Oldalak

2013/06/18

Matchboxon kívüliek: Corgi Ford Transit Wrecker autómentő

Volt már szó kampóban végződő kisautókról a blog oldalain, sőt konkrétan ez a vontató is szóba került már, de én egy kicsit alakítottam rajta, hogy még szebb legyen. Azon túl, hogy szinte teljesen hiányzó jobb hátsó kerékkel kaptam, teljesen újszerű állapotban volt a kisautó.

Na ki ismeri fel innen?

Kívülről Transit
Ahogy akkor is leíródott, valóban a Transit - Mk2 jelű - harmadik generációja (1978-86) képezi az autó alapját. Volt egy ezt megelőző Ford furgon is Taunus Transit (Mk1) néven, viszont okkal elfelejtődött a múlt homályában és mindenki a csőrős és megnyerő orrkiképzésű változatot tartja az első valódi Transitnak. Ezért harmadik a miénk. Jóval konzervatívabb de még mindig kellően transitos megjelenés. Kevésbé struktúrált a kocsi eleje, jóval inkább hozza a kor elvárásainak megfelelő, közel egyenes vonalakkal és nagy síkokkal határolt fülkeformát. Nagyobb, fekete (esetleg sötétszürke) műanyag hűtőrács, integrált szögletes lámpák és indexek. A hátsó lámpája is kissé nagyobb felületű lett, viszont a jellege még mindig a régi: robusztus, de formás. Megnyerő külseje jó beltartalommal párosult és talán ezért is indult el olyan határozottan a máig tartó sikersorozat felé.


Belülről Ford
Beltartalom alatt a Cortinából jött Pinto motort kell érteni, amely 1,6-2 literes változatokban volt elérhető, és a Sierráktól az Escortig szinte minden személykocsiban is előfordult időközben. Ugyan a legerősebb is csak 86 lóerőt tudott, de az egyéb paraméterei mégis alkalmassá tették a furgonokba való használatra is. Speciális változatokban 3 literes V6-os, az ausztrál verziókban pedig 4 literes is előfordult. Természetesen dízelmotorral (2,5 literes York becenevű erőmű) is kapható volt. A furgon kétféle tengelytávval is készült, többféle teherbírással, hatféle karosszériaváltozatban (Van, Kombi, Chassis Cab, Parcel Van, Bus and Crewbus), 32-féle ajtóváltozattal. Akinek ez a szédületes kombinációs lehetőség nem volt elég az nem is érdemelte meg. Nekem a kedvencem a hátul duplakerekes furgon változat közepes tetőmagasítással.

Ravasz ez a rejtett mechanika, de jól működik (amíg el nem fárad a rugó)

Kozmetika után
A Matchbox ezt a szériát csak a meglehetősen egyedi, azaz összesen egy darabban megépült Supervan-verziójában adja ki, holott bizonyosan megérdemelt volna egy körablakos kisbusz verziót is például. A korábbi verzió egy platós kisteherautót mintázott, a következő generáció – mint azt már így utólag tudjuk - egy zárt furgont formázott meg. De legalább a Corgi ott volt és átnyújtotta nekünk ezt a változatot. A részletek a helyükön vannak, a kocsi teljesen rendben van. Az extrákhoz tartozik az automatikus gémmagasság-állítás is. A gémről lelógó - kimondottan kisautók vontatásához „torzított” - kampó az egyik legjobb dolog rajta. Igen ez egy jó ötlet tőlük, mert így biztos, hogy beakad a legtöbb kisautó alsó részébe (szegecsbe legtöbbször) és stabilan vontatható lesz. Más verzióknál egy sokkal szabályosabb, körhöz hasonlító kampó van, ami amellett, hogy szintén nem jellemzi a valóságot még a legtöbb esetben használhatatlan is. Pirospont kiosztva.

A szögletes Transit

Másik oldalon viszont ott a gyenge kerék, ami nem csak nem szép, de törik is. Az én példányomon egyszerűen letört, pedig a nyomok alapján nem is játszottak vele, a festés teljesen ép. A tetőre biggyesztett villogót meg egyszerűbb és szebb is lett volna talán a fülkeüvegből kialakítani mert így rettenetes. Ezt is átfestettem, hogy valamiképpen hasonlítson a funkciójára. A dekorációja teljesen jó, semmi fantáziadús agymenés csak a szigorú valóság amely jól illeszthető a versenykörnyezetbe is akár, de a képeken látható hétköznapi feladatokhoz is elfogadható.

Íme, a gyenge pont

Titkok nyitja
Csak szétszedve látható, hogy mi „mozgatja” a gémet. Egy kis acéllemez van beillesztve egy tüskére és ennek a lemeznek a rugalmassága - eredetileg - elegendő arra, hogy használaton kívül a gémet a legmagasabb pozícióba emelje. Terhelés esetén meg a vontatott jármű súlyától függően áll be valamilyen szintre.
A rossz kereket természetesen cseréltem, de ha már szétszedtem akkor egy-két dolgot föl is javítottam rajta. Az új kerék valamivel szélesebb, de nem bántottam, mert ez a sportosabb, terpesztősebb megjelenés szerintem előnyére válik a Transitnak is. A lámpák és a hűtőrács kifestése még markánsabbá teszi a Ford Transit megjelenését.

A léptékek kicsit összekeveredtek, de sebaj, a látványért mindent elnézünk
Nagyon jó a kampó, mert még a hiányzó elejű romokba is bőven beleakad
A szín szép volt, maradt is

3 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Szép lett!

teherobi írta...

Ugyan régi cikk ez de csak most olvasom.Van pár hiba benne,pl a 2,5 Di nem York gyártmány,az Ford motor,York a fantázia neve úgy mint a v6 nál a Cologne vagy az Essex,kis négy hengeres a Kent stb
A másik hiba,az index festése nem jó,ez egy 78-83 ig gyártott,vas hűtőrácsos transit,nincs szürke kerete az indexnek,a műanyag hűtőrácsos 83-86 ig gyártott transitnál van szürke keret.

Sam. Joe írta...

Köszi szépen a pontosítást, rögtön javítom.

Megjegyzés küldése