogy 1:87-es léptékű és
bár én nem vagyok túl jó az ilyesmi megítélésében, szerintem
ez nem a H0-ás modellvasútéval megegyező méretarány. Véletlenül
birtokolok egy
Busch gyártmányú – amúgy méregdrága, 4000 forint
környékét karcolja árban egy ilyen – Smart For Two-t, ami
dedikáltan terepasztalra szánt kiegészítő és nem játékszer,
ezért bátorkodom az 1:87 méretarány tekintetében etalonként
elfogadni – szóval olyan
nekem, mint Grafitembernek a Mérőmókus. A Smart pedig túl
nagynak tűnik a Jonckheere mellett, nekem az a gyanúm, hogy sokkal
inkább az 1:100
körüli méretarányú Matchbox Convoyok közeli méretezésű
lehet, ami magyarázat is arra, hogy miért is tetszik ez a holmi
nekem.
Valószínűleg a négyből a legritkább frontend, a Mercedes-Benz. Ahelyett, hogy szétbombáztam volna az egész képet, kiemeltem a kritikus részt.
Nyilván játszottak vele. Felirat: "KLM Autóbusz Cég".
Na, ilyet sem lát gyakran az ember, nyílnak a csomagtérajtók mindkét oldalon. Nagyon jól állnak neki ezek a kerekek!
Annyira szeretem az ilyen apró részleteket!
Ebből a szögből nem annyira feltűnő, de szerintem igazándiból nem 1:87 a méretaránya, mint ennek a méregdrága, Busch terepasztal kiegészítő Smartnak.
Ebből a szögből viszont elég egyértelmű: nem létezik, hogy egy Smart hosszabb legyen, mint amilyen széles egy busz és nem a perspektíva teszi.
Nem Jonckheere, de busz és Smart együttállása. Kell tovább magyaráznom ezt a méretarány dolgot?
(Kép: www.examiner.com)
6 megjegyzés:
Szép busz, nem láttam még ilyet. Csak egy oldalon nyílik?
PS1: Nem tudom, hogy csak a szemem csap-e be, de engem a Smartod nagyon emlékeztet a sajátomra. Ami viszont széltében és magasságában akkora, mint a Herpa VW Bus (ami H0-ás).
PS2: Miért kell mostanában lottószámokat begépelni ahhoz, hogy bizonyítsam, hogy nem vagyok robot?
"Na, ilyet sem lát gyakran az ember, nyílnak a csomagtérajtók mindkét oldalon."
A CAPTCHA legalább 5 éve be van kapcsolva a kommentelésnél, mert egy időben megtalált valami komment spammer robot és egy éjszaka alatt teletolta a postok kommentjeit malware oldalakra mutató linkekkel.
Bocs, de ez a Busch Smart semmivel sem tűnik jobbnak, mint a Kinder tojásokban néhány éve fellelhető társai. Lehet, hogy változna a véleményem, ha élőben látnám, de így képek alapján nem.
Amúgy meg hozd el a buszt az áprilisi börzére, aztán összefotózhatod a H0-s Herpa Opel Kadett-emmel. ;-)
Abszolút egyetértek! Ezért is kőkemény az ára. Meg nem mondom már, hogy hogyan került hozzám, de valami ajándék volt. Lehet, hogy a Buschnak volt egy marha nagy beragadt készlete és a Kinder tojgliban szabadult meg tőle?
Na jólvan, szövegértés egyes leültem :-)
Azt tudom, hogy a Captcha (úgy egyébként hogy ejtik ezt a szót?) mindig volt, csak furcsálltam, hogy mostanában betűk helyett számokat kell beírni, de abból kétszer annyit. Bár a szám legalább nem tud case-sensitive lenni
Hááát... Szóval ez egy betűszó, a "Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart" (teljesen automatizált nyilvános Turing-teszt a számítógép és az ember megkülönböztetésére) rövidítése. Mint ilyen, nagyjából úgy ejted ahogy jól esik, gondolok itt arra hogy a Földön nincs ember aki az SCSI "eszszíeszájnak" ejtené, hanem mindeni szerint "szkázi". Szerintem amúgy "kapcsa"
Megjegyzés küldése