Sokszor nem értem, hogy mi vezeti egy-egy gyártó kezét akkor, amikor a „mit mintázzunk meg” pakliból húznak egy-egy lapot. A Matchbox és a Zylmex egyaránt megmintázta ugyanazt a tulajdonképpen sikeres, de csak rövid ideig használt és egészen kis számban gyártott versenyautót és tulajdonképpen mindkét értelmezés megegyezik abban, hogy nem igazán fantáziadús.
Carrera 10
Össz-vissz 15 darab készült 1966 és 1967 között abból a versenyautóból, amit a Porschénál a 906-os sorozat tagjaként tartottak számon és a Porsche 910, Carrera 10, 906/10 neveken emlegetik azok a kevesek, akik ismerik. Az eredeti 906-hoz képest az igazi különbség az F1-ben használatos, 13 hüvelykes kerekek és a hozzá tartozó gumik használata jelentette. Az, hogy egyetlen csavar tarja a felnit a helyén – a 906 ötcsavaros megoldásával szemben – komoly időt spórolt a kiállásoknál. A versenygép az Európai Hegyi Bajnokságon debütál 1966-ban. A 2000 köbcentis, 6 hengeres, 200 lovas, vagy 2200 köbcentis, 8 hengeres, 270 lovas motorokkal szerelt gépet a gyáriak nagyjából egy évig használták. A legfőbb riválisát a Ferrari Dino 206P-t jobbára elfenekeli a versenyeken, de a gyors pályákon nincs esélye a sokkal erősebb Ford GT40 és a Ferrari prototípusok ellen. Ellenben a technikásabb versenyeken meg tudja a gép mutatni mire képes, így 1967-ben a Targa Florio dobogójának első, második, és harmadik fokán is egy ilyen autó vezetője állt.
MB-68, 1970-1975
A Matchboxnál a Porsche 910 értelmezés 1970-ben debütál, hogy aztán még öt évig maradjon a kínálatban. Nem tudom, hogy mi teszi, talán a Superfast kerekek kényszerű bevezetése okozta kapkodás, de a modell – szerintem legalábbis – nem sikerül igazán jól. Egyfelől az első kerekek előtti rész, a világítótestek és úgy ahogy van az orr, nem adja vissza azt az ívet, ami a Porsche eredetin látható. Szerintem inkább homokozólapát, mint versenygép. A vékony kerekek sem jó választás egy versenygépnek, ide széles papucsok illenének. A meggypiros fényezésnél pedig keresve sem lehetett volna rosszabbat találni! Egy versenygéphez racsing-csíkok, bazi nagy rajtszámok illenének. Az orron lévő 68-as rajtszám matrica sem sokat segít azon, hogy inkább tűnik valamiféle futurisztikus koncepció-, vagy fantáziaautónak, amit még a kétüléses vezetőfülke is sugall. Hogy a 3-4 évvel a szereplése után vajh' miért mintázták meg a Matchboxnál ezt az autót, az örök rejtély marad. Tulajdonképpen érdekes lenne látni, hogy egy lepusztult darabból mit lehet kihozni izgalmasabb festéssel és kerékcserével. Átalakító kollégák? Valaki nem vág bele egy ilyen projektbe?
Zylmex
A Zylmex modelljéről sajna elképzelésem sincs, hogy melyik évből származik. A cég történetével foglalkozó oldalon sajna nyoma sincs. Bár azzal együtt, hogy kisebb, szerintem részletesebbre sikerült, mint a Matchbox értelmezés, mégis ugyanazokat a hibákat követik el, mint a Matchbox esetében is. Ez a kisautó így jobbára érdektelen, nem izgalmas, nem egy színes, izgalmas versenygép, hanem valami furán dudorodó jövőmobil, ráadásul közel sem gurul olyan jól mint a Matchbox. Amiért nekünk egy picit talán mégis érdekessé válik, hogy mint azt Beczl postjából tudjuk, ezt az autót is lemásolta a magyarországi kisipar a 80-as, 90-es években.
9 megjegyzés:
Nekem van lepusztult!
Gulf mintát neki!
Azt mondod, hogy legyen "pszeudo 917"? 8-) Végül is... Miért ne, csak jobb lehet. De kerékcsere mindenképp kéne neki, mert a vékony Superfast olyan alatta, mintha négy vész-pótkeréken egyensúlyozna.
Már megvan a kerék, de meglepi.
Nekem volt egy roncs, de már gyárira restauráltuk, már csak a versenyszám nincs rajta.
Amint lesz végre egy hibátlan darabom belőle, a jelenlegi kopott megy átalakításra...
Az igazit (eddig) nem nagyon ismerve nekem a MB megoldása tetszik. De ez minden bizonnyal a vékony SF-kerekesek iránti elfogultság eredménye...
Nekem van egy átalakítható kopottam, ha valakit érdekel!
Tommi, engem érdekelne. Ha nincs más jelentkező, akkor a többit majd e-mailben.
Életem első "medzsboxa" volt.
Megjegyzés küldése