Valamely furcsa ok folytán vonzódok a régi keleti autókhoz. Bár tény, hogy én már nem az a korosztály vagyok, akit csak a vasfüggöny ezen oldaláról érkező négykerekűihez szoktak. Talán az játszik közre, hogy több mint 10 évig panellakó voltam és hozzá tartozott ennek a környezetnek a természetes összképéhez. Ráadásul nekünk is volt egy Trabant 601S-ünk. Úgyhogy szerintem ennek köszönhető az, hogy meglátom bennük a szépséget. Ezt igazából olyan nem is nagyon értheti meg, aki nem élt benne.
"Román Renault"
"Román Renault"
Számos esetben fordult elő az, hogy egy nyugati autó kisebb butításokkal változtatásokkal a keleti régióban végzi. Jó példa erre a Lada 1500-as a Lada 1200-as vagy jelen posztunk alanya a Dacia 1300-as. Magát a formát nem kell bemutatnom, de egy kis típusismertetőért érdemes ellátogatni a Dacia Fan Club oldalára. Itt az elődről is találhatók információk.
Hiányt pótol
Hiányt pótol
Sajnos a kisautógyártók 1:64-es méretarányban nem nagyon foglalkoztak a keleti autókkal. Persze akadnak kivételek. Az itt tárgyalt Polistil is a nagy tömegek közé tartozik. Szerencsére olyan modelleket viszont elő vesz, amikről a szocialista államok mintázták az eredetit. Jelen esetben a Renault 12-őt. A formára nem lehet panasz, tökéletesen visszaadja az eredeti autó vonalait. Az orr és a lökhárítók az alvázból vannak példásan kialakítva, bár a jel a hűtőrácsról már lemaradt - de ez nem nagy gond. Hátul hiányzik a tolatólámpa, ellenben a tanksapka és a rendszámtábla helye is megtalálható. A beltér elég egyszerű, műszerfal nincs, a kormány pedig középről van kivezetve Z alakban. Ez nem különösebben esztétikus látvány. A kereke - amikor még volt neki - jól állt, bár talán egy kicsit kicsi, igaz ez viszont nálam nem volt szempont, hiszen amikor megtaláltam már tudtam, hogy átalakításra érkezik.
Oxid
Oxid
Konkrét elképzelésem még nem volt, de tudtam, hogy hasonlóan a Trabanthoz ez is egy rozsdaboglya lesz. Bár én Dacia-ként kezeltem, a bal sárvédőre és a csomagtartóra „Gordini” imitációt festettem. Tudom, hogy az dupla csík, de ilyen kis méretben ezt kimaszkolni nem lett volna egyszerű. Ezzel egy időben csináltam meg a tető pepita mintájának fehér alapját is, amit ezután alkoholos filccel fejeztem be. A rozsdát jelen esetben három színből kevertem ki. Barna narancs és fekete. Ezt végül egy kis darab szivaccsal vittem föl, hogy egyenetlen legyen a felület. A végén egy kis narancsot is tettem hozzá, a frissebb rozsda miatt. A lakkozással viszont bajban voltam. Ugyanis akármennyi időt is hagytam a festéknek a száradásra, mindig feloldotta kicsit és így elkerülhetetlen volt a fémtiszta felület. A lakkozás viszont mindenképp kellett, hogy a felület jobban bírja a gyűrődést és a másik ami zavaróbb volt, hogy a rozsda „fényes” volt. Végül az olajos Revell lakk helyett akril spray-vel próbálkoztam. Annak ellenére, hogy matt volt ráírva semmilyen változás nem történt. De ezek után már a két olajos réteg között húzódó akril hártya megakadályozta, hogy feloldja a festéket a lakk. Miután ezzel elkészültem kifestettem és öregítettem a részleteket, majd végső kiegészítőként felkerült egy kissé torz vaskereszt is a motorháztető sarkára.
A festés után jött a szerkezeti átalakítás. Jelen esetben csak a kerékcsere. Viszont itt még a legkeskenyebb Matchbox donornak is túl nagy volt a tengelytávja. Így mindkettő tengelyéből kivágtam egy kis darabot, majd a végét elkalapáltam és lefestettem feketére, hogy ne legyen feltűnő. Hátul egy kicsivel még tovább mentem, mert itt még a kerék hátsó részéből is levágtam egy darabot hogy beférjen. Ezután már csak ragasztópisztollyal kellett rögzíteni és kész is volt - bár nem egyszer előfordult, hogy elengedte a "takony" és így szedhettem szét újra. Valószínűleg amiatt, hogy az alváz fém és ebben nem tud olyan jól rögzülni. Végül egy kis műanyag merevítéssel ezt is sikerült megoldani.
A végeredmény egy újabb „ratroautó a keleti blokkból.”
A végeredmény egy újabb „ratroautó a keleti blokkból.”
Az eredeti szomorú állapotról a forrás hirdetési képeit használtam fel.
Sokan pillantásra sem méltatnák...
...hiszen így nem egy polcdísz.
Itt hirtelen lendületemben még a tetőt is lemaszkoltam.
Gordini imitáció és a pepita alap.
De szépen, lassan...
...egy kis odafigyeléssel...
... azzá válik.
"Z" alakú kormány.
Sokan pillantásra sem méltatnák...
...hiszen így nem egy polcdísz.
Itt hirtelen lendületemben még a tetőt is lemaszkoltam.
Gordini imitáció és a pepita alap.
De szépen, lassan...
...egy kis odafigyeléssel...
... azzá válik.
"Z" alakú kormány.
9 megjegyzés:
Klassz lett, grat, de én simán "csak" Gordinit vártam, az szerintem ütősebb lett volna. Így viszont jobban illik a Trabi mellé, ez kétségtelen. Csak így tovább, még sok ilyet! (De mi lett a Many-bloggal, annak annyi?)
Áhh, csak fele olyan ügyes lennék, mint Te, meg Porsche... Marha jó lett, teljesen bele tudom látni "a szerették, tuningolták, aztán amikor lehullott a vasfüggöny, hagyták megrohadni" sorsot. A Matchbox kerekek nagyon jól állnak neki.
Rájen: Az bizony szunnyad. "Pihen a blog, kikötötték..."
Érdemes volt hozzányúlni, megmenteni, még ha nem is úgy tűnik. :o)
Látom megfogadtad a szivacsos és kevert színes tanácsot ;). Nagyon sokat javított a rozsda megjelenésen, és jobban visszaadja az elképzelésedet is szerintem. Már kezdi utolérni az ötleteid a kivitelezések minősége. Gratulálok hozzá, csak így tovább :) ! Templair
Nagyon jó lett, jól mutat a Trabival együtt. Lenne egy kérdésem: a maszkoláshoz mit használsz?
Templair: Igen. Bár egy kis narancsot én még mindig tettem bele :)
Csatlakozom az előttem szólókhoz, nekem is tetszik, ennél jobb felnit nem is rakhattál volna alá. Mondjuk én kicsit több alapszínt hagytam volna meg rajta, de így is jól mutat. (Van kék festékfilcem, azzal lehetne húzni egy kis csíkot a fehér közepébe.)
Nagyon jól sikerült, grat! A felni tényleg telitalálat, nemkülönben a kültéri fotók. Szinte hallom, ahogy szomorúan pereg a festék a kocsiról:)
Megjegyzés küldése