Oldalak

2009/07/17

Matchbox MB-05 Lotus Europa, MB-03 Lotus Europa Special

Örülök annak, hogy a Matchboxnál eszébe jutott valakinek, hogy újra érdekes és izgalmas, klasszikus autókat dolgozzanak fel. Szándékosan nem írok old-, vagy young timert, de gyanítom sejtitek mikre gondolok; az olyan autókra, mint a Jaguar E-Type, a Cadillac Sedan Deville, meg a Hearse, vagy az Istennő. Az meg még izgalmasabbá teszi a dolgot, ha a megmintázott autó már szerepelt a Matchbox kínálatában. A jelenlegi helyzet is ez. Illetve...


A Lotus terve a Fordnak

Ugye mindannyian emlékszünk még arra, amikor a Henry Ford II. meg akarta mutatni signore Ferrarinak, hogy ő is tud versenyautót épít(t)e(t)ni? Ferrari nem adta el a cégét Fordnak 1963-ban úgyhogy Henry – a második – behisztizett. Ennek lett az eredménye a legendás Ford GT40. A Ford persze „csalt”, keresett magának a versenyautó építésben gyakorlott partnert. Először a Lotus-t kérte fel, de a dologból nem lett semmi, mert Henry mindenképp Fordnak akarta hívni a közös gyermeket – a fentiekből nyilvánvaló, hogy miért –, Colin Chapman meg Lotusnak. Szóval az egész ügyből először csak pár rajz lett, amiket az a Ron Hickman készített, aki az eredeti – szerintem csodaszép – Lotus Elan-t is tervezte, végül meg egy prototípus. A Lotus alapítója – gyanítom – nem szerette volna a befektetett munkát és energiát a szemétbe hajítani és ez szülhette meg a világ első, sorozatgyártású, középmotoros utcai autóját. Az javarészt üvegszálas műanyag testű, mind a négy kerekén független felfüggesztésű autó 0,29-es légellenállási tényezőt produkál, ami mai mércével mérve sem rossz. Az viszont meglepő, hogy a 600 kilós – ezt sem nevezném igazán soknak – autó első változatába a Renault 16 módosított, 1470 köbcentis sornégyes motorját és a hozzá tartozó váltót építették. Igaz, a Lotusban 82 lóerőt hoztak ki belőle, az eredeti 52 pacihoz képest, ami 180 kilométer per órás végsebességre és 10 másodperces 0-ról 100-as gyorsulásra volt elég. Az első, első generációs (S1) Lotus Europa 1967-ben lelt gazdára. 1968 áprilisában dobják piacra a második szériát (S2), amiben ugyanaz a Renault hajtáslánc dolgozott, de már olyan világi hívságokkal szerelték fel, mint leereszthető ablakok, állítható ülések, ajtókárpit, meg hasonló egyebek. 1971-ben mutatják be az Europa Twin Cam típust, melyet azzal az 1558 köbcentis, 115 lovas Lotus-Ford motorral szerelnek, mely a Lotus Elanban is dolgozik. A négyfokozatú váltó a szintén a Renaulttól érkezik és változtatnak a karosszériáján, hogy jobban ki lehessen látni belőle. (Ez az utóbbi fontos momentum, próbáljuk a következő öt és fél percre elraktározni agyunk átmeneti gyorsítótárában!) 1580 ilyen autót gyártanak, mielőtt új karburátorokat kap a gép és így már 126 pacit produkál. Az erősebb motorhoz új, ismét csak Renault, de már ötsebességes váltó társul. A 740 kilósra hízott autót, Europa Special-ra keresztelik át, a végsebessége 198 km/h, a 0-100-at pedig hét röpke másodperc alatt tudja le. 1975-ig 3130 Special készül, az összes változatot beleértve pedig 9300 Lotus Europa. A Specialból a Formula 1-es Lotus csapat 1972-es és 1973-as világbajnokságának tiszteletére, fekete színű, arany csíkozású változat is készül, erősen limitált példányszámban.


MB-05 Lotus Europa

Mint ahogy azt már a bevezetőben is említettem, a Lotus Europát már korábban is feldolgozta a Matchbox, nem csak az idei modellévben. Nevezetesen 1969-ben, amiről a Matchbox Memories látogatóinak kötelező tudni, hogy a Superfast kerékre váltás éve. DE! Vessünk csak egy pillantást az 1969-es katalógus MB-05 képére! A rajzoló bácsi gumis regular wheelt rajzolt alá, meg egy talicskát a bal felső sarokba, amit most így már szárnyas kerékként azonosítok. Ezen kívül ott a megjegyzés, hogy csak 69 végén lesz megvásárolható. Tehát – mint azt már sejtitek – Lotus Europa csak Superfast kerékkel létezik, vékonnyal és szélessel is. Az 1970-es katalógusban már Superfast kereket rajzolt alá a bácsi, de én élek a gyanúperrel, hogy nem a modell alapján, hanem a valódi kocsi után. Mindjárt lelövöm a poént, hogy miért. Charlie Mack 9 verziót említ, 10-90 dollár közti értéken, amihez még hozzá jönnek a bolgár kiadások mindenféle színben és minőségben, döbbenetesen magas, akár 50 dolláros áron. Említ egy verziót – ez a legdrágább – aminek az alvázán nincs Superfast felirat, úgyhogy gyanús a dolog, hogy az eredeti terv szerint lett volna RW verzió. Iszonytatóan hosszú és unalmas nettúrás után felelősséggel kijelenthetem, hogy az MB-05 a Lotus Europa első generációját, az S1-et mintázza. Ezt arra alapozom, hogy elől nincsenek rajta a kis indexlámpák, hátul – hűha, hogy írjam le? – a motorháztető olyan magasan van, hogy a tető vonala oldalról úgy tűnik folytatódni, mintha egy kombit néznénk, kis hátsó szélvédője van, a motorháztetőn pedig négy, ovális alakú bemélyedés. Hogy mennyire akkurátus a Matchbox? Nagyon! Egyetlen apró hibát fedeztem fel rajta, az orrán az ovális, szinte száj alakú hűtőnyílás túl alacsonyan van. Azokon az S1-eken, ahol van elől lökhárító – inkább csak azt imitáló krómcsík –, ott nyilvánvalóan látszik, hogy ez „beleharap” ebbe a csíkba. A Matchboxon elől óriási lökhárító van és túl magasan, de mindössze ennyi a baja. Az ajtajai viszont nyithatóak és az ajtók sziluettje is tökéletes, jó helyen kezdődnek és jó helyen érnek véget, tényleg olyanok, mint az eredeti. Hátul a vonóhorgon elnézőleg mosolyogjunk egyet! Ha ránézünk Areh gyűjteményére, akkor nála – szokás szerint – kiterjedt Europa gyűjteményt lelünk. Köztük John Player Special színekbe öltöztetett darabot is lelünk, amiről a fentiek alapján már tudjuk, hogy már eleve azért sem lehet helyes, mert az Europa Special kéne hogy legyen. Persze azért sem helyes, mert bár fekete, a festésének részletei köszönő viszonyban sincsenek az eredetivel. Azon nem volt bazi nagy JPS logó, de voltak aranyszínű csíkok. Tehát az 1969-es Lotus Europa Matchbox S1-nek közel tökéletes.


MB-03 Lotus Europa Special

Gyorsan ugorjunk előre 40 évet! Az idei modellévben jelent meg az MB-03 Lotus Europa Special. Illetve... A Matchbox.com-on – sohasem szoktam nézni ezt az oldalt, konkrétan a Web 2.0 világában ez egy szégyen, a Mattel elmehetne és megnézhetné, hogy milyen a Lego.com – csak Lotus Europa van, ugyanúgy ahogy a 2009-es Matchbox poszteren is. A Matchbox1-75.co.uk Lotus Europa Specialt említ, de gondolom az alvázon olvashatóak alapján. Ez a helyes megnevezés! Mint a fentiekből kiderül a Special sokban különbözik az S1-es és S2-es Lotus Europáktól és az idei Matchbox bizony ezt mintázza. Alacsonyabban van a motorházteteje, az utastér mögött megtörik az oldalsó vonal és alacsonyabbra ereszkedik, a hátsó szélvédő is nagyobb, eltérő a motorháztető és még sok apró részletben különbözik. Akárhogy is nézegetem ezt a modellt, ez bizony tökéletesen, az ebben a méretarányban elvárható részletességgel mintázza meg a Lotus Europa Specialt! Még a felhasznált kerekek is nagyon jól állnak neki!


Nem tudom megállni, ki kell mondanom: A Lotus Europa szerintem egy rettenetesen rút autó! Lehetnek akármilyen jók a menettulajdonságai a valóságban, egyszerűen képtelen vagyok felfogni a hátsó traktusát. Mintha elfogyott volna a tervezőből az ihlet. Az első generáció olyan, mint a pék, kombiból átalakított kenyérszállítója, a Special meg már szinte platós kisteherautónak tűnik! Szépen megmintázták a Matchboxnál régen és most is, de akármilyen jó munkát is végeztek, az eredeti rútságával mit sem tudtak kezdeni.



Matchbox MB-05 Lotus Europa S1.
Már a nyitható ajtókból is világos, hogy nem mostani modellekről van szó. A hátsó az 1969-es premiermodell, az előtérben a későbbi, széles Superfast kerékkel szerelt. Ezért kitágították a kerékjárati íveket rajta.
Így még jobban látszik a különbség a két kerékjárati ív között.
A csücsöri hűtőrács kissé lecsúszott, az első lökhárító túl hangsúlyos, amúgy tökéletes.
Matchbox MB-03 Lotus Europa Special 2009-ből.
Matchbox MB-03 Lotus Europa Special, NRFB. A blisteren a felirat persze pontatlan.
A 2009-esen már jó a hűtő "száj". A Special indexei is a helyükön vannak.
A vonóhorgot nézzük el nekik! Az idei modell kidolgozottsága akár BoB-be is elmenne.
Jól látszik az eltérés a hátsó felük között.
Balról az S1, jobbról a Special.
Kerékverziók.
Lotus Europa S1.
Ez pedig egy másik S1, ez már "lökhárítóval".
Egyszerűen képtelen vagyok kiverni a fejemből, hogy ez igazából egy furgon.
Régi kaliforniai rendszámtábla.
Puritán.
Az Europa Special John Player Special színekben, apró arany csíkokkal.
Nagyon jól látszik az utastér mögötti rész eltérő íve.
Platós kisteher a Lotustól.
Jóval nagyobb hátsó ablak. Ebből állítólag hátra is lehet látni.

6 megjegyzés:

Tommi írta...

Nekem bejön! Tipikus esete az "Annyira ronda, hogy az már szép!" tézisnek. Imádom mindenhonnan. Főleg a Special-t. :)

Ikarus 256 írta...

A Special jobban tetszik, de a hátsó lámpái és a környéke csúnya szerintem.
Észrevetted, hogy a Superfastoknál a hűtőnyílást becsukták rendszámtáblával? :-D

RÁJEN írta...

Nekem is tetszik, van is belőle kettő:
http://m.blog.hu/sz/szirszarjaim/image/DSCF2323.JPG
Azért egy MB Esprit még jól jönne, talán megcsinálják 2010-re...

Sam. Joe írta...

Ikarus 256: De be ám! Az az egyetlen rész, ami el lett keffentve, de az nagyon.

Rájen: A Tomica is Special-nek tűnik.

Unknown írta...

Hey, sorry that i couldn't understand any word from your blog. But sure i understood the images. I also collect diecast and have the same lotus europa in my collection. Check it out: http://heftycollector.com/coleccionDetalleItem.php?item_id=71 and of course, hope to see some of your collection there at www.heftycollector.com

Sam. Joe írta...

Thanks for the kind words. Yes, I have to admit, I know that I drove the English speaking crowd crazy with the Hungarian language. Thanks for the offer, but our blog is about the same as the Hefty Collector, to make our collections visible for everyone.

Megjegyzés küldése