Korona Győzelem Rendőrségi Üldöző
Aki figyelemmel kíséri az amerikai film- és tévésorozat művészet remekeit és nem annyira remekeit, és látott már ezekben rendőrautót, az biztosan látott már Ford Crown Victoriát. A típus 1992-től az idei modellévig volt gyártásban és mivel a GM 1996-ban leállt a B-body platform gyártásával és így a saját, teljes-méretű rendőrségi csatacirkálójáéval a Caprice-al is, a Crown Vic szinte konkurens nélkül maradt a piacon.
Gyártásának 19 éve alatt mindössze két Crown Vic generáció készült. Ha csíklámpa-csíkhűtőrács látszik a visszapillantó tükrünkben, vagy oldalról a hátsó ajtó mögött még háromszög alakú oldalablakot is látunk, akkor első generációs (1992-1997) modellel van dolgunk, míg ha zöldséges merciére (távolról és ködben) emlékeztető hűtőrácsot és a hátsó ajtó mögött már csak C-oszlopot látunk, akkor második generációssal (1998-2011). A műszaki tartalom nem sokat változott az évek során, 4,6 literes V8-as blokk – ami 2004-től 250 pacira volt jó – szolgáltatja a meghajtást, négysebességes automataváltón keresztül. A csúcssebesség évjárattól függően valahol a 190-210 km/h körül táncol, ami ebben a közel két méter széles és közel öt és fél méter hosszú bárkában azért egészen ijesztő lehet. Talán mondanom sem kell, hogy az építési módja abszolút oldschool amerikai, motor elől, hátul hajt és a karosszéria nem önhordó, hanem alvázon nyugszik – vagy mit is csinál egy karosszéria.
Hogy mi a csudának az amerikai rendőröknek ekkora verda? Alapvetően nekik feladataik közé tartozik a felszólításukra annyira megállni nem akarók útról lepöccintése – úgy is ismert, mint PIT manőver – és mivel a forgalomban résztvevők is gyakran böhömökkel járnak, ezt nyilvánvalóan nem lehet megcsinálni egy Smartból. Aztán ők bőven hordanak magukkal ezt-azt, a feladatkörüktől függően nem csak a műszerfal környéke van telepakolva elektronikával és sörétes fegyverrel, de a csomagtartóban is bőven van életmentő, meg útterelő, meg nem tudom milyen cucc. (Egyszer egy járőr a szemünk láttára adott a csomagtartóból a balesetet szenvedő autóban ülő, de amúgy szerencsére sértetlen kislánynak egy rendőrruhás játékmacit, hogy ne legyen annyira megszeppenve.) Azzal együtt az sem lehet véletlen, hogy a jövő évtől kezdve egy nem sokkal kisebb platformot fog kínálni rendőrségi célokra a Ford. Hogy egy pillanatra visszatérjek az alvázas konstrukcióra – azért a PIT-es bodicsekeknél az sem mindegy, hogy nem kell egyengetni a karosszériát úgy, mint egy önhordó konstrukciónál. Szóval nem véletlenül bátrak ezzel a rend büszke őrei, na.
Gyakorolják a PIT-et - ami amúgy a Pursuit Intervention Technique, azaz az Üldözési Intervenciós Technika - a rend őrei Kolorádóban. Naná, hogy Ford Crown Vic-eken!
A polgári változatokkal szemben a Police Interceptor verziókat arra készítették fel, hogy nyúzva lesznek, motorjuk sokat jár majd üresben és bőven kerül beléjük elektromos fogyasztó is, ezért van olajhűtőjük és amiből csak lehet „heavy duty” azaz nagy igénybevétellel szemben ellenálló alkatrészeik. Ilyen verziókat amúgy akárki nem vásárolhat, csak a rendfenntartó erőket, meg a tűzoltóságokat szolgálja ki vele a FoMoCo. Viszont leszerelt ilyeneket lehet vásárolni aukciókon. Az okosok amúgy azt mondják, hogy akinek valamire ilyen nagy böhömce kell, az nem is jár rosszul a rendőrségi felszereléstől, meg festéstől megfosztott nagy vasakkal, mert jól voltak karbantartva és rendszerint olcsóért találnak nekik új gazdit.
Kicsi Vic
A Matchboxnál többször is bekerült mindkét Crown Vic generáció a kínálatba, de nem mindig az 1-100, vagy 1-75 sorozatba. (A BAMCA oldal itt erősen hibás, már szóltam miatta a megfelelő helyen, hogy nem jó oldalak jönnek le.) Egy első generációs értelmezés, meglehetősen ritkának tekinthető verziója szerepelt már nálunk is. Igazából nem vagyok teljesen biztos abban, hogy ami a Real Talkin' csomagban van, az ennek a derivátuma lenne és nem egyedi darab, mert szemre nagyobbnak – leginkább szélesebbnek – tűnik. A járgány karosszériája fém, az alváza műanyag, de nem ezektől nehéz, hanem a benne rejlő elektronikától, de leginkább az elemektől. A szélvédő nyilvánvalóan átlátszatlan, hogy a „belsőséget” elrejtse. Az első kerekek persze nem rugóznak, csak a hátsók, melyek kapcsolóként működnek a szirénázáshoz, meg a beszédhez. Érdekes, hogy a dobozban meg volt kukulva, de a szabad levegőn magához tért. (Nem bírja a bezártságot, nem papagáj ez...) Elvben 15 dolgot tud, de nekem ezt nem sikerült még előcsalni belőle, ráadásul sokszor nem is értem, hogy mit mond. Halmazatilag hangos is, szóval testvérkéihez hasonlóan ezzel is komplett aggok házát lehet tönkre idegesíteni. Érdekes, hogy az alvázán csak annyi áll, hogy „Police Car”, tehát nem licencelhették ezt a verziót, de amit látszik, az látszik, mi tudjuk, hogy ez igazából az, ami a címben is szerepel.
Csíklámpa, csíkhűtőrács, első generációs Ford Crown Victoria Police Pursuit.
Nem túlságosan bonyolult festés, de rossznak sem nevezném.
Nem ám valami mezítlábas falusi zsaru, hanem állami rendőr!
Az alvázon csak egyszerűen rendőrségi autónak hívja a Mattel. Jó lenne belenézni, hogy milyen elektronika van belül, de ilyen spéci csavarhúzónk sajna nincs. Jó, hát gondolom nem téliszalámi, de az érdekelne, hogy miféle elem.
Egyesek azt mondják, hogy csak a macskák hallják a hangját és a jobb keze mágneses! Hölgyeim és uraim, ahogy mi ismerjük: A KÉZ! Elvben tizenöt dolgot tud mondani, de nekem mindössze ezeket sikerült kicsikarnom belőle. A "You are under arrest!" világos, de hogy többi mi, amit mond?! Passz.
1 megjegyzés:
A lámpák festése kár, hogy nem ért bele a büdzsébe...Főleg hátul, ordítóan hiányzik. Amúgy tetszik.
Megjegyzés küldése