Oldalak

2012/05/12

Matchboxon kívüliek – Movie cars: Hot Wheels 2010 New Models #25 - Ghostbusters ECTO-1


Áldassék a Hot Wheels neve, hogy pár éve felvették azt a jó szokást, hogy minden évben újabb és újabb, legendás filmes autóval rukkolnak elő a mainline-ban! A „pár éve” az előző mondatomban azt jelenti, hogy lövésem sincs, hogy mióta csinálják ezt hivatalosan, nevesítve a járgányt és kötve a filmhez. A 2009-es Plymuth Fury-t én már ebbe a filmesautó vonulatba sorolom – holott ugye hivatalosan ez nem Christine, hanem „csak” egy 1957-es Plymouth Fury, egészen Christine közeli festéssel és attól is tekintsünk el elegánsan, hogy ez pont egy Treasure Hunts. Még az is lehet, hogy pont a mai szeánszunk tárgya – szeánsz, ééééérteeed? – az első licenciával megtámogatott ilyen filmmobil. No, így vagy úgy, ez a törekvés azért remek dolog, mert ezek az autók vagy egyáltalán nem léteztek korábban háromhüvelykes dimenziókban, vagy ha igen, akkor nagyon kis szériában készültek és már eleve csillagászati áron dobták őket piacra – mondanom sem kell, hogy az áruk azóta csak felfelé kúszott. A Hot Wheels úgy „jóárasította” ezeket, hogy sikerült – legalábbis eddig – megtalálni az arany középutat a gyerekjáték és a rajongói féltett kincs közt. Remek példa erre a Vissza a Jövőbe, DMC-12 időgépe! Alaphelyzetben remek játékszer, de ha valaki olyan ügyes, mint Andrew0807 kolléga, akkor ilyesmit képes belőle kihozni. E post alanya azonban egy évvel korábbi kiadás és legalább olyan jó!

Szellemirtók
1984-et írunk és javában tombol a VHS korszak. Szerintem akkoriban nagyjából mindenkinek ott figyelt a gyűjteményében – már akinek volt ilyen technológiai vívmánya, ha jól emlékszem, akkor nekünk nagyjából pont ekkoriban lett ilyen ketyerénk – a Ghostbusters egy agyonmásolt kópiája, jó eséllyel német szinkronnal és fahangú alámondással, amibe behallatszott, amikor a kutya ugatott, a gyerek sírt, a szomszéd meg feljelentést gépelt a munkahelyéről hazalopott Erika táskagépen. A Bill Murray, Dan Aykroyd, Sigourney Weaver, Harold Ramis, Rick Moranis fémjelezte tudománytalan-fantasztikus vígjáték igazi telitalálat, mert iszonyú profi módon nem veszi magát komolyan. A film óriási siker, a 32 millió dollárba kerülő produkció már a bemutatásának első hetében 13,6 milliót hoz vissza Amerikában és amikor ott lekerül a vászonról 1985 októberében, csak az amerikai mozibevétel 238,6 millió felett jár. Hol van aztán még ehhez a világ többi részén generált bevétel, meg a mörcsöndájzing? Ez utóbbi sem lehet kis összeg, hiszen a kis szellemfigurával bármit el lehet adni, egészen jó számítógépes játékfeldolgozás készül belőle, szóval óriás kasza lehet, de amiért 1984-ben bármelyikünk gondolkodás nélkül felajánlotta volna az egyik veséjét, az egy ECTO-1 modellautó.

Rajongói klipp mindkét Ghostbusters film jeleneteiből vágva, Ray Parker Jr. zenéje alá. Figyeljük meg ECTO-1-et akcióban!

ECTO-1
A Szellemirtók szolgálati gépjárműve egy 1959-es Cadillac mentőautóból lett átfaragva, melyet a Miller-Meteor épített. Már jó régen tisztáztuk, hogy az olyan spéci felépítmények előállítása, mint a betegszállító, vagy éppen pompakocsi, kivétel nélkül a felépítmény építő cégek feladata, mert a nagy autógyárak nem elég rugalmasak a megrendelő igényeinek kielégítéséhez, nekik ez túl kis falat ahhoz, hogy a gyártósorra tegyenek ilyesmit. A Miller-Meteor itt jön képbe. Az 1956-1979 közt regnáló cég akkoriban a felépítményt gyártók között a középmezőnybe tartozott. 59-ben 2100 autót szállított a Cadillac a felépítménygyártóknak, szóval tudva azt, hogy nem ők állították elő a legtöbb ilyen autót – hanem nevezetesen az Eureka nevű cég – az 59-es Miller-Meteorok már eleve ritka madárnak számítanak. Innentől valahol érthető, hogy a mentő- és pompakocsi gyűjtők – merthogy ilyenek is vannak ám – legszívesebben kilövési engedélyt bocsátanának ki azokra, akik ECTO-1 hasonmásokat építenek ezekből az autókból. (Az meg az érem ellenkező oldala, hogy a Ghostbusters, meg az ECTO-1 nélkül ezeket a verdákat már kivétel nélkül, rég elnyelték volna az Egyesült Államok roncstelepei, mint ahogy valószínűleg a zömükkel ezt is tették.)

Miller-Meteor katalógus a tárgyévből. A zöld-arany színkombináció nem fantáziarajz. A kisebb amerikai településeken nem feltétlenül volt pénz külön mentőautót és halottszállítót fenntartani, ezért nem volt ritka, hogy ezt a feladatot ugyanaz a jármű látta el, amihez valamilyen semleges színt választottak, például bordót.

Mit lehet erről az autóról elmondani? 6,3 literes V8-as hajtja, ami 320 lóerőre elég, ami nem hangzik rosszul, de ez a kombi-csatahajó, több mint 3 tonnás tömegét megmozgatandó inkább cirkálásra jó, mintsem gyorsulási versenyzésre. Viszont légrugózása volt, ami kifejezetten jó dolog, ha valaki aki éppen a mentő hátuljában utazik fekve, nincs túl jól. Persze ez is az amerikai nagyautós ringatódzásra volt hangolva – elég csak a fentebb látható Ghostbusters klipet megnézni, hogy gyors kanyarnál mit művel a gép. Arról már ne is beszéljünk, hogy ez a dög mekkora! Tényleg ne beszéljünk, inkább nézzük meg a Fifth Gear-nek egy ECTO-1 replikáról szóló részét!

A brit 5th Gear egy epizódja tárgyal egy ECTO-1 replikát. Kifejezetten hű, nem?

Arany középút
Mint a bevezetőben arról már beszéltem, szerintem a Hot Wheels azért remek, mert ezekkel a filmes autókkal az arany középúton jár. Persze, az eredetinek fehérfalú abroncsai voltak, meg rengeteg színes mindenféle a tetején, meg bizonyosan millió apró részletet lehetne mondani még, amivel a Hot Wheels és a filmben látható autó eltér – különösen, hogy a film második részében ECTO-1 is változik, még több bizgentyűt, meg teljesítményfokozó matricát kap. Viszont ez dedikáltan játékszer és nem gyűjtői darab, ami megköti a gyártó kezét, illetve az 1 dollár (körüli) ár is szab határokat. Ugyanakkor még az is belefér, hogy a beltér ne legyen elnagyolt, hanem ott legyen a szellemírtászati felszerelés, meg a műszerfal is kapjon extrákat. Persze ez is feljavítható utólag, de maga az alapdarab sem utolsó, sőt! Érdekes, hogy a Hot Wheels ezeken az alapokon 2011-ben kihoz egy 6530 darabos, speciális kiadást, ami a kerekeiben és a részletesebb festésében tér el ettől, de őszintén szólva az nem tetszik, mert a színezés több helyen is pontatlan, amihez képest én inkább maradnék a szerényebb darabnál. Szerintem zseniális, filmrajongóknak kihagyhatatlan darab, csak hát ugye két évvel ezelőtt lehetett ilyet túrni a hipermarketekben, ma már ezek sem olcsóak az internetes piactereken.

 Azt hiszem ezzel a holmival bárki az iskolaudvar császára lehetett volna a nyolcvanas években!
 Játékszer kategóriában, 1:6x méretarányban és az 1 dollár körüli árban egyáltalán nem rossz! Sőt!
 Az eredetihez híven nem szimmetrikus a két oldala.
 Bőven lenne még hely rajta festéknek.
 Még a nemrég itt szerepelt 1963-as Matchbox Caddy mentőhöz képest is óriási, pedig az sem kicsi.
A tetőn lévő holmi könnyedén eltávolítható, ami szándékos, mert így még jobb a betekintés a beltérben lévő cumóra, amihez jókora tetőablakot is implementált a gyártó. Remek munka!

8 megjegyzés:

Andrew0807 írta...

Ezzel az autóval én is megszívtam. Anno a teszkókban Dunát lehetett volna velük rekeszteni. Akkor nem tetszett annyira, így nem vettem meg. Egy évre rá bontott, de meglévő csomagolással vettem meg a teszkó ár kétszereséért.

porsche írta...

Én csak kettőt találtam belőle annak idején, amiből ez az egyik. A másik bontatlanul hever ez mellett Joe dobozában :-)

Viktor írta...

Hogy érted hogy nem szimmetrikus a két oldal? Elég régóta megvan az enyém de Én nem vettem észre ilyesmit rajta.

Sam. Joe írta...

Viktor: A tetőcsomagtartón lévő bizgentyűkhöz az egyik oldalt létra vezet, a másik oldalon meg valami cső jön le.

Viktor írta...

Ja hogy az nem szimmetrikus. El nem tudtam képzelni mi a fene lehet rajta ami nem szimmetrikus. Köszi!

Dancergee írta...

Teljesen jó a kisautó az 500 ft-os sávban, én tök véletlenül futottam bele a nagykőrösi teszkóban. Korábban a JL által kihozott Ecto 2 volt meg, így külön öröm, hogy a forrókerekek műhelyéből az egyes jött, így ha kicsit igénytelenebb (és jóval olcsóbb is), mégsem ugyanaz a 2 vas.

Tommi írta...

Én összvissz egyet találtam, szóval szerencsém van, hogy a gyűjteményemben tudhatom. :-)

Névtelen írta...

Én eggyel sem találkoztam sehol, vannak bizonyos autók, amikből csak itt-ott van, aztán vége, másokat meg minden utcasarkon megkapni. Az Adam Westes Batmobile például mindenhol ott figyelt, ez meg nem. Viszont van JL-esem, ráadásul kettő is, csak a kerekeik különböznek.

Megjegyzés küldése