Oldalak

2009/05/30

Matchbox MB-30 8 Wheel Crane

Szép számmal ismerünk olyan Matchboxokat, melyeken valamiért nem tüntette fel a típust a cég, de könnyűszerrel azonosítani lehet őket. Olyanokat is ismerünk, melyeket már nem olyan könnyű azonosítani, de nem lehetetlen. Aztán vannak azok, melyeken nincs típusjelzés és csak találgatni lehet, hogy mit mintáz, már ha mintáz valamit egyáltalán. Az 1965-ben debütáló, MB-30 nyolckerekű daru is ez utóbbi kategóriába tartozik; ráadásul semmiféle kapaszkodót sem ad a találgatáshoz. A regular wheel modellnek nincs beltere – ha lenne, akkor máris lehetne okoskodni az alapján, hogy melyik oldalon van a kormány –, de szélvédői sem. Az 8 Wheel Crane annyi fémből van, mint manapság egy teljes 5-pack, lévén csak a kerekei és a daru horga készült műanyagból. Cserébe olyan sok mindent nem is tud, csak a darut lehet körbeforgatni, sem emelni, sem kihúzni nem lehet a gémet.

Az változatokról

Felettébb valószínűtlennek tartom, hogy a képeken szereplőkön kívül ebből nekem valaha is lesz másik, aminek az oka az ár. Amit birtoklok az a leggyakoribb regular wheel verzió, de Charlie Mack szerint így is megér 10-15 dollárt. Ha piros lenne a horga, akkor 18-25 dollárt érne, ha pedig – idézet következik – „mentazöld” („mint green”) árnyalatú lenne, amiről elképzelésem sincs, hogy milyen szín, akkor 2000-nél is több zöldhasút kóstálna. Areh gyűjteményében van egy sokkal világosabb zöld verzió, mint az enyémek, ergo nem kizárt, hogy ez a bizonyos mentazöld az az előbb linkelt lehet. (A feleségem szerint az türkizzöld, de én passzolok.) 1970-ben, a Superfast-kerekekre váltás évében elkészítik ezt a verziót is, de az csak ebben az évben van az 1-75 sorban. Viszont ennyi idő is elég, hogy két színváltozat készüljön. Arehnél megtekinthető a gyakoribb, vörös karosszériás, arany darus, sárga horgos verzió, ami Charlie szerint 35-50 dollárt ér. Ugyanez narancssárga daruval már 350-500 dollárt ér. Egy apró érdekesség: Az 1970-es katalógusrajzon – linkelve fentebb – két nyilacska arra utal, hogy a darugém kihúzható. Bár nekem nincs a Superfast verzióból, Areh fotói alapján úgy tűnik, hogy ez az alkatrész változatlan maradt és bizony akkor ilyen trükköt nem tud.


Matchbox MB-30 8 Wheel Crane. Ebből is a leggyakoribb regular wheel verzió.
A középső darab valakinek a hamvába halt átfestési kísérlete, helyenként felfedezhetőek rajta az eredeti színezés nyomai, úgy nézett ki, mint a másik kettő - sajna a horga is törött.
Ez a daruskocsi teljes repertoárja - körbe tudja fordítani a daruját. Ja és persze gurul is.
Megsértődtek, hátat fordítanak.
Belső tér és szélvédő az nincs.
Az egyikhez viszont van dobozom, regular wheel type E, ha jól tévedek.

10 megjegyzés:

Zsizso írta...

Szerintem az átfestett verzió a legszebb színű:)

Sam. Joe írta...

Most hogy mondod, tényleg! Egy katonai, teljesen khaki változat nagyon pofás lenne, nem?

Zsizso írta...

Nem lenne rossz...

Ikarus 256 írta...

Nagyon szépek. Sajnos még nálam nem állnak ilyenek a polcon...

A Matchbox Forum szerint egy Faun daru volt az eredetije, de nem találtam sehol olyant. :-(

Ikarus 256 írta...

Ja, és új vitrin a blogomon. :-D

Sam. Joe írta...

Oh. nem vagy vele egyedül, a Faunnál csak szemeteskocsik vannak a régi járműveknél...

Ikarus 256 írta...

Találtam egy nagyon hasonlót, csak ez vontató és nem daru.
http://slovari.yandex.ru/illustrations/milauto/pictures/1/534-05.jpg

Sam. Joe írta...

Szerintem csak annyiban stimmel, hogy ez is nyolckerekű. Nézd csak! Vászontető, négy ajtó, meg sokkal szögletesebb is.

Ikarus 256 írta...

Igazad lehet. :-) Olyant, ami jobban hasonlítana rá viszont nem találtam.

Sam. Joe írta...

Jaja, tiszta sor, értem én!

Megjegyzés küldése