Oldalak

2013/04/08

Matchbox Major Pack M-2 Bedford Truck and York Trailer

A Matchbox, Major Pack széria ritka vendég mifelénk – egészen konkrétan két ilyen szerepelt itt fennállásunk óta, ez és ez itt – egészen egyszerűen azért, mert a benne megjelent darabok ára messze északra terül el a józan észtől. (Jöhetnék azzal az átlátszó kifogással, hogy a Major Packok jó része nem is feltétlenül az a méretarány, amit mi halmozunk, de nyilvánvalóan nem ez az igazi ok.) Persze ez nem csoda, ami ilyen koros az szükségszerűen drága is, ha gyűjthető. Márpedig az 1957 és 1967 közt forgalmazott széria a maga 56-46 év közötti életkorával kisautóból bizony koros és hát kisautó, naná hogy gyűjthető! Még a nemzetközileg ismert, „nagyfiúk” is tartanak egészen levitézlett darabokat is a gyűjteményükben, mert az ilyen korú holmikból egyre kevesebb a tökéletes(közeli) állapotban megmaradt darab és az árakról ezeknél szó se essék! A hosszas bevezető annak szól, hogy újabb Major Pack landolt nálam és – a korábbiakkal ellentétben – ez bizony sajna közel sem tökéletes állapotú, amire a fentebb említett okokat tudom felhozni mentségnek.

Igásló
Angliában a Bedford teherautók valami olyasminek számítanak, mint nálunk a Csepelek. Igáslovak, amik lehettek a maguk idejében jók-rosszak, de mára már mindenképp valamiféle szeretetteljes aura lengi körül őket. A TK sorozatot 1959-ben vezették be a szigetországban és egészen a nyolcvanas évekig gyártották – sejtésem szerint köszönhetően leginkább a katonai megrendeléseknek. Minden elképzelhető felépítménnyel és kivitelben készültek, tűzoltószerek, katonai járművek, lószállítók, dömperek, tartálykocsik, „cseresznyeszedők”, platós és dobozos teherautók és nyergesvonatók is megtalálhatóak voltak a szériában.

A TK-val kapcsolatban érdekes, hogy bár a fülkéje a motor előtt és felett volt található, az össztömegét tekintve 4-22 tonna közötti járművek kabinja fixen volt szerelve és nem volt előrebillenthető, hogy jobb hozzáférést biztosítson az erőműhöz. Apropó motor! Azt sikerült kitúrnom, hogy a kínálatban soros négy- és hathengeres benzines és dízel erőforrások is voltak, de hogy ezek milyen teljesítményt nyújtottak, és mekkora volt a hengerűrtartalmuk, arról a kevésnél is kevesebb információt leltem. Állítólag a hathengeres, ismeretlen méretű dízel 103 pacis ménest rejtett.

Bedford TK nyergesvontató. A típust nagy számban és sok változatban alkalmazták a brit fegyveres erők, mind a hadsereg, mind a haditengerészet. (Forrás: http://miliblog.co.uk/?cat=85)

Maga felé
A Matchbox korai éveire jellemző volt, hogy maguk felé hajlott a kezük, sokat mintáztak meg a brit ipar termékei közül és szerintem ez természetes egy brit gyártótól. A Major Pack szériában a Bedford TK nyergesvontató 1961-ben debütál. Magából a szerelvényből – már ha jól tudom – olyan nagyon sok változat amúgy nincs, mindössze öt. Ezen belül is kétféle eltérő festés van. Az első a narancssárga vontatós, szürke/ezüst félpót a Davies Tyres felirattal, narancssárga raktérajtókkal és szürke műanyag kerekekkel a premiermodell, ezt követi ennek a fekete kerekű változata – képünkön. Az eltérés aprócska a megjelenésben, de árban a szürke kerekű 18-as karikás. Ezt követi egy ezüst vontató, gesztenyebarnának mondott, de szerintem már inkább bordós árnyalatú félpót, LEP feliratokkal és fekete kerekekkel. Ebből három verzió szalad, a gesztenye alvázú és ajtajú félpótos – ez a legértékesebb –, a fekete alvázú, de narancssárga ajtajú – gondolom ez úgy keletkezhetett, hogy az első leosztásból megmaradt egy csomó ajtó –, illetve a fekete alvázú és ajtajú. (Na, pont ezek a leheletnyi eltérések, amik egyáltalán nem izgatnak fel, nekem egy közel tökéletes állapotú, Davies Tyres és egy LEP verzió bőven kielégítené a felhalmozási vágyam.) A dobozverziókat meg ne is birizgáljuk, a dobozok sohasem izgattak.

Ami a minőséget illeti, a korszak Matchboxait hozza. A részletek mind a karosszéria és az alváz anyagából vannak. Masszív és elnyűhetetlen, csak a kerekek és a szélvédő készült műanyagból, szóval még az a fajta Matchbox, amire ha rálépsz mesztéláb, akkor nyolc napon túl gyógyulsz.

York napsütése rosszkedvünk telét...”
Hogy felrúgjam a szokásos sorrendet, a kisautóról szóló rész utánra iktattam be a létező és valós félpótkocsiról szóló sorokat. Tettem ezt azért, mert nem sokat tudok elmondani az eredetiről. Már eleve az nagyon érdekes, hogy a megnevezésre került a dobozos félpót gyártója, illetve maga a termék is: York Freightmaster. A gyártó cég ma is megvan. Könnyű volt azonosítani őket, mert az emblémájuk nem sokat változott 1961 óta – ott ékeskedik a doboznak a vontató felé néző oldalán, ami külön tetszik –, és nem lettek cukorkagyártók, bőséggel vannak nálunk mindenféle félpótok a kínálatban.

Matchbox reinkarnációjáról egy dolgot hiányolok, nevezetesen a kitámasztólábat, ami a szegről-végről utódjának tekinthető Twin Pack nyergesvontatókról is hiányzik és csak a Convoy sorozaton jelenik meg. Masszív darab ez is, ami a vontatóról úgy választható le, hogyha derékszögben jobbra elforgatjuk a vontatót – ezt egyébként az M-9 is így csinálja. Nem mértem össze őket, de emlékezetből nagyjából azonos méretaránynak tippelem őket. Sohasem voltam jó az ilyesmi megbecsülésében, de talán picivel kisebb, mint az 1:100 körüli Convoyok.

A York Freightmasterhez legalábbis nagyon hasonló félpót egy Bedford TK mögött. (Forrás: Ez a remek stream a http://www.flickr.com-on)

Sajna az én darabom a születése óta eltelt évtizedek során elveszítette az ajtajait és kapott jó pár plezúrt is, de hogy a matricái javarészt megvannak, az egészen meglepő. Arra nem számítok, hogy belátható időn belül ennél jobb állapotú darab kerül a birtokomba, úgyhogy ennek a közepesen viharvert példánynak is nagyon örülök.

 Nagyon részletes kidolgozás, ahogy a regular wheel korszak modelljeitől megszoktuk. Beltér nincs, ennek szól az erősen színezett szélvédő. Viszont a félpót gyártóját és típusát hirdető matrica megvan a vontatmánynak a Bedford TK traktor felé néző részén.
 A vontatmányról csak a kitámasztó lábakat hiányolom.
 Masszív darab, csak a kerekei és a szélvédője műanyag. Ha egy ilyenre rálépsz, biztosan nyolc napon túl gyógyulsz!
 Sohasem voltam jó a méretarányok megbecslésében, de az biztos, hogy kisebb, mint az 1:100 körüli Convoy. (A háttérben porsche kolléga kitűnő Peterbilt átalakítása látható.)
 Sajnos az én példányom elvesztette az évek során a hátsó ajtajait, de még ilyen viharvert állapotban is nagyon örülök neki! A raktérbe Convoy kerekeket rejtettem.

2 megjegyzés:

wmormo írta...

Ez a kocsi így is nagyon rendben van. Más esetben pont ilyenre avittasítják, hogy élethű legyen az igásló.

isti77 írta...

SZIA ! NEKEM VAN EGY HASONLÓ DE PÓT NÉLKÜL ACÉL KEREKEKKEL. NEM TUDOD KI AZ AKI GYŰJTENÉ ? ACÉL KEREKES. ELVILEG FENT VAN A VATERÁN MERT ÉN NEM VAGYOK GYŰJTŐ . AHOVÁ KÖLTÖZTÜNK, OTT TALÁLTAM S NÁLAD TUDTAM MEG MI IS EZ. VÁROM VÁLASZODAT, MERT ITT FÉLEK ELKALLÓDIK. i.vastag@freemail.hu

Megjegyzés küldése