Oldalak

2013/08/31

Átalakítás: Matchbox MB-39 Rolls-Royce Silver Shadow

A Rolls-Royce kisautókhoz és az átalakításukhoz igencsak mértéktartással és kellő fegyelemmel vagy tisztelettel kell hozzáállni. Mégiscsak valahol az autómárkák hierarchiájának csúcsa közelében vannak többféle szempontból is. Ezen elveket figyelembe véve történtek azok a változások a Silver Shadow-val amikről ez a képes beszámoló szól. Más olvasatban viszont azt láthatjuk, hogy van még visszaút a kidobásra érett Matchboxoknak is. Persze ehhez kicsit több türelem kell, mint egy átfestéshez, de megéri a törődést.

Kimeríti a totálkár fogalmát

Materiális tények - avagy 3D-s puzzle
A típus bemutatása már korábban megtörtént, így inkább a hozzám került eldeformálódott kisautók bemutatásával kezdem. Bármennyire is robusztus felépítésűek, bizonyos erőhatásoknak a spiáter küszöbök és a tetőoszlopok már nem tudnak ellenállni. Elhajlanak, kitörnek. Deformálódik a tető és az egész karosszéria. Innen szép a tervezett cél elérése!

Mivel a kisautóból már van a garázsomban, így nem akartam még egy ugyanolyat mellétenni más színben. Ezért gondolkodtam el a lehetséges verziókról. Kabrió már volt korábban. Mi jöhet még? Hát a kombi! Ami tulajdonképpen nem egy szentségtörés, mert valóságban is készültek kombi változatok a Rollsok szinte minden verziójából, meg készülnek az újakból is.

Az atomjaira hullott angol vas

A kisautó a szétszereléskor hullott darabjaira, így nem maradt más, mint egy kicsit másképpen összerakni a puzzle-t. A csomagtartó fedélét külön kivágtam, mert az kellett egy kabrió hiányos hátuljára (erről majd máskor), és amúgy sincs rá itt szükség. A maradék darabok összeállítására stratégiát kellett kitalálnom, mivel sosincs annyi kezem és időm, amivel minden részt egyszerre össze tudnék szorítani a ragasztó száradásáig. Így szakaszosan illesztettem össze a dolgokat. A két oldal két különböző helyen volt eltörve. Ezeket oldalanként ragasztottam össze. Az alkatrészek számát az ajtók is növelték, mivel úgy döntöttem, hogy nem lesznek többé nyithatóak, hanem az autó oldalának merevségét fogják növelni. Így az ajtókat is az oldalakhoz ragasztottam. Amikor a két oldal már megállt önállóan (nagyjából) a padlólemezhez passzítottam őket, a későbbi pontos illeszkedés érdekében. Még mindig nem álltak meg rendesen, mivel a dobozszerkezet – ami a stabilitást adja – nem volt teljes, nem ért körbe. A teljes hátsó rész hiányzott.

Ami még nem volt eddig köreinkben (sem)
Itt kell szót ejteni az autó tetejéről és hátuljáról. A kocsi „C” oszlopa mindenképpen fontos volt, mivel ez került hátra „D” oszlopnak. Tehát megőriztem, egy kis darab tetővel, hogy a szögek is pontosan megmaradjanak. A tetőt – mivel úgy is toldani kell – kettévágtam. Belső merevítésként sztirollapot ragasztottam alá, ezzel állítva be a pontos pozícióját a két elemnek. Valójában az „A” oszloptól indul a tető, itt van fix helyzet. A „D” oszlop helyzete teljesen általam és a jóérzésemre bízva került kijelölésre. A padlólemezre tett két oldal, a tető összerögzített darabjai már a helyükön voltak. A „doboz” kialakításához már csak a hátsó ajtó hiányzott.

A kaszni már áll, készülnek a hátsó oldalpanelek
Tetőtoldás
Hátsó ajtóval már komplett a kaszni

Korábban már elhatároztam, hogy egy ablaknélküli (népiesen: lemezablakos) háromajtós verzió fog készülni belőle, így a belső kialakítás nem okoz gondot. Amúgy meg a Rolls-Royce kategóriában ez a kombi inkább egy reklám, mintsem a családi kirándulóautó. Tehát ezért a paneles kialakítás, valamint én is jobban el tudtam rá helyezni a reklámunkat. (Joe: íme amit megígértem!) Kellett a felület! Ehhez sztirolból vágtam ki a hátsó ajtót. Némi plasztikus szobrászkodás eredményeként besüllyedt a rendszám helye és rákerült a fogantyú/rendszámvilágítás alkatrész is. Az elsőlámpa-hűtőrács-lökhárító panel lökhárító részéből egy darab hiányzott, ezt is beleferagtam.

A hiányos lökhárító
Immár kiegészülve a protézissel

A puzzle-t összerakva más lett belőle
Itt volt az ideje, hogy összeálljon a kaszni doboza és végre kézbevehető legyen az egész karosszéria egyben. Az elemek összeragasztása meg is hozta a kellő merevséget, amit belül még kis lapok beragasztásával fokoztam is, gondolván, hogy bizony kell majd rajta csiszolni bőven. Elkészültek és a helyükre kerültek az oldalsó ablakhelyettesítő panelek is. A tapaszolást és csiszolásokat követően azért szépen kialakult a tervezett forma. Időközben a beltérben is fejlődés volt. Megrövidült és kifestődött a belpanel, beragasztódott a rakteret elválasztó fal is. Ennek a merevítésben is fontos szerepe van.

A festés és a matricázás már nem olyan izgalmas, de azért igyekeztem egy olyan lágy, úri hangulatú autót megjeleníteni ami valami nagyon klassz dolgot (!) reklámoz az oldalán. A kész autó a hatalmas felületeivel nagyon impozáns lett a testvérei közé állítva a garázs udvarán.

Tengelytáv, teljes hossz azonos, felépítmény változott
A vezetőablakon túl is kialakult a luxus fabetétes enteriőr
Nagy kocsi, nagy puttony, nagy reklámfelület
Ilyen sem létezett még szerintem egyetlen fotón sem a világban
Elöl minden a régi
A Rollsos jegyeket azért megőrizte. Olcsó megoldás: a hátsó lámpa a kombinál is ugyanaz.

6 megjegyzés:

Trolleybus írta...

Áruszállító valóban nem készült (az lett volna csak a márka megalázása):), de kombit már fabrikáltak, volt ehhez hasonlóan házilagosan is, de volt profi karosszériaépítő cég is, aki a négyajtós mellett kupéból is kínált kombi kivitelt.

porsche írta...

Szépen visszahoztad a roncstelepről, ráadásul nem is akárhogy, grat.
Én egy kicsit emeltem volna a hátulján, bár így meg olyan, mint ha agyig pakolták volna ;-)

Sam. Joe írta...

Trolleybus: " Mi jöhet még? Hát a kombi! Ami tulajdonképpen nem egy szentségtörés, mert valóságban is készültek kombi változatok a Rollsok szinte minden verziójából, meg készülnek az újakból is." A postban ott vannak a linkek is a képekre.

nascar3 írta...

Platósat láttam tele szalmabálával.
A tiéd pedig király!

Unknown írta...

Érdekes kivitelezés,az tény!
Érdekelne a pótlásokat,és magát a tetőt ilyesmit miből készítetted?

wmormo írta...

Sztirollapból a pótlásokat illetve a tető az eredeti maradt, csak beletoldottam sztirolt.

Megjegyzés küldése