Oldalak

2009/06/24

Matchbox felújítási tapasztalatok

Régen volt már szó a felújításaimról. Egészen pontosan a Supervan volt az utolsó ilyen bejegyzés. Sajnos azóta egyáltalán nem foglalkoztam felújítással, azonban egyszerre több projekt futott egy időben, így bár nincsen kész mindegyik elkezdett modell, azért van miről írni. Főként a tapasztalataimat, hibáimat szeretném veletek megosztani. A legutolsó post kapcsán is rengeteg segítséget, ötletet kaptam, remélem erre most is számíthatok. Próbálok sorban haladni a felújítás lépéseivel, a végén pedig kitérek a konkrét darabokra.

Első lépés ugye a szétfúrás. Itt a szegecs nagyságától függően változik a használt fúró átmérője. Mindegyik szegecset óvatosan, három különböző átmérőjű fúróval távolítom el, figyelve, hogy maradjon egy kis pereme, amin már le lehet feszíteni az alvázat. Ez fém alváznál picit nehezebb - többnyire nem is sikerül -, műanyagnál könnyebb abszolválni. Jelentősége ennek az összerakáskor van, mivel így vissza lehet pattintani a műanyagot a szegecsre. Például a Supervan szélvédőjét nem kellett ragasztanom, olyan erősen megfogta az így lefúrt szegecs.

Most, hogy már szétszedhető a modellünk, jöhet a fém elemek kromofágozása. Itt sok fortély nincs, csak a maró anyaggal kell vigyázni. Én azt tapasztaltam, hogy a régebbi Matchboxok festése már a kromofágos üveg láttán is leugrik, a mostaniaknak pedig könyörögni kell. A Lila pick-up-ról vagy egy órás sikálás árán tudtam rendesen leszedni minden kis zugból a festéket. Megfigyeltem, hogy ha csiszolok/reszelek valamit egy modellen, a kromofágozás egész szépen kisimítja a felületet.

Festéssel még mindig kicsit gondban vagyok. Az ecsetelés és modellfesték kombinációt kizártam, az csak dekorálás céljából jöhet szóba, illetve ha előtte lefújnám alapozóval. Akkor bizonyára jobban tapadna, meg nem is jönne le olyan könnyen, de festékszóróval - spray - szebb eredményt lehet elérni. Jelenleg ezt a megoldást preferálom, bár egy airbrush szettről még nem tettem le teljesen. Sötétebb színnel - szürke - már egy réteg után is megfelelő takarást lehet elérni, azonban a világosabbak több odafigyelést kívánnak. Gondolok itt a fehérre, ahol a Tranzit esetében jó pár réteggel sikerült elérnem a tökéletes fedést, az éleken is. Ez azonban szintén sérülékeny, és az illesztéseknél gondot okozhat a festék vastagsága, nem is beszélve a részletek eltűnéséről. A sárga meg egyenesen rémálom, viszont sikerült úgy megoldanom, hogy aláfújtam fehéret, majd arra került rá a sárga. Gyönyörű szép napsárga lett, azonban pár óra után iszonyúan beráncosodott a sima felületeken. Az okában nem vagyok biztos, a festék márkája azonos, talán nem vártam eleget a fehér megszáradásával, vagy korán kezdtem el tapizni, és az okozta a ráncokat, legközelebb kiderül. Teszteltem a kitakarásos fújást is, elsőre szerintem elég jól sikerült. A kitakarás szélénél nagyon kell vigyázni, hogy ne legyen vastag az átmenet. Konklúzióként levontam, hogy alapozó festékre mindenképpen szükség van a világos színeknél. Megemlíteném még, hogy vettem egy króm effekt "színű" festéket is, na az nagyon tuti cucc. Elsőre igen jól fed, látványra is jól visszaadja a krómhatást vagy akár a polírozott alumíniumét, bár tény, hogy mattabb, mint a gyári Matchbox krómozás. Lakkozásával még nem próbálkoztam, de tervezem, hátha előcsalogat egy kis fényességet, hátránya viszont, hogy - állítólag - a sok tapizásra még jobban bemattul. Minden festés előtt ügye zsírtalanítunk, én ezt gyógyszertári alkohollal oldom meg.

Az előbbiek többnyire a karosszériára vonatkoznak - belső teret még nem festettem -, de mivel nem csak abból áll a dolog így egyben kitérnék a többire is A futóművel kezdeném, ami festés terén kemény dió, én modellfestéket használtam, melyet fogpiszkálóval vittem fel. Az esetleges hibajavítót és körömlakkot tűvel kapartam le, vigyázva, hogy nehogy nagyon összekaristoljam a felületet. Alkoholos filcet a fent említett alkohollal lehet jól eltávolítani műanyag felületekről - szélvédőről is. A tengelyek egyenesítését két darab hegyes orrú - műszerész - fogóval és kitartó munkával lehet megoldani. Szélvédőt még nem újítottam fel, de Ikarus256 kolléga küldött egy módszert, illetve megosztotta tapasztalatait, már csak a szükséges kellékek hiányoznak. Két szélvédőm is vár felújításra, így ezt majd később részletezem, ha elkészültem velük. Nagyjából ennyi, most egy kis ráadás, hogy miként állnak a korábban beharangozott modellek.

A Mack elkészült, kapott egy szürke színt, így egy kicsit fapados fílingje lett. Az alváz szürke műanyagját krómfestékkel fújtam le, bár lehet, hogy a matt fekete jobban passzolna ehhez a színhez, talán majd meg is kapja. A kipufogó menthetetlen volt, festeni kellett azt is, hát kapott az is új krómot, a belső tér alapos maszkolása után. A felnik/alváz hibátlan volt, csak a szélvédőt kellett lemosni alkohollal. Előtte izopropillal próbáltam, attól egy kicsit be homályos lett. A rákapcsolt lowboy is új színben tündököl, a felnijeivel együtt. Utóbbinál matt szürkét használtam, így erősítve az említett fílinget.

A Chevy pick-up sokadik teszt fényét kapta meg, a dekorcsíkot is ezen próbáltam ki. Maradna is ez a felállás, azonban a maszkolás nem sikerült hibátlanul, illetve a motorházon lett egy festékhiba, így kezdhetem megint elölről. Fogpiszkálóból eszkábáltam rá egy kis magasítót, már csak a szalmabálák hiányoznak. Ezt agyonhígitott vízfestékkel gondoltam átfesteni.

A Chevy Van szélvédője szerepel a felújítandók között, a kasztnin van egy-két repedés, melyet ónozással próbáltam meg kitölteni, azonban ledobta magáról. Marad tehát a kittelés, melyből egy kis tégely két komponensűt már be is szereztem. Az alváza viszont kész, az is krómárban úszik.

A BMW-m el van átkozva. Először felni nem volt hozzá, amit szerencsére Joe orvosolt volna, azonban egyenlőre nincsen rá szükség. A korábbi postjában írtam, hogy átfestettem pirosra, illetve, hogy a hátsó lámpasor külön piros műanyag. A két szín elég jól összepasszolt, így rajta is felejtettem kromofágozáskor. Elég makacs az a piros, gondoltam magamban, mikor nem akart lejönni a lámpáról. Igen, ekkor ért a felismerés, hogy itt bizony baj van, az a lámpa külön van - pár csúnya szó elhagyta ekkor a számat. A baj megtörtént, a kromofág totálisan szétmarta. Nagyon nem bosszankodtam, gyorsan néztem donort Vaterán, ahol volt is három jelentkező, príma mondom, addig is mehet a fényezőbe. Erre szántam a sárga festéket, de sehogyan sem fedett, újra kromofág, majd fehéret aláfújtam. Ekkor vettem észre a szállítási sérülést, mindkét A oszlop elrepedt - ismét a magyar nyelv szépségei jöttek ki belőlem. Gyakorlásképpen mondom, már azért is lefújom. A kegyelemdöfést a ráncosodás elintézte. Mondanom sem kell, nem vettem hozzá donort.

Itt a kipufogó még nincs lefújva
Jelenlegi, kész állapotban
A dekorcsík eleje és sarkai túl szögletesek lettek
A kerítés is kap valami barna színt
Már felni is van hozzá, a régi kuka
Unikornis

16 megjegyzés:

Tommi írta...

Hehe, a Chevy igazi redneck-autó lesz :)

Sam. Joe írta...

Már hogy miért is?

Ikarus 256 írta...

Nagyon jó, amit eddig csináltál, cak így tovább! ;-)
A Mack egy kicsit nekem túl fapados lett. A magasságjelzőket és az indexeket azért még fesd ki - szerintem.
A Chevy Stepside nagyon szép lesz ezzel a valódi fa magasítóval! A gyufa nagy ötlet volt! Szalmát tudok, ha érdekel, van még vagy 1000 bála. :-D..:-(
A BMW-re a sárgát egy rétegben fújtad? Ha igen akkor próbáld vékonyabban fújni több rétegben. Kár értem, mert az is pofás lenne...

Ikarus 256 írta...

Ja, és a krómozásod is szép lett. Nekem is kellene vennem ilyen festéket.

Tommi írta...

Joe: Miért, szerinted talán nem?

Porsche: Ha tudsz, tegyél a Chevy-be Convoy-kerekeket. Szerintem jól állnának neki.

Sam. Joe írta...

Tommi: Nem, alapvetően nem. Alapvetően igásló. Redneck autó akkor lesz belőle, amikor lángnyelveket kap, meg króm kéménykipufogót.

Tommyz írta...

Hello Porsche
Az a króm festék innen nézve jónak tűnik. A hűtőrács is újra lett fújva? A MACK feliratot kiemelhetnéd valamilyen színnel, úgy dögösebb lenne. A Matchbox-nak sajnos ez nem jutott eszébe...

porsche írta...

Először is köszönöm mindenkinek a dicsérő és biztató szavakat.

Tommi: Igen, valami tanyasi verda a célom, egy kis rozsda kerékívre, stb. A 75-ös évjárat már picit késői hozzá, de stepside-ról nekem mindig az ugrik be.
Szerencsére most már van kerékből felhozatalom, majd megnézem melyik büntet alatta igazán;)

Ikarus 256: Eredetileg a durva fapad is volt a cél, de elszúrtam, hogy nem matt fekete lett az alja, a pimpelésre már én is gondoltam, van is hozzá illő narancssárgám.
A szalmabála elkészítését egyenlőre szárított fűből tervezem. Fogpiszkáló, nem gyufa, és irtó nehéz vele dolgozni, iszonyúan könnyen törik. A gyufát túl vastagnak találtam hozzá.
Kettő fehér és kettő sárga van rajta, ha jól emlékszem. Én is nagyon sajnálom, bár az A oszlop orvosolható, de a lámpa...

Tommyz: A hűtőrács gyári króm, egyben van a belsejével, a lámpákkal és a kipufogóval. A felirattal mondasz valamit, asszem képen befestem megnézem milyen lenne.

Sam.Joe: Na, olyan nem lesz, arra mérget vehetsz:)

Tommi írta...

Joe: Ha jól tudom, a redneck az parasztot jelent. Ha nem a pejoratív értelmében vesszük, akkor a redneck-autó szalmabála/trágya/tetszőleges tanyasi motyó szállítására lett tervezve.

Sam. Joe írta...

Huhh... Szóval a "redneck" az nagyon pejoratív, szóval azt nem "pejoratív értelembe venni" olyan, mintha a "vidéki tahót" akarnád politikailag korrektté tenni - mert kb. ezt jelenti. Amúgy onnan jön, hogy "vörösnyakú", hogy mivel a földeken dolgozik, ezért sokat van napon és a nap leégeti a nyakát. Szóval az én meglátásom szerint Porsche kolléga egy igazi igáslovat, a farmer munkaeszközét készíti. 8-)

Tommi írta...

Joe: Tudom, hogy vörösnyakú. De akkor mi a paraszt normális szóval? Én csak ezt a redneck-et hallottam mindig is.

Sam. Joe írta...

Hihi, nagyon vicces, mert szerintem tudod magad is - amikor elkezdtem tanulni angolul még Bem Apó alatt, akkor sokszor csapkodtam a homlokom, hogy hány, a magyarba beivódott angol szót nem kapcsolok össze a jelentésével angolul. Farmer. 8-)

Tommi írta...

Joe: Várjál. Farmer az amerikai angolban. Megnéztem szótárban, a brit angolban a peasant szó jelenti. :)

Sam. Joe írta...

Persze. A redneck is amerikanicizmus. Hogy a britek milyen politikailag korrekt szót használnak a parasztra, arról lövésem sincs. Még akár a serf sem kizárt, passz.

Tommi írta...

Igazándiból mindegy is. Jól elkanyarodtunk az alaptémától.

Névtelen írta...

Nekem is van króm spray-m, naggyon jó, bár az Very Well márkájú... Én a motort, kipufogót, lökhárítót... szoktam lefújni vele. A tengelyeket mi is így szoktuk csinálni apummal, ahogy írtad, ugyanígy orvosi alkohollal tisztítjuk mi is a felületeket. Rászoktunk mi is az alapozásra, mert a Porsche 910-em 1 réteg fehér és 2 réteg piros után készen volt. Bár kellett bele szélvédőt csinálni, ami szerintem szép lett. Már csak a kerekeit kell "újrakrómoznom" (ennek olyan görbe volt a tengelye, hogy gurítottam és megfordult. Tényleg, semmi túlzás!) Van olyan autóm, amire ajtót kellett csinálnunk úgy, hogy nyíljon is (az eladó piros Metal Porsche-m még nem olyan, de az egy Rolls-om igen (ez utóbbi nem eladó)). Ha netán szélvédőt akarsz csinálni, mi műanyagpalackból szoktuk. Az A oszlopot (mert már olyat is kellett csinálnunk) 2mm vastag sasszegből szoktuk.

Így a végére írve sok sikert kívánok a munkálatokhoz!!!! 8-)

Megjegyzés küldése