1983-ban merült fel a Toyota vezetőinek egyik találkozóján, hogy luxusautó fronton is meg kéne tanítani a világot kesztyűbe dudálni.
A Világ nem elég!
Az elsődleges cél az Észak-amerikai piac meghódítása volt, így nem meglepő, hogy egy V8-as motorral és hátsó kerék hajtással látták el az első modelljüket. Hat év, számtalan munkaóra és temérdek elköltött pénz eredményeként került a szalonokba az első Lexus modell. Az LS 400-as minden elképzelhető extrát tartalmazott. Mérete egy S osztályos Mercedesnek felel meg és sokak szerint a tervezők jó sokat nézegették az európai luxuslimuzinokról készült képeket, amikor kifaragták a formáját. A szám az LS név mögött pedig a motor méretére utal, vagyis a 4 literes V8-ra. Merész vállalkozás egy új márkát bevezetni, majd azt felfuttatni, de a Toyotának sikerült, amihez a márkától megszokott minőség is hozzá segített. (A Honda 1986-ban hozta létre az Acurát ugyanezzel a céllal, a Nissan is ez idő tájt alkotta meg a saját luxus márkáját, az Infinityt).
A sikeren felbuzdulva később hamarosan bővült a kínálat, többek közt az 1993-ban megjelenő GS széria (Toyota Aristo néven is árulták), ami méretileg egy ötös BMW-nek felel meg. Az első széria még háromliteres sorhatos motort kapott, kifutása végén viszont már az első Lexushoz hasonlóan négyezer köbcentis vényolcas is rendelhető volt hozzá. A második generáció eljövetel 1997-ben lett esedékes amikor is megkapta az E Mercire emlékeztető négyes első lámpa kiosztását. Ez idő tájt kezdtek népszerűek lenni a sportos szedánok, ami a motorválasztékában is megnyilvánult. Az alap háromliteres sorhatosnak létezett turbós kivitele is, illetve a vényolcasból volt egy 4,3-as is. A motorkínálat átesett egy kis változáson a jelenleg is futó, 2005-ben megjelenő harmadik generációnál, eltűntek a soros motorok, helyettük is V elrendezésű motorokat találunk. A lökettérfogatok is megnőttek, maradt alapnak a 3 liter, a turbóval szereltet váltja ki egy 3,5 literes erőforrás, a 4 literes eltűnik, helyét a 4,3 literes veszi át, a csúcsot pedig már 4,6 literes blokk képviseli - 2007-től kapható 4,5 literes motorral is, ami hibrid hajtáslánccal van kombinálva. A karosszérián megint finomítottak, megtartották a négy fényszórós kialakítást, de a légellenállási tényezőt sikerült a 0,27-es értékre levinni. A lényeg azonban a beltérben van, ahol a finom bőrkárpitot talán említeni sem kell, de ilyen alap például a hőelnyelő és akusztikus szélvédő, esőérzékelős ablaktörlőkkel, és a víztaszító oldalüvegek. A visszapillantók automatikusan sötétednek, a kormány és az ülések beállításai programozhatóak, mely utóbbiak szellőztethetőek is. Ha már kényelembe helyeztük magunkat, akkor a héthüvelykes kijelzővel ellátott DVD-s, navis központi egység kényeztet minket egy 5.1-es prémium hangrendszer segítségével. Luxusból tehát nincs hiány, amit személyes tapasztalatból meg tudom erősíteni - bár inkább a menetteljesítménnyel voltam elfoglalva a próbakör alatt - de ezen nem lehet csodálkozni, hiszen a név kötelez.
Matchboxban ugyanez
A Matchbox a GS430-as típust szemelte ki megformázásra, amit 2007-ben már meg is vásárolhattunk MB-23-ként. Következő évben sem maradt ki az 1-75-ös sorban azonban a pezsgő szín pirosra, számozása pedig MB-37-re változott, amiből utóbbi 2009-ben is megmaradt, ám metálkék színt kapott. Ezek mellett még számos pakkba is belekerült, valamint az 55-ik évfordulós, metálzöld festésű triumvirátusba is beválasztották. Megvalósítása megfelel a maiaktól megszokott, részletes, szép darab. Nagyon jól kidolgozták a belsejét, kapott tetőablakot is, valamint a tamponnyomás is szépre sikeredett. Hátrányként az arányát tudnám megemlíteni, ugyanis nem nagyon adja vissza a valódi méretét, tömzsibbnek hat, de a blister szabta korlátokat már amúgy is megszokhattuk. Gyengén sikerült résznek említeném még az első lökhárítót, ahol a középső levegő beömlőt sikerült teljes mértékben elnagyolni, mint ha ott sem lenne. Ezt a kis bibit viszont orvosolhatták volna egy kis festéssel, de az összkép így is meggyőző. A felnik jól passzolnak hozzá, de szerintem nincs olyan modell, aminek ne állna jól ez a sokküllős felni. Nem vagyok kedvelője a nagy, luxus szedánoknak, de ez a modell megfogott, jobban tetszik, mint eredetiben.
A Világ nem elég!
Az elsődleges cél az Észak-amerikai piac meghódítása volt, így nem meglepő, hogy egy V8-as motorral és hátsó kerék hajtással látták el az első modelljüket. Hat év, számtalan munkaóra és temérdek elköltött pénz eredményeként került a szalonokba az első Lexus modell. Az LS 400-as minden elképzelhető extrát tartalmazott. Mérete egy S osztályos Mercedesnek felel meg és sokak szerint a tervezők jó sokat nézegették az európai luxuslimuzinokról készült képeket, amikor kifaragták a formáját. A szám az LS név mögött pedig a motor méretére utal, vagyis a 4 literes V8-ra. Merész vállalkozás egy új márkát bevezetni, majd azt felfuttatni, de a Toyotának sikerült, amihez a márkától megszokott minőség is hozzá segített. (A Honda 1986-ban hozta létre az Acurát ugyanezzel a céllal, a Nissan is ez idő tájt alkotta meg a saját luxus márkáját, az Infinityt).
A sikeren felbuzdulva később hamarosan bővült a kínálat, többek közt az 1993-ban megjelenő GS széria (Toyota Aristo néven is árulták), ami méretileg egy ötös BMW-nek felel meg. Az első széria még háromliteres sorhatos motort kapott, kifutása végén viszont már az első Lexushoz hasonlóan négyezer köbcentis vényolcas is rendelhető volt hozzá. A második generáció eljövetel 1997-ben lett esedékes amikor is megkapta az E Mercire emlékeztető négyes első lámpa kiosztását. Ez idő tájt kezdtek népszerűek lenni a sportos szedánok, ami a motorválasztékában is megnyilvánult. Az alap háromliteres sorhatosnak létezett turbós kivitele is, illetve a vényolcasból volt egy 4,3-as is. A motorkínálat átesett egy kis változáson a jelenleg is futó, 2005-ben megjelenő harmadik generációnál, eltűntek a soros motorok, helyettük is V elrendezésű motorokat találunk. A lökettérfogatok is megnőttek, maradt alapnak a 3 liter, a turbóval szereltet váltja ki egy 3,5 literes erőforrás, a 4 literes eltűnik, helyét a 4,3 literes veszi át, a csúcsot pedig már 4,6 literes blokk képviseli - 2007-től kapható 4,5 literes motorral is, ami hibrid hajtáslánccal van kombinálva. A karosszérián megint finomítottak, megtartották a négy fényszórós kialakítást, de a légellenállási tényezőt sikerült a 0,27-es értékre levinni. A lényeg azonban a beltérben van, ahol a finom bőrkárpitot talán említeni sem kell, de ilyen alap például a hőelnyelő és akusztikus szélvédő, esőérzékelős ablaktörlőkkel, és a víztaszító oldalüvegek. A visszapillantók automatikusan sötétednek, a kormány és az ülések beállításai programozhatóak, mely utóbbiak szellőztethetőek is. Ha már kényelembe helyeztük magunkat, akkor a héthüvelykes kijelzővel ellátott DVD-s, navis központi egység kényeztet minket egy 5.1-es prémium hangrendszer segítségével. Luxusból tehát nincs hiány, amit személyes tapasztalatból meg tudom erősíteni - bár inkább a menetteljesítménnyel voltam elfoglalva a próbakör alatt - de ezen nem lehet csodálkozni, hiszen a név kötelez.
Matchboxban ugyanez
A Matchbox a GS430-as típust szemelte ki megformázásra, amit 2007-ben már meg is vásárolhattunk MB-23-ként. Következő évben sem maradt ki az 1-75-ös sorban azonban a pezsgő szín pirosra, számozása pedig MB-37-re változott, amiből utóbbi 2009-ben is megmaradt, ám metálkék színt kapott. Ezek mellett még számos pakkba is belekerült, valamint az 55-ik évfordulós, metálzöld festésű triumvirátusba is beválasztották. Megvalósítása megfelel a maiaktól megszokott, részletes, szép darab. Nagyon jól kidolgozták a belsejét, kapott tetőablakot is, valamint a tamponnyomás is szépre sikeredett. Hátrányként az arányát tudnám megemlíteni, ugyanis nem nagyon adja vissza a valódi méretét, tömzsibbnek hat, de a blister szabta korlátokat már amúgy is megszokhattuk. Gyengén sikerült résznek említeném még az első lökhárítót, ahol a középső levegő beömlőt sikerült teljes mértékben elnagyolni, mint ha ott sem lenne. Ezt a kis bibit viszont orvosolhatták volna egy kis festéssel, de az összkép így is meggyőző. A felnik jól passzolnak hozzá, de szerintem nincs olyan modell, aminek ne állna jól ez a sokküllős felni. Nem vagyok kedvelője a nagy, luxus szedánoknak, de ez a modell megfogott, jobban tetszik, mint eredetiben.
1 megjegyzés:
TotalCar-teszt:
http://totalcar.hu/tv/2005/04/23/Totalcar_99_adas_2005_aprilis_23_-_Lexus_GS300_2005/
Bár ez GS300, nem 430. ;-)
Megjegyzés küldése