Oldalak

2013/03/18

Matchboxon kívüliek: Grell - IFA W50L

Szerintem senkinek sem kell bemutatni az NDK legjelentősebb teherautóját, az IFA W50-est, amit 1965-tól egészen 1990-ig gyártottak. A kétféle tengelytávval, szimpla, dupla vagy tripla fülkével készülő teherautóra rengeteg fajta felépítményt készítettek, melyek közül talán a platósból - rövid és hosszú kivitelben - és  a billencsesből készült a legtöbb. Utóbbit szinte mindenféle ömlesztett árú szállítására használták, így szinte mindenhol felbukkant a maga idejében - mezőgazdaság, útépítés, stb. Ezeken kívül még gyakori volt a darus kivitel, a tűzoltóautó, a szippantós, a hókotró, a szemetes konténer szállító és a terepjárásra átalakított példány is. Készült belőle nyergesvontató - az is csak két tengellyel -, amiből összesen egyet láttam eddig, gyanítom ez az idő előrehaladtával egyre inkább így fog maradni. Mivel erősen beleivódott gyerekkoromban a látványa eme dombok rémének, ezért egyértelművé vált, hogy a Grell sorozatból ő sem maradhat ki számomra a Trabant, a Wartburg és a Barkas mellett.

A Grell modellek beszerezhetősége többnyire az aukciós oldalakra és a börzékre korlátozódik, így nem nagyon nyílik lehetőség a különféle festésű és kivitelű példányok között válogatni. Szerencsére találtam egy nekem tetsző darabot, ami egy ponyvával ellátott rövid platós változat, megfejelve egy pótkocsival is. A festésére sincs panaszom, persze valami hazai vonatkozású azért jobb lenne, de ez a zöld szín az arany kerekekkel teljesen elfogadható. A kidolgozás minősége a megszokottat hozza a gyártótól, vagyis minden részlet meg van, a hűtőrács és a logó a típusjelzéssel külön kiemelést kaptak, a fényszórók külön műanyag elemek. Külön tetszik a fellépő megléte, valamint a hátsó tengely dupla kivitelezése, ami hiányzik az a tükör, illetve a fülke és a vonóhorog is kicsit alacsonyan van. A felépítmény és a pótkocsi már egy kicsit egyszerűbb történet, de még tűréshatáron innen van mindkettő. Vele teljessé vált az IFA járműgyár által készített járművek modelljeinek beszerzése, ami a négy márka egy-egy kivitelére vonatkozott. Persze tudnék még válogatni a felhozatalból, de ami a leginkább hiányzik, az egy ötödik márka, vagyes egy kocka Multicar.

A jól ismert forma
Kicsit lejjebb van a fülke a kelleténél
Minden részlet a helyén
Jól áll neki a pótkocsi
Ez a rész picit csúnya lett
Természetesen a dolly is forog, azonban a vonórúd nagyon mélyre került
 
Krómozott alkatrészek nem nagyon fordultak elő egy W50-en
 Grell - IFA W50L

2 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

Szerintem túl nagy rajta a ponyva, de kit érdekel, KELL!!!

Névtelen írta...

A nyerges IFÁ-ra én is emlékszem, de az is csak a saját egytengelyes félpótját tudta vontatni, legalábbis én csak azzal láttam. Volt összkerékhajtású is, és ez alapján készülhetett egy 6x6-os katonai háromtengelyes, de ez nagy valószínűséggel csak prototípus maradt. A darusnak a daruját pedig a megfordított anyósülésről lehetett vezérelni, ami nagyon mókás megoldás volt.:)

Megjegyzés küldése