Oldalak

2012/08/26

Matchboxon kívüliek: Welly - 1953 Chevrolet 3100 pickup

Ez a post két csattanót szolgáltat: Időnként az olyan erősen másodvonalbelinek elkönyvelt gyártónak, mint a Welly is „el tud sülni a keze” – bár mi pont ezeket az elsült kézből való darabokat birtokoljuk és a blogon is ezek vonulnak fel – illetve, hogy adunk az edukációnak, hiszen egy a közelmúltban elkezdett történetet folytatunk.

Advance Design
A Chevy pickupok történelmét ott hagytuk félbe, hogy 1947-ben elbúcsúzott az AK széria – amiről egy Majorette kapcsán értekeztünk – hogy átadja a helyét az AD, avagy „Advance Design” szériának. Az a helyzet, hogy AD néven – pedig igazából ez a neve – kevesen ismerik az 1947-től gyártott – ne feledjük, az Egyesült Államokban vagyunk, itt egy modellév úgy néz ki, hogy 1947-ben már az 1948-as modelleket kínálták – kisteherautót. Sokkal inkább a terhelhetőségre utaló számozásuk az, ami megkongatja a kicsi harangokat az autómán fejekben. A 3100-as – jelen postunk tárgya okán ez érdekel minket a leginkább – a féltonnás, a 3600-as háromnegyed tonnás, míg a 3800-as az egytonnás verziót jelentette. Az egészen 1955-ig gyártott AD-k csak apróságokban változnak az évek alatt. Az egész széria alapvetése az elődjéhez képest, hogy „adjunk több komfortot a használójának”. Ez aztán olyasmikben nyilvánul meg, hogy szellőztetni már nem csak az ablak lehúzásával lehet, hanem vannak olyan szellőzői, mint a korabeli személyautóknak, egybe üléspadján már hárman is elférnek – szemben a korábbi két külön szék elrendezéssel –, és az állítható a vezető lába hosszához, nem pedig a sofőrnek kell alkalmazkodni a munkahelye elrendezéséhez. Megnőttek az ajtók is a kényelmesebb ki- és beszálláshoz és az üvegfelületek is jókorát nőttek az előző generációhoz képest.

1947 és 1949 között mindössze egyetlen motorral, egy 216,5 köbhüvelykes (kb. 3,5 liter), sorhatos benzinessel szerelték – ez 1953-ban 84 lóra volt elég –, a későbbieket pedig 235,5 köbhüvelykessel, de hogy ennek a körülbelül 3,9 literes sorhatosnak van-e köze az elődbe szerelthez, azt nem tudnám megmondani. A harmadik motorváltozattal, a 261 köbhüvelykes (kb. 4,3 liter) sorhatossal kapcsolatban némileg ellentmondanak egymásnak a források. Az egyik szerint ez nem más, mint a második motor egy új hengerfejjel szerelve. A fentebb szerelt minimális változásokhoz sorolnám a modellévek során változó hűtőrács kialakítást, de azt már nem, hogy a 3-, és négysebességes kézi váltó mellé, 1954-ben megjelenik a háromsebességes automata is, mint feláras extra. Ezt azért tartom fontosnak kiemelni, mert szerintem ez egy fontos mérföldkő azon az úton, hogy pickupokból egy nem csak teherautó sofőröknek való jármű fejlődjön ki. Persze azért ne menjünk nagyon előre, az 1950-es évek technológiájáról beszélünk, dobfékekkel és rásegítés nélküli kormányművel.

Ezek a fantasztikus képek innen származnak.
A platómagasítás és a hátfal oldalablakai feláras extrák voltak.
3,5 literes sorhatos, 84 lóerőt tudott.
A plató teljesen sík.
A későbbi modellekben a váltókar a padlóra került át.

Szép munka
Hogy nagyon rövid legyek: A Welly pokoli jó munkát végzett! Ami a játékszer kategóriában, ebben a méretarányban én elvárok, az ezen a kisautón bizony tökéletes! A részletek rendben vannak, az apróságokat is kiemelték. A karosszériára oda kerültek festékből kiemelések ahová kell, a hangsúlyos, az évjáratra jellemző, gazdagon krómozott hűtőmaszk megvan műanyagból és még az apró feliratokat is elkészítették a motorháztetőre. A plató lenyitható ajtaján pedig ott a Chevrolet felirat, éppúgy mint az eredetin az ajtó fémjéből. Egyetlen apróságot látok rajta hibaként: Az eredetin a plató teljesen sík volt. A Matchbox stílusú kerekekkel szemben pedig nem tudok objektív lenni, nekem nagyon tetszenek.

 Sok apró részlet, fémből, műanyagból, kifestve, ahogy kell!
 A motorháztető felirata zseniális, a Matchbox stílusú kerekeket meg nem tudom nem szeretni.
 A plató ajtaján az ott egy Chevrolet felirat, csak megette egy kicsit a festék.

3 megjegyzés:

porsche írta...

Szerintem is egy igen jól eltalált darab ez a Chevy.

camell írta...

Ez ne az a Blue flame-blokk, ami az '53-as Corvettben is volt, kicsit megpiszkálva?

Sam. Joe írta...

Ahammm...

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_Flame_%28engine%29#235

Megjegyzés küldése