Végre-valahára
eljutottam ahhoz az autóhoz, ami egyrészt két gyerekkori
kedvencemnek a papája, illetve nagypapája, másrészt felnőtt
gyűjtőként az egyike a tíz legkedvesebb Matchboxaimnak,
harmadrészt pedig azért is érdekes, mert volt olyan idő, amikor a Matchboxnál nagyon is tudták mit csinálnak.
Luxus járőrautó?
A
közelmúltban mutattam be a
sorban a második járőrautót a Matchbox kínálatából.
Nem sokkal ez előtt pedig – mások mellett – tettük tisztába
azt a kérdést, hogy hová
illeszkedett a Mercury a FoMoCo kínálatában.
A márka pozicionálása után, joggal gondolhatnánk, hogy egy
Mercury járőrautó nettó marhaság és ilyesmi sohasem róhatta az
utakat. Nem is tévedhetnénk nagyobbat!
Az
1960-as években, az Egyesült Államokban egyre több rendőrség
hozta azt a szabályt, hogy a járműveik minimális tengelytávja
122 - 124 hüvelyk (kb. 310 - 315 cm) közt kell hogy legyen. (Pici
magyarázat: A tengerentúlon a rendőrségek üzemeltetése nem
egységes, vannak helyi, megyei, állami rendőri szervek. Számomra
közel sem világos, hogy ki-kinek jelent, milyen
alá-mellé-fölérendeltségi viszonyban vannak egymással, de az
biztos, hogy a szabályozás nem egységes, ezért van az, hogy
nagyon eltérő egyenruhákban és festésű járművekkel
dolgoznak.) A Ford sok helyütt kiírta magát a hatósági
megrendelések zsíros piacáról, amikor a 1968-ban debütáló Ford
Galaxie – az egyel későbbi generáció, mint amit mi tárgyaltunk
a kisautó kapcsán –, „csak” 119 hüvelyk tengelytávúra
sikerült. Ennek a szabályozásnak amúgy az volt az értelme, hogy olyan autót
akartak, amiben elférnek a rendőrök kényelmesen a szolgálat
ideje alatt, a cuccaik is, a gyanúsítottak is, és egy nagy
sebességű üldözésnél sem akar leesni az útról a rövid
tengelytávja miatt. Mint a
klasszikus bohóctréfában,
a FoMoCo kínálatában is „volt másik”. A szintén 1968-ban
debütáló Mercuryk tengelytávja 123 hüvelyk volt, tehát a
probléma elvben meg volt oldva. De csak elvben, mert a Mercurykkal
egy a nagy baj: Hogy nem Fordok.
Azért a Fordok sem tűntek el.
A
napnál világosabb, hogy egy autógyár ceruzája teljesen másként
fog akkor, ha egy olyan szervvel tárgyal, mint egy rendőrség és
bőven belefér, hogy egy Mercuryt, Ford árban kapjanak meg a rend
őrei, akár még úgy is, hogy a szalonokban megvásárolható
modellektől jelentősen eltérő autókról olyan extrákat
hagyjanak el, amik azoknál alapárasak, hogy így kreáljanak
olcsóbb modelleket. Ha elég sokat rendelnek ilyeneket, akkor megéri
a gyárnak speciális modellt kreálni. A baj az, hogy milyen a dolog
látszata. Egységsugarú, adófizető állampolgár, Átlagos Józsi
(Average Joe) nem biztos, hogy jó szemmel nézi, hogy a rendőr, aki
őt megbüntette gyorshajtásért, nem Fordban ül, mint mondjuk ő,
hanem egy Mercuryban – függetlenül attól, hogy azért hány
adódollár folyt ki a kasszából. A Mercury számára ha nem is
feltétlenül elérhetetlen, de legalábbis nehezen megfizethető. Szóval nem veti fel az öröm amiatt, hogy a Mercuryt az ő adójából fizették ki. Ez aztán ugye
halmozottan problémás, ha egy kisváros rendőrségéről van szó,
ahol Átlagos Józsi egyszerre járt általánosba az utcaseprőtől
kezdve, a rendőrfőnökön át, a polgármesterig mindenkivel, akik közül
legalább kettő rábólintott, hogy Mercuryra költsenek és ne
valami olcsóbbra. Az meg a világon mindenhol rossz egy
rendőrfőnöknek, meg egy polgármesternek ha az Átlagos Józsik és
az ő volt osztálytársaik az utcaseprők haragszanak rájuk. A
különbség csak abban van, hogy hány Átlagos Józsi – és volt
osztálytársuk az utcaseprő – haragszik rájuk és nekik milyen a
vérmérsékletük. (Lehet, hogy túlmagyarázom a dolgot, de
tessenek kedves lenni az előző eszmefuttatásban a Fordot Opelre, a
Mercuryt meg BMW-re behelyettesíteni és máris megvan a
kelet-európai földrajzi koordinátákra alkalmazott, könnyű
érthetőség.) Pontosan ezért az 1960-as évek végének
Amerikájában a Mercury rendőrségi autók ha nem is voltak példa
nélküliek, semmiképp sem voltak gyakoriak. Összesen 55 000 darab
készült az 1968-as modellévben teljes méretű Mercuryból –
ebben benne vannak a kétajtósok, a kombik és lenyitható tetejűek
is – de arról nincs feljegyzés, hogy ebből hányat adtak el
hatóságoknak.
Az 1968-as Mercury katalógusnak, számunkra érdekes oldalai.
Miért nem Monterey?
A
fentiek alapján joggal gondolhatnánk, hogyha már Mercury
rendőrautót rendeltek, akkor az a belépőszintet jelentő Monterey
volt. Akkoriban négy felszereltségi szint létezett a négyajtós
Mercury szedánok közt. Drágasági sorrendben a legolcsóbbtól
kezdve a legdrágábbikig
ezek Monterey (3052$)
Montclair (3331$) Park
Lane (3552$)
illetve
Park Lane Brougham (nem találtam rá árat és úgy fest, hogy bár ez
volt a „full extra”, talán az autó oldalán csak a Park Lane
jelent meg névként).
Ahogy a korabeli katalógust elnéztem, a legnagyob, „Super
Marauder 428 V-8” névre keresztelt, 428 köbhüvelykes, azaz 7
literes V8-as blokk, amit 340 pacira taksáltak hivatalosan – nem
hivatalosan meg gyanítom lényegesen több volt az, a kortárs
Cougarban is hivatalosan 335 lovas volt a csúcs motor, a valóságban
meg inkább 410 –, minden felszereltségi verzióhoz csak felárasan
volt rendelhető. Így meg
tudom megmagyarázni azt, hogy például a Missouri Állami Autópálya
Őrség (Missouri State Highway Patrol) miért a Montereyt használta:
az volt a
legolcsóbb,
ahhoz is ugyanúgy
feláras extra volt a nagy erőmű, mint bármelyik másikhoz is az
lett volna. Márpedig azt használta, amit az alábbi fotók is hűen
tanúsítanak – még ha az ott szereplő autó „csak” egy
replika, nem eredeti restaurált eredeti darab.
Mintha a Matchbox erről vette volna a mintát!
1968-as Mercury Monterey...
...a Missouri Állami Autópálya Őrség színeiben. A fantasztikus replikáról a képek a Curbside Classic-ról származnak.
Azt is meg tudom megindokolni, hogy a Matchbox miért a Park Lane-t mintázta
meg rendőrautónak. Más volt az
alapmotor. Pontosabban a teljesítménye volt különböző, maga a blokk ugyanaz, csak abban tér el, hogy hány torkos karburátort kapott, illetve milyen volt a sűrítési aránya. Így ami papíron a Park Lane-ben 315 lovat eresztett szabadon, a szerényebb felszereltségű változatokban 280-, illetve 265 lóra volt hitelesítve. Összefoglalva bizony volt olyan, amikor a Matchboxnál nagyon is pontosan tudták, hogy mit csinálnak és nem a később oly jellemző gyakorlatot követték, hogy azt a típust írták rá, amit az
adott megmintázott autó kivitele maximálisan elviselt. Szóval szó sincs róla, hogy a Park Lane volt a „leg", ezért akkor „had szóljon”.
1968-as Mercury Monterey.
Mennyire jó lenne játszóautónak, úgy ahogy van!?
Modelfrissítés
A
Matchbox két év szolgálat után váltotta le a Galaxie-t a Mercury
Park Lane-nel, hogy a Regular Wheel verzió 1968-ban és 1969-ben
teljesítsen szolgálatot az 1-75 sorban. Ez az autó ugyanazokon a
fém-felnis, gumiabroncsos kerekeken jár, mint az
ős-Mustang
és megkapja az Auto Steer funkciót, mint testvére
a Mercury Cougar.
Viszont ebben már két rendőr teljesít szolgálatot, „akikkel”
kapcsolatban az a nagyon sanda gyanúm, hogy merevítési szerepet is
játszanak, minthogy segítenek a helyén tartani a szélvédő
műanyagja (színtelen) fölé ültetett megkülönböztető jelzést.
A verziók száma mindössze kettő, a fehér autón ugyanaz a
matrica motívum tűnik fel, mint az előd Galaxie-n. Mint azon, itt
is lehet kék és piros is a megkülönböztető jelzés, de az
elterjedtség aránya pont fordított, itt a kék a gyakori (nem
olcsó), a piros a ritka (mocskosul drága) a leosztás. Ha Galaxie-t
dicsértem a múltkoriban, akkor erről egyenesen áradoznom kell.
Elfogult vagyok, persze hiszen ez az egyik kedvenc Matchboxom, de
hogy miért az elfogultságom, azt talán nem tudja jobban lefesteni
más, minthogy megemlítem azt a részletet, hogy ott van az autó
oldalán hátul a Park Lane felirat, fémből kidolgozva, nem
festékből! (Az más kérdés, hogy atommikroszkóp kell az
észleléséhez, olyan apró, de ettől még ott van!)
Annyira remek, hogy ugyanazt a díszítést kapta, mint az elődje!
Nem látszik annyira jól, de ebben már ketten ülnek. A hátulja felé meg ott a Park Lane felirat, mikroszkopikus betűkkel.
A hátsó ablak nem sérült, hanem gyári hibás, egy légbuborék van benne. Mondjuk ilyet sem láttam még másik kisautón.
Még a Mercury felirat is jól olvasható a hátulján. Jé, nincs vonóhorga!
Közel azonos méretarányúak - 1:72 és 1:73 - de a Mercury sokkal nagyobb, 78 milliméter hosszú, a Galaxie csak 73.
Ha minden igaz, akkor ez egy "E" típusú doboz.
10 megjegyzés:
Á, a szívem:) Gyönyörűségesen szép!
Ilyenem (még) nincs.
" felnőtt gyűjtőként az egyike a tíz legkedvesebb Matchboxaimnak" Én mindig a saját top tízen agonizálok, valahogy mindig 1x lesz belőle...
pittlaren: Erre is csak azt tudom mondani, mint a Galaxie-ra: Maradj ezen a csatornán! ;-)
Ezt a modellpalettát honnan szerezted?
Amúgy nagyon tetszik ez az autó, nagyban, és kicsiben is! :)
Sacars: Oldcarbrochures.com
Nem kötekedésből de lenne egy gondolatom. Be ismerem hogy nem éppen gyenge kocsi, nagy kényelmes szép is, de nem ezekben az időkben jönnek ki az első ponycar-ok(mustang,camaro,firebird)ha jól tudom, és csak ezútán jönnek az izomautók is amik szerintem mind sebesség mind manőverezőképesség mind mozgékonyság terén felülmúlták ezt a kocsit. Szóval tényleg alkalmas volt ez rendőrautónak?
Viktor: Azért azt ne felejtsd el, hogy az autópálya rendőrködés nem csak arról szól, hogy el kell kapni a gyorshajtókat, hanem például asszisztálni kell baleseteknél és az összes szükséges cuccot - terelőbóják, fáklyák - el is kell tudni tenni valahová, meg ha esetleg letartóztatnak valakit, akkor be kell tudni ültetni őket valahová. Tény és való, vannak kifejezetten gyorshajtók elkapására szakosodott verdák, Camarok, Mustangok - lesz is majd itt ilyen előbb-utóbb -, de ahogy Te is írtad, ez járőrautó. A nagy motor amúgy - szerintem - lélektani valami. Ha akinek utánaerednek, tudja hogy van benne kraft, akkor kétszer meggondolja, hogy megpróbáljon-e lelépni.
Tudom tudom sokmindennek el kell benne férnie a rendőr ruhás splusmacitól kezdve az m16-osig de azért az csak sugal valamit hogy autópálya rendőrség. Németeknél ott van a 911-es nálnk audi tt(van/volt)Olaszoknál Lamborgini Ezek egyikére se jellemző hogy nagy csomagtérrel rendelkeznének. Inkább látom rendőrfönök autónak. Azt viszont beismerem hogy gyerekoromban vadásztam a hasonló autókra, mert semmi mással nem lehetett olyan jó borulásokat csinálni, mint az ilyenekkel.
Na jó Viktor, de nézd az arányokat! Hány Porsche elfogóautó van a Németeknél? Talán egy tucat? Audi R8 is ha talán egy darab van nálunk. Az Olaszoknál meg cakk-pakk egy darab Lambo. A munka zömét négyajtós szedánokkal látják el a Németek is, igaz nem alulmotorizált Opelekkel.
Rendben van megadom magam. Tulajdonképpen ha jobban körülnézek nem változott sokat náluk a minta ott a Ford cvp, Chevi impala, caprice. Igen tulajdonképpen ezek is ezt a vonalvzetést képviselik csak modernebbb stílusba.
Meg azt hiszem fent kimondtad a lényeget, elfogó autó azért egy hangyaf....arasnyit más.
Megjegyzés küldése