Mennyire érdekes, hogy
egyes nemzetek mikor jutottak el a népautó elkészítésének
(gazdasági) igényéig és mennyire eltérő megoldások születtek
az igényből! Vitán felül az első a sorban az Egyesült Államok
volt a Ford
Modell T-vel 1908-ból. Aztán következtek a németek a
VW Bogárral 1938-ból – bár ha nincs egy bölcs brit,
bizonyos Ivan Hirst őrnagy akkor csak egy széljegyzet lett volna
csak az autózás történetében. Az olaszok a Fiat Seicento – és
összes derivatívája – millióival 1955-ből. Hoppá! Valamit
kihagytam! A franciákat és a Citroën 2CV-t 1948-ból... Illetve
1935-ből.
Kacsa
Vizsgáljuk
akár a hazai veteránautós felhozatalt, ahol a Citroën Kacsa
meglehetősen alulreprezentált és biztos, hogy egy a
Tavaszi Rajzással felérő – mittudomén – „Kacsavadászatra”
elegendő 2CV csak bajosan jönne össze, vagy akár csak a nép
egyszerű gyermekének autó felismerési képességét – értem ez
alatt, hogy a Bogarat mindenki felismeri –, a Kacsáról már nem
merném kijelenteni ugyanezt. Szóval oda szeretnék kilyukadni, hogy a Kacsa mifelénk sokkal kevésbé jelen lévő szerzet, mint mondjuk egy Bogár.
A jó
ég sem tudja, hogy mi lehet az oka. Földrajzi? Lehet, hiszen –
maradva az előző példánál – Németország lényegesen közelebb
van hozzánk, mint Franciahon. (Ez utóbbiról Petőfi óta azt is
tudjuk, hogy Indiával határos, tehát máris világos, hogy nálunk
miért nem terjedtek el a Hindustan Ambassadarok sem.) Történelmi?
Erre is van esély! Németországgal valahogy mindig is szorosabb
kapcsolatot ápoltunk mint Franciaországgal.
Így
vagy úgy, a múltban bátran megengedhettem magamnak, hogy jobbára
ellustálkodom a VW Bogár típustörténeti értekezést a „úgyis
mindenki ismeri” csatakiáltással ajkamon, a 2CV-nél erről szó
sem lehet! Óriási mázlimra a
Wikipédia magyar verziója igencsak alapos szócikket jegyez a
témában. Igaz, talán nem mindenhol érnek össze a mondatok
tökéletesen, ez a létező legjobb olvasnivaló, amit kínálni
tudok széles e weben és eltitkolhatom azt is, hogy 2CV ügyben
meglehetősen alulképzett vagyok.
Furakacsa
Viszont
ha már számra vettem a hazai veteránozást, akkor van
egy magyar Kacsa – és az ő tulajdonosa – ami mellett nem
lehet szó nélkül elmenni. Tartózkodnék bármiféle kommentártól,
akár pro, akár kontra. (Kép: Az előbb linkel oldal)
Rájen Madárkája
Egy másik francia legenda, bizonyos Louis de Funès (filmjeiben) 2CV-ket abuzál(nak).
Rájen Madárkája
A
mai szeánszunk tárgya több szempontból is érdekes. Ami a száraz
statisztikai adatokat illeti, a Corgi gyártotta, ebben a formájában
mindössze egyetlen évig, 1988-ban és a Juniors sorozatban jelent
meg. Két kerékváltozata volt, amiből szerintem ez a szebbik. A
széria többi autójához képest meglepően nagy, az egyik Corgi
rajongói oldalon azt olvastam, hogy a méretaránya 1:60. Egyáltalán
nem konyítok a Kacsákhoz, úgyhogy nem tudom megítélni
tudományosan, hogy mennyire adja vissza helyesen a 2CV6 verziót, de
nekem kiad egy Kacsát és kifejezetten tetszik, hogy nyithatók az
ajtajai. A rajta lévő virágok pedig egyáltalán nem állnak távol
a Kacsák – pontosabban gazdáik egy csoportjának –
szellemiségétől.
Rájen
kolléga úgy jön képbe, hogy a Szirszarjaim Facebook oldalán meghirdetett
egy játékot, ami olyan nehézre sikeredett, hogy
szerintem ebben az országban jó ha úgy nagyjából 3-an, vagy 4-en tudták
volna rá a helyes választ. Mivel én a Facebookot ki nem állhatom,
a legközelebbi családtagom bevonásával indultam a díjért a helyes
megfejtéssel – mint később kiderült egyetlenként. A díj pedig
ez a kis gyöngyszem volt.
Ez nem egy kicsi Kacsa, hiszen Hegyomlás Grossberger - aki pár posttal ezelőtt még kifejezetten Shreknek tűnt - szinte kicsi mellette.
Az eredeti 2CV-nek sincs űrhajó műszerfala, a Corgi kisautónak sincs. Nem, Hegyomlás nem pipil.
A vászontető is megvan, csak a megvilágítás tüntette el egy kicsit.
Teljesítményfokozó százszorszépek mindenütt!
3 megjegyzés:
Nekem is van egy ilyenem! Élőben is klassz! De i volt az FB-n a kérdés?
Meglepően jól hozza az eredeti autó törékenységét.
Ha jól emlékszem az, hogy PONTOSAN mi van a kisautó aljára írva.
Megjegyzés küldése