Oldalak

2013/01/09

Matchboxon kívüliek: Playart - Jensen (Interceptor) FF mk. II.

Előre bocsátom, hogy ez a bejegyzés a régi, azóta megszüntetett blogomról lett átemelve és kicsit átdolgozva, így akinek ismerős a szöveg, az ne lepődjön meg. 

Jensen (Interceptor) FF
Bár sokan úgy gondolják, hogy az Audi Quattro volt az első összkerék-hajtással gyártott európai személyautó, ki kell ábrándítanom őket. Való igaz, hogy az első, viszonylag megfizethető európai összkerekes az Audi dicsősége, az elsőség viszont nem. Egyrészt ott volt a Lohner (vagy Löhner)-Porsche az autózás hajnalán, amikor mindenki kisérletezett mindennel és Ferdinand Porsche az elektromos meghajtás mellett tette le a voksát
Másrészt 1966-ban egy kis brit manufaktúra - a Jensen - úgy gondolta, elhozza a sportautók világába a négykerék-meghajtást. Ekkor született meg a Jensen FF, az első, nem off-road célokra szánt összkerék-hajtású jármű.
Ehhez kiváló alapot szolgáltatott az azévben bemutatott Jensen Interceptor. Sok helyen olvastam már emiatt Jensen Interceptor FF-nek, ami téves, hiszen az FF csak a formát örökölte kétkerék-hajtású testvérétől, a nevet nem. FF egyébként annyit tesz, mint "Ferguson Formula" melyet a hajtási rendszert fejlesztő Ferguson Research cég tiszteletére kapta a sportkocsi.

Bár az Interceptor és az FF külsőre megegyezik, az FF 127 mm-rel hosszabb és az összkerék-hajtás miatt a padlólemezt és a futóművet is át kellett tervezni. Az FF csak a kisebbik (ami így is 6276 köbcenti) V8-as motorral volt rendelhető, de a bonyolultabb futómű, a negykerék-hajtás, a szervokormány és a szervo-ABS fékek miatt 30%-kal volt drágább az azonos felszereltségi szintű Interceptornál. Ez rá is nyomta a bélyegét az FF-re. 1971-ben, 320 legyártott példány után abbahagyták a gyártását, míg az Interceptor 1976-ig készült és több, mint 6400 db épült meg. Ennek köszönhetően az FF nem az az autó, amivel elveszel a márkatársak között egy indexes topiktalálkozón (de régen írta már le bármelyikőnk is ezt a mondatot ezen a blogon).

FF, mint kisautó 
Sajnos én "csak" a címben is megemlített Playart-gyártmánnyal rendelkezem. 1968-ban kezdte meg a játékautó gyártását a Hong Kong-i székhelyű cég. Akit érdekel, a Jensen FF első kiadása ezen a linken érhető el, a cég történetének és modellválasztékának folytatásos leírása pedig itt, itt és itt.
A saját példányom még egy bolhapiaci túra során került hozzám igen jutányos áron. Alig akartam hinni a szememnek, amikor megláttam a plüssállatok és barbibabák között árválkodni egy papírdobozban.
Kidolgozási minősége szerintem azonos szinten van az akkori időszak bármelyik kisautógyártójának termékeivel. A kormány és a beltér műanyagja különbözik egymástól, a váltókar egy nagy bot, kézifékkar nincs, a műszerfal is csak jelképes, ablaktörlők nincsenek. Mindezek ellenére a kor színvonalának megfelel.

 Méretaránya mindössze 1:67
 Olyan, mint az eredeti.
 Az az "üvegkalitka" biztosan hőcsapdaként üzemel.
 Mint írtam, a kormány és a beltér különbözik. Az a kis rudacska lenne a váltóbot.
 A V8 spiáterből is V8.
Ilyen az eredeti.

A Top Gear 17. évad 5. rész: The Interceptors

2 megjegyzés:

Sam. Joe írta...

A Ferguson annyira jó volt ebben a dologban, hogy a Ford készíttetett velük három darab, összkerekes Mustang prototípust is anno, ami lássuk be, hogy a "beszarás" kategóriában indul!

http://www.motorauthority.com/news/1070355_for-sale-four-wheel-drive-1965-mustang

Jó kis post lett ez, gratula!

Tommi írta...

Köszi az elismerést.

A Mustangnál meg azért kár, hogy nem készült több fotó, mert ez így nem igazán egyértelmű és nekem kicsit házi barkács jellegű a dolog.

Megjegyzés küldése