Szándékosan nem lőttem le a poént a címmel. Készültek ugyan az 1-75-ös sorozatban is pro stockers típusok (pl: AMX, Chevy), de rendhagyó módon nem ezek közül került a poszt tárgya. Gyorsulási versenyről gondolom már mindenki hallott, jelen esetbe az NHRA/IHRA versenyeire kell gondolni, ahol négyféle kategóriában mérkőznek meg a különböző járművek a negyed mérföldes távon: Top Fuel, Funny Car, Pro Stock és a Pro Stock Motorcycle.
A Pro Stcok kategóriában sorozatgyártású autókból épített gépekkel lehet indulni. Az 1980-as években általában a családi, kétajtós sedanok közül kerültek ki a versenyzésre használatos járművek, persze a futóművet, féket a közel 320km/h-ás sebességhez igazítva. Manapság 2003-nál nem lehet régebbi modellt használni, persze már csak egy külső műanyag héj emlékeztet arra, hogy milyen autó is akar lenni, hasonlóan a NASCAR szériához, ami ügyebár mint szériaautók versenye látott napvilágot. Megkötés ezen kívül, hogy a motor az csakis a gyártó konszern motorjai közül kerülhet ki (pl: egy Pontiac Firebird-be bele lehet tenni a Corvette motorját), azonban az nem lehet nagyobb 8,2 liternél, és benzinnel kell működnie (Top Fuel: alkohol, Funny Car: alkohol-benzin keverék).
Térjünk vissza a Pro-stocker-re! Matchbox mércével mérve elég ritka modellnek tekinthető, hiszen a Turbo Special sorozata csak 1-2 évig futott. Ugyan ritka modell, de nem is igazán keresett, mivel 1:40-es méretarányával távol áll a megszokottól, leginkább a K-szériához hasonlítható. Jellegzetessége, hogy gumikerekekkel rendelkezik, amire szükség is van, mivel ez egy „hátrahúzós” (nem találtam rá értelmesebb szót) típus, ráadásul igen erős rugója van, kb. 6-8 méter távolságig bírta fénykorában - ennek most a jó, ha a felét tudja. Az autón 1984-es dátum van, de először a 85-ös katalógusban bukkan fel, három társával együtt, ahol TS-4 megjelölés olvasható a kép alatt, azonban a műanyag alvázon erre semmi sem utal. Amit szintén kihagytak, az a neve, ami megegyezik a poszt címével. Sok mindenre hasonlít, de konkrét típust nem tudnék rá mondani, gondolom licenc nélkül olcsóbb. Festése elég jó minőségű, bár mindig is érdekesnek tartottam, ahogy a háromféle kaszni színt így oldották meg (létezett egy kék verzió is). Hozzám valamikor 85-90-es évek karácsonyakor került, nekem annyira tetszett, hogy játszani is alig mertem vele, azért is maradt meg ilyen jó állapotban, a kopások inkább a tárolásnak róhatók fel. Takarításakor tűnt fel, hogy a gumikerekek, kezdenek berepedezni, de hát 20 év az 20 év, elszállt, mint a rugó ereje.
Mutatja az utat
Na, vajon mire hasonlít?
Hát nem negyed mérföld, de a lényeg látszik
Egy kis bornout-os indulás
5 megjegyzés:
Engem egy chevy camaro-ra emlékeztet.
Elsőre nekem is mindig az ugrik be, de az elejével sosem tudok mit kezdeni, főleg a szögletes lámpái miatt.
Az AMC pro stoki első lámpája is is ilyen.
Esetleg chevelle.
Kb. féltucat típust bele tudok magyarázni, de a szinte jelzésszerű B-oszlop és a hátsó oldalablak formája miatt szerintem leginkább 1969-es Oldsmobile 4-4-2.
Megjegyzés küldése