A Matchbox Memories
stábjából többen is szenvedünk a vanitisz nevű betegségben.
Porsche a Chevy
Van-okat halmozza, wmormóról nem tudom bizonyosan, hogy van-e
neki ilyen baja, de a Supervan
2 átalakítás óta gyanús és hát Tommi
is mutat bizonyos tüneteket, na! Nekem meg már mindegy, ezeket
itt fentebb én bizony gyűjtöm, sőt.
A Holland illetőségű Efsi, meg azóta birizgálja a fantáziám,
mióta az első ilyen gyártmányú holmi elém került és egy
kicsit többet tudok a történetükről – lásd
a legelső postot ebben a témában. A kedvelt téma és az
egzotikusnak tekinthető gyártó találkozása naná, hogy
beindította a fantáziámat, amikor porsche, a dealerem beléjük
botlott egy internetes aukción.
FIAT és Citroën két
jó barát
A
nagy, ipari összefonódások az összeesküvés elméletek gyártóinak
régi, kedvenc témájuk, de a FIAT és a Citroën – később a
Peugeot – együttműködése a kisáruszállítók terén
egyáltalán nem titok – nehéz is lenne sumákolni a bazi nagy,
jellemzően fehér, kerekes dobozokkal, amik teljesen ugyanúgy
néznek ki, csak a feliratuk más. Ha jól tudom, az együttműködés
első szülötte pont a FIAT 242, amit 1974 és 1987 közt gyártanak,
illetve édes tesója a Citroën C32/35 amit kicsit tovább
készítenek, egészen 1992-ig, miután az olaszok átnyergelnek a
Ducatora. Elvben a kettő az utolsó csavarig ugyanaz, de az „elől
zörög-elől kapar” hajtásláncú haszonjárművek erőforrásai
– úgy tűnik – eltérőek annak függvényében, hogy milyen
embléma van rajtuk. Egy olasz katalógus – lásd alább –
szerint 1,6- és 2 literes benzines, illetve 2,2 literes dízel,
számomra ismeretlen teljesítményű sornégyes erőforrással
kínálták, míg Citroënként kétliteres, benzines, 81 lóerőssel
– gondolom ez ugyanaz lehetett, mint a Fiatban –, illetve 2,5
literes, hasonló teljesítményű dízellel. Ebből a típusból
hozzánk olyan nagyon sok nem került, ha ránézünk a gyártás
évszámaira, akkor magyarázni sem kell, hogy miért.
FIAT 242 a katalógusfotón
Ebből olyan sokat én nem értek, de hogy full-power sistéma van a motore környékén az biztos!
Ilyen nincs és mégis
van!
Az
1:6x közeli méretarányban én tippelési alapon azt mondanám,
hogy a Majorette „kötelessége” lett volna megmintázni a
Citroën C35-öt, másnak mindenkinek érdektelen egy ilyen baltával
faragott nagy doboz. (A teljesen más méretarányt és stílust
képviselő, ANKER FIAT 242-re sincs elfogadható, ésszerű
magyarázat. Megtekinthető
a szomszédnál.) Holland barátaink azonban elkövették és
alig hittem a szememnek, hogy mind a két típust megmintázták!
Persze olyan iszonyú nagy különbség nincs köztük, „csak” a
hűtőrács más, a megfelelő emblémákkal ellátva. A „csak”
azért került idézőjelekbe, mert azért azt legalábbis sejtjük,
hogy az ehhez szükséges szerszámok elkészítése is elég komoly
pénz lehetett.
Teljes
egészében adós maradok az olyan részletekkel, hogy mettől-meddig
készítették ezeket, illetve hogy pontosan mi az azonosítószámuk
az Efsi világában, mert az Efsi termékek annyira
aluldokumentáltak, hogy azoknál, ahol
sikerült kitúrni ezeket az adatokat, az is inkább csodának
tekinthető. Okom van feltételezni, hogy ez a két darab talán már
a „Holland
Oto Metaal” érából származik, mivel az aukción vásárolt
pakknak a többi darabja egyértelműen ekkorról datálódik.
Az
én példányaim eléggé lelakottak, szemlátomást játszottak
velük, de a ritkaságuk okán ezt nem nagyon bánom. A legfontosabb
attrakciójuk, a működő, fémből készült – amúgy az alvázuk
sem műanyag – oldalsó tolóajtó, tökéletesen működik.
Mindkét
darabom zárt áruszállító, de ezen
weboldal tanulsága szerint létezik még megkülönböztető
jelzéssel és antennával kiegészített ilyen változat, illetve
ablakos, személyszállító is, melynek a beltere különbözik az
áruszállítóétól és létezik abból is a már említett
akszesszoárokkal aljasított verzió.
Azt
gondolom, remek játékszereknek találtam volna őket gyerekként a
működő tolóajtajuk miatt!
Na, ilyet sem láttam még! Citroën és FIAT változatok az Efsi-től.
Nincs mit szépíteni ezen, ezekkel játszottak, na.
Kerestem az ASPA után, de nem leltem a nyomát. Nem lennék meglepve, ha ez is afféle Code 2 lenne.
Ilyen nagy, ráadásul fém vonóhorgot ma már semmire sem mernének rátenni, nehogy herpeszes Ödönke kárt tegyen magában...
Szezám...
...tárulj! Egy halom Convoy kerék remekül elfér odabent és még marad is hely.