Volt már szó kampóban végződő kisautókról a blog oldalain, sőt
konkrétan ez a vontató is szóba került már, de én egy kicsit
alakítottam rajta, hogy még szebb legyen. Azon túl, hogy szinte
teljesen hiányzó jobb hátsó kerékkel kaptam, teljesen újszerű
állapotban volt a kisautó.
Na ki ismeri fel innen?
Kívülről Transit
Ahogy akkor is leíródott, valóban a Transit - Mk2 jelű - harmadik
generációja (1978-86) képezi az autó alapját. Volt egy ezt
megelőző Ford furgon is Taunus Transit (Mk1) néven, viszont okkal
elfelejtődött a múlt homályában és mindenki a csőrős és
megnyerő orrkiképzésű változatot tartja az első valódi
Transitnak. Ezért harmadik a miénk. Jóval
konzervatívabb de még mindig kellően transitos megjelenés. Kevésbé struktúrált a kocsi eleje, jóval inkább hozza a kor
elvárásainak megfelelő, közel egyenes vonalakkal és nagy
síkokkal határolt fülkeformát. Nagyobb, fekete (esetleg sötétszürke) műanyag hűtőrács, integrált szögletes lámpák és indexek. A hátsó lámpája is kissé nagyobb felületű lett, viszont a jellege még mindig a régi: robusztus, de formás.
Megnyerő külseje jó beltartalommal párosult és talán ezért is
indult el olyan határozottan a máig tartó sikersorozat felé.
Belülről Ford
Beltartalom alatt a Cortinából jött Pinto motort kell érteni,
amely 1,6-2 literes változatokban volt elérhető, és a Sierráktól
az Escortig szinte minden személykocsiban is előfordult időközben.
Ugyan a legerősebb is csak 86 lóerőt tudott, de az egyéb
paraméterei mégis alkalmassá tették a furgonokba való
használatra is. Speciális változatokban 3 literes V6-os, az
ausztrál verziókban pedig 4 literes is előfordult. Természetesen
dízelmotorral (2,5 literes York becenevű erőmű) is kapható volt. A
furgon kétféle tengelytávval is készült, többféle
teherbírással, hatféle karosszériaváltozatban (Van,
Kombi, Chassis Cab, Parcel Van, Bus and Crewbus), 32-féle
ajtóváltozattal. Akinek ez a szédületes kombinációs lehetőség
nem volt elég az nem is érdemelte meg. Nekem
a kedvencem a hátul duplakerekes furgon változat
közepes tetőmagasítással.
Ravasz ez a rejtett mechanika, de jól működik (amíg el nem fárad a rugó)
Kozmetika után
A Matchbox ezt a szériát csak a meglehetősen egyedi, azaz
összesen egy darabban megépült Supervan-verziójában adja ki,
holott bizonyosan megérdemelt volna egy körablakos kisbusz verziót is például. A korábbi verzió egy platós
kisteherautót mintázott, a következő generáció – mint azt már
így utólag tudjuk - egy zárt furgont formázott meg. De legalább
a Corgi ott volt és átnyújtotta nekünk ezt a változatot. A
részletek a helyükön vannak, a kocsi teljesen rendben van. Az
extrákhoz tartozik az automatikus gémmagasság-állítás is. A
gémről lelógó - kimondottan kisautók vontatásához „torzított”
- kampó az egyik legjobb dolog rajta. Igen ez egy jó ötlet tőlük,
mert így biztos, hogy beakad a legtöbb kisautó alsó részébe
(szegecsbe legtöbbször) és stabilan vontatható lesz. Más verzióknál egy sokkal szabályosabb, körhöz hasonlító
kampó van, ami amellett, hogy szintén nem jellemzi a valóságot
még a legtöbb esetben használhatatlan is. Pirospont kiosztva.
A szögletes Transit
Másik oldalon viszont ott a gyenge kerék, ami nem csak nem szép, de törik
is. Az én példányomon egyszerűen letört, pedig a nyomok alapján
nem is játszottak vele, a festés teljesen ép. A tetőre
biggyesztett villogót meg egyszerűbb és szebb is lett volna talán
a fülkeüvegből kialakítani mert így rettenetes. Ezt is
átfestettem, hogy valamiképpen hasonlítson a funkciójára. A
dekorációja teljesen jó, semmi fantáziadús agymenés csak a
szigorú valóság amely jól illeszthető a versenykörnyezetbe is
akár, de a képeken látható hétköznapi feladatokhoz is
elfogadható.
Íme, a gyenge pont
Titkok nyitja
Csak szétszedve látható, hogy mi „mozgatja” a gémet. Egy kis
acéllemez van beillesztve egy tüskére és ennek a lemeznek a
rugalmassága - eredetileg - elegendő arra, hogy használaton
kívül a gémet a legmagasabb pozícióba emelje. Terhelés esetén
meg a vontatott jármű súlyától függően áll be valamilyen
szintre.
A rossz kereket természetesen cseréltem, de ha már szétszedtem akkor
egy-két dolgot föl is javítottam rajta. Az új kerék valamivel
szélesebb, de nem bántottam, mert ez a sportosabb, terpesztősebb
megjelenés szerintem előnyére válik a Transitnak is. A lámpák
és a hűtőrács kifestése még markánsabbá teszi a Ford Transit
megjelenését.
A léptékek kicsit összekeveredtek, de sebaj, a látványért mindent elnézünk
Nagyon jó a kampó, mert még a hiányzó elejű romokba is bőven beleakad
A szín szép volt, maradt is
3 megjegyzés:
Szép lett!
Ugyan régi cikk ez de csak most olvasom.Van pár hiba benne,pl a 2,5 Di nem York gyártmány,az Ford motor,York a fantázia neve úgy mint a v6 nál a Cologne vagy az Essex,kis négy hengeres a Kent stb
A másik hiba,az index festése nem jó,ez egy 78-83 ig gyártott,vas hűtőrácsos transit,nincs szürke kerete az indexnek,a műanyag hűtőrácsos 83-86 ig gyártott transitnál van szürke keret.
Köszi szépen a pontosítást, rögtön javítom.
Megjegyzés küldése