A mai napra valami
olyasmit tartogatok, amibe egyszerűen nem lehet belekötni! De
tényleg. Tökéletes. Pont.
Rókakoma
Birizgáltuk
már a harmadik generációs, Fox platformra épülő Ford Mustang
történetét már e lapokon, egészen pontosan a
Majorette, Mustang SVO értelmezésével kapcsolatban. Akkor az
„úthengerkerekű”, hatchback (fastback) Majorette kapcsán
elkövettem egy értekezést az eredeti autóról is. Ezért ezt most
bátran kihagyhatom, főleg úgy, hogy a Totalcaron
meg pont arról a változatról, a lépcsőshátúról
(notchback, de a Ford Mustangokra alkalmazott terminus technikusa
szerint kupé) olvasható értekezés, ami azért mégiscsak izgibb,
hiszen első kézből szerzett benyomásokon alapszik.
Az
Egyesült Államok rendfenntartó erőinek felépítése nekem
némileg szövevényes. Az még világos, hogy vannak a helyi,
önkormányzati zsaruk, akik felett a rendőrfőnök, afelett meg a
polgármester áll. A városon kívül, az autópályákon viszont
már az állami kopók (state police) veszik át a munkát. Na, innen
jön a kavarodás! Úgy fest, hogy az teljesen az adott állam
hagyományain alapszik, az adott szervezetet, illetve a rend adott
őrét rendőrségnek és rendőrnek (police illetve officer) vagy
troopernek hívják! A szótár amúgy a trooperre a „lovasrendőr”
és „állami rendőr” megfejtéseket dobja, amivel pont nem jut
messzire az ember.
E
post tárgya konkrétan a New York Állami Rendőrség (New York
State Police) színeit hordja, a csomagtartófedelén ez is áll
rajta, de az első kerekei felett a State Trooper feliratot viseli. Szóval
ha jól okoskodom, akkor a szervezet ott rendőrségnek hívja magát,
de az ott szolgálatot teljesítő hölgyek-urak a trooperek.
A
modell szépsége, hogy nem fantázia szülte, hanem az 1987-ben
beindított program keretében, aminek az volt a célja, hogy –
ahogy ők fogalmaznak – „professzionális gyorshajtókkal, akik
radardetektorokat és adó-vevőket használtak” felvegyék a
harcot az államközi autópályákon, valóban beszereztek
Mustangokat 1988-ban. Nem hasonlókat. Pont ilyeneket! Az autókat 5
literes V8-as hajtotta egy ötsebességes manuális váltón
keresztül. A teljesítményük évjárattól függően változott,
amennyire én tudom, a legerősebb 275 lóerőt tudott papíron.
Hogy meddig maradtak szolgálatban pontosan nem tudom, de valamikor majd a kilencvenes években Chevrolet Camaro RS-ek váltják
a Mustangokat.
Kép a NYSP-nél, 1988-ban szolgálatba állított első szállítmányból való Mustangról. A későbbieknek már könnyűfém kerekei voltak.
Nem gyári extrák.
Mint
a mellékelt ábra mutatja, a GreenLight – meg hát ugye a rendőri
szerv is – komolyan vette ezt a licencelés dolgot – az
ausztrál kollégáik már nem annyira. A harmadik generációs
Mustang, ebben a méretarányban teljesen szokatlan módon kiköpött
olyan mint az eredeti, a dupla-piros fényhídtól kezdve a
„kutyatál” dísztárcsás acélfelnikig. Nem túl nagy
felbontású az a kép, amit az eredetiről találtam, de egyszerűen
nem tudok belekötni, nem látom hibáját, tényleg mesésen
részletes a modell. Folyamatosan emlékeztetni kell magam, hogy ez
bizony a háromhüvelykes méretarány, mert részletes a beltere,
még a kormánykerék is olyan mint az eredetiben, de még az
ajtónyitó kallantyúk is megvannak. Az első és hátsó
világítótestek műanyagból vannak, amit meg kell, azt kiemelték
festékkel és semmi, de semmi nincs rajta elcsúszva, vagy bénán
feltéve. A motorfedél nyílik – és nyitva is képes maradni –
alatta pedig ott a motorblokk és egy csomó egyéb akszesszoár. A
keréktárcsákon gumik feszülnek, de... Szóval látjátok ti is!
Elfogóautó
Elfogult vagyok, nekem mindig is jobban tetszettek a kupé Mustangok, mint a fastback-ek, a harmadik generációnál meg különösen így van ez. A típusról tudtam, hogy a FoMoCo készített belőle kifejezetten a rendőrségek és más uniformist viselő testületek számára. A kedvencem az, amelyet az Egyesült Államok légi ereje használt a szupertitkos, U2 kémrepülőgép kísérgetésére. Kellett nekik valami ami képes volt a lépést tartani vele a 200 km/h körüli le- és felszállásoknál.
Ford Mustang USAF egyenruhában...
...U2 kémrepülőgépet kísér.
A
GreenLight természetesen nem ezt az egy verziót készítette el a
Mustangból. Először a Hot Pursuit széria negyedik kiadásában
találkozni vele, a Wisconsin State Police színeiben. Ez a verzió a
nyolcadik kiadásban szerepel és összesen 5500 darabot készítettek
belőle – már
ha lehet hinni az ilyen „limitált kiadás” adatoknak –, az
aktuális kiadás pedig a tizenegyedik. Össz-vissz eddig amúgy négy harmadik generációs, rendőrségi Mustang
változat készült.
Bakker, ez még kisautónak is mogorva! Eredetiben milyen morcos lehetett? A fényképezőgép egészen érdekesen adja vissza a színét, eredetiben egyáltalán nincs csillámdodgem színe.
Tátsa szépen nagyra!
A szétvakuzott képen látszik a blokk, meg pár egyéb akszesszoár odabent. Az eredetiben itt 5 lityis V8 dolgozott, ami évjárattól függően akár 275 pacira is jó volt.
Nézzétek meg az eredetit és kössetek bele érdemben! Nem fog sikerülni, csak mondom!
Harmadik féklámpa a kalaptartón. Most komolyan, látott már valaki ilyet 1:6x méretarányban?
Oké, a műszerfalon nincsenek ott az utólagosan beszerelt extrák.
És még a világítótestek is meg vannak formázva külön, műanyagból.
2 megjegyzés:
"Össz-vissz eddig amúgy négy harmadik generációs, rendőrségi Mustang változat készült."
Itt ki kell, hogy javítsalak. 7 féle rendőr Mustang van a GL kínálatában (Florida, Missouri,Nebraska,Nevada, New York, Utah, Wisconsin) és elvileg januárban érkezik a 8., az SFPD verzió.
Ööö... Ezt használtam forrásnak:
http://www.greenlighttoys.com/hot-pursuit.html
Ott meg négy vanik.
Megjegyzés küldése