Oldalak

2009/09/23

Matchbox MB-03 Porsche Turbo

Talán nem árulok el vele nagy titkot, ha azt mondom, hogy szeretem a Porschékat. Bevallom nektek őszintén nem tudom a pontos idejét, hogy mikor ért ez a beütődés, de tisztán emlékszem az első Porsche nevet viselő játékomra, mely egy MB-03-as Matchbox volt. Nagy hatással volt rám, imádtam, talán az lehetett, ami elindított a lejtőn. Nem véletlen tehát, hogy ez maradt a kedvencem a Matchbox kínálatából. Természetesen tervezem minél több verzióját begyűjteni, a létező rengeteg variáció variációból. Charlie Mack 54-et jegyez - bár az 1-75-ben "csak" kilenc volt.

Porsche 911 Turbo - 1974
Az eredeti modell a Porsche kínálatában 1974-ben mutatkozott be Porsche 911 Turbo néven - belső kódja 930-as. Ez volt az első turbómotoros utcai Porsche, mely a három literes hengerűrtartamú boxerből 260 lóerőt csalogatott elő. Alacsony fordulatszámon a feltöltésből szinte semmit sem érezni, majd egy hatalmas rúgással beköszön a turbó, mindezt olyan háromezres fordulatszám környékén. A farmotor, a rövid tengelytáv és a bődületes erő miatt gyorsan megpördülhetett vele az ember - farmotoros Porsche vezetési alapszabály, hogy kanyarban gázt nem veszünk el, mely tudásomat eddig sajnos csak a Need For Speed Porsche Unleashed-ben tudtam kamatoztatni. Többnyire ezért is volt szükség a hátsó fertály kiszélesítésére, amely alá jó nagy pacskerek kerültek. A Turbo modellen volt először látható ilyen tekintélyt parancsoló hátsó szárny, mely alá később bepasszíroztak egy levegő hűtőt is amikor 3,3 literesre emelték a motor lökettérfogatát - melynek 300 lóerő lett az eredménye. Később egy nyílást vágtak a hátsó sárvédőbe a motor extra hűtése miatt, mely a hátsó szárnnyal a típus védjegyévé vált.

Kicsiben ugyanez
A Matchbox kivitel 1978-ban született meg, így elsőként az 1979-es 1-75-ös katalógusban látható először, MB-03 Porsche Turbo néven. Ezt a számozást forgalmazása végéig, azaz 1993-ig megtartották. Láthatóan egész hosszú ideig kapható volt, melyet különböző színvariációkkal dobott fel a gyár. A premier modell barna színét már a következő évben lecserélték az itt is bemutatott ezüstre. Ez a szín sem volt hosszú életű, az utána következő zölddel egyetemben, melyet 1982-ben egy piros követett. Ez a szín már kapott egy fehér tamponozást, amit megtartottak az 1984-ben színre lépő fekete verzión is, azonban a fehér helyett arany színt használtak - gyermekkorom darabja is ebből a szériából származik. Az 1988 és 89-es év is az egyéves ciklust követi, az előbbi fehér, utóbbi pedig kék színben pompázott. Az utolsó négy évre pirosra váltottak, annyi különbséggel, hogy először fekete volt a küszöbön a Porsche felirat, míg az utolsó két évében ez sárga lettt. Ezen kívül kisebb szériákban és Twin Pack-ek részeként is felbukkant. Sajnálatomra nem ez a legszebben kidolgozott Porsche a Matchbox kínálatában. szerintem kicsit elnagyolt lett, illetve nem kaptak elég hangsúlyt az apró részletek, melyeket a festés még inkább eldug - gondolok itt például a lökhárító oldalsó redőire. Tulajdonképpen mindene megvan, tanksapka, kilincs, hátsó spoiler a bordákkal együtt, ráadásul tud egy nagy extrát is, mégpedig azt, hogy nyílnak az ajtajai. Beltere sincs eltúlozva, kicsit messze van a két első ülés egymástól, van egy botváltónk és egy négyküllős nagy átmérőjű kormányunk, na és persze a hátsó ülésről sem feledkeztek el. Negatívumként megemlíteném a vonóhorog jelenlétét és a hátsó lökhárító rendszámvilágításának eltúlzott méretét. Ezek azonban apróságok az öntőforma nyomai mellett, mely leginkább az első sárvédőn látszik - de ott nagyon. Nos, mint fentebb írtam, nem modellszerű a kidolgozása, de így is sikerül átadni az eredeti autó formáját, karakterét, tökéletesen meg lehet vele fertőzni egy gyermeket - lásd a saját példám.

Egyen doboz, csak az oldalára nyomott pecsét árulkodik tartalmáról
Matchbox MB-03 Porsche Turbo
Itt remekül látszik az öntőforma illesztése
A mai napig változatlan sziluett
Kicsit eltúlzott rendszámvilágítás...
... mely jelen esetben vonóhorog világítás
A nyitható ajtó egy nem túl részletes belteret takar
Porsche 911 Turbo
Ennél szebb felni számomra nincs (Fuchs)
A rendszámvilágítás elárulja, hogy amcsi kivitel

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Nekem is tetszik ez az autó, van is egy darabom, a BP-s verzió. Bővebben később...

Ikarus 256 írta...

Nekem nagyon tetszik az autó, főleg azért mert a zöld verzióm Apáé volt és néha játszhattam is vele korábban. Persze csak akkor, ha ő is ott volt! :-)

Megjegyzés küldése