Oldalak

2008/09/14

Matchbox MB-44 Citroen 15CV Traction Avant

Akár találós kérdés is lehetne azoknak, akik kedvelik a Franciaországban játszódó második világháborús filmeket: melyik az a jármű, amit előszeretettel használt a Gestapo és az ellenállás is? Naná, a Citroen Traction Avant! Nem véletlenül, hiszen futóműve messze lepipálta a kortárs személyautókét, fronthajtású volt és mivel nem volt nehéz, megfutotta a 100 km/h feletti sebességeket is, ami akkoriban megint nem volt mindennapos egy személyautótól. Hogy mikor is? A Traction Avant-ot 1934 és 1957 között gyártották, de 23 évesen már nagyon koros volt a dizájn. A Traction Avant egyébként az elnevezésben az eredeti név, és fronthajtást jelent, de (jóval) később inkább a 15 lett a gyakrabban használt, lévén számtalan szintén fronthajtású modell követte. Egyébként a 15 előtt létezett már elsőkerék-hajtású sorozatgyártású személyautó, az amerikai Cord L29 amit 1929 és 1932 között gyártottak. A modell, ami a 15-öst váltotta a Citroennél, az is legenda lett és az idei modellévtől Matchboxként is dédelgethetjük! Igen, a DS-ről van szó.

Amit a Matchbox megmintázott az – szokás szerint, ha az a helyzet, hogy a különböző verziók közül a legdrágább is ugyanúgy néz ki, mint a legcsompibb – az 1952-ben bevezetett, nagyobb csomagtartójú verzió. A járgány névben a CV a legnagyobb hengerűrtartalmú, 2867 köbcentis soros hatos motorra utal. Az 1:66 méretarányú Citroen alvázán 1983-as keltezés látható, ami – na, most pezsgőt fogtok pukkantani – megegyezik azzal az évvel, amikor az MB-44 először jelent meg katalógusban. Azt hiszem a T-Ford, a Citroen C15 és a DS is megegyezik abban, hogy a lelki szemeink előtt elsőként feketében jelennek meg. Éppen ezért egészen meglepő, hogy az utolsó két modellévben, amikor gyártották (1986-87) egy egészen sötétkék árnyalatban készült. A karosszéria színét tekintve összesen ez a két verzió készült, míg az alváz és a belső tér színében van pár variáció. Van annyi személyes tapasztalatom a modellel, hogy egy gyönyörű krém-piros színű veteránt tartanak abban a mélygarázsban, ahol mi is tartottuk egy rövid ideig az autónkat – a hely üzemeltetőinek ez úttal is küldöm szívből jövő átkaimat és kívánom nekik, hogy szüljenek nyeles hajkefét keresztben! Szóval az eredetit látva vált nyilvánvalóvá, hogy a Matchboxnak egyetlen szembeszökő hibája van csak: a kerekei túl szélesek, erre a járgányra bizony virslik lennének valók. Ezt az egy apróságot leszámítva szerintem egyszerűen gyönyörű és szívből imádok minden ilyen klasszikust!

Ha Citroen 15CV Traction Avant, akkor az mindenki képzeletbeli képernyőjén fekete, nem?
Ha jobban megnézitek, akkor ez sötétkék! A géppisztolyos ellenállókat egész jól oda tudjuk belé képzelni, nem?

15 megjegyzés:

Névtelen írta...

A géppisztolyos ellenállók teli találat. Én gengszter autónak használtam az enyém:) Továbbá van egy különlegessége, alján ez áll: Made in England, de nem lesney! Egész gyűjteményemben még egy ilyen van ezen kívül, egy renault 11, de sztem az egy bulgár hamisítvány, de a citroen teljesen hitelesnek tűnik. A tieid hol készültek?

Névtelen írta...

Ó, Te szerencsés!
Traction Avant-ot akarok!!!

Van már annyiféle Citroën-em, hogy győzzem majd bemutatni őket, de ilyen 15 CV-m még nincs....

Sam. Joe írta...

dnash: A fekete angliai, a kék makaói.

Tommi: Egy halom Citroent táraztam be mostanára, mert mostanában túl sok "kortárs" Matchbox volt, kellenek a régiek a változatosság kedvéért.

Névtelen írta...

Na akkor már csak a bolgár angol renault11 rejtéj:)
Ja bocs a nikk elírásért, a dnasht máshol használom.

Névtelen írta...

21. századi Citroën-ből van a kisautóim között 8 darab... Soroljam? :)

Sam. Joe írta...

LN: Ha készítesz róla postot, akkor egy perc alatt meg tudjuk állapítani, hogy bulgáriai, vagy sem. Amúgy - be kell valljam - hogy van pár színvariáció, ami a hamisként elkönyvelt bolgár sorozatban jobban tetszik, mint az eredeti 1-75 sorozat színe. Az R11-ben meg különösen.

Tommi: Sorold! Aztán mondom, hogy miről követlek postot ambulanter! 8-)

Névtelen írta...

Na, akkor sorolom:
Citroën C3 - 3 db (2 Norev, 1 Majorette)
Citroën C3 Pluriel - 1 db (Majorette)
Citroën C5 - 1. és 2. generáció 1-1 db (Norev)
Citroën C5 Break - 1. és 2. generáció (Norev)
Citroën C1 - 1 db (Norev)
Citroën C-Crosser - 1 db (Norev)
Citroën Xsara WRC - 1 db (Norev)
Citroën C8 - 1 db (Norev)

Régebbiek:

Citroën DS - 1 db (Matchbox)
Citroën BX - 1 db (Norev) - Nagyon ramaty állapot...

Azt hiszem, több nincs és nem is hagytam ki semmit... De nem vagyok benne biztos...

Sam. Joe írta...

Tommi, tudod minek örülnék még Matchboxban? Jó kis 2CV hülye kacsának! Ha már megcsinálták a DS-t, igazán lehetne...

Névtelen írta...

Citroën 2CV kacsa van Siku, Corgi és Maisto - nekem egyik sincs...

Van viszont egy Corgi Citroën Dyane-em, amit kihagytam a felsorolásból... Meg egy bulgár (vagy bolgár?) gyártmányú S.M-em...

Dyane: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/9f/Citroen_Dyane_6.jpg Ilyen, csak kisautó...

Sam. Joe írta...

Szögletes Kacsa! 8-) Kafa!

Névtelen írta...

Akkor majd bemutatom, de most készül egy poszt egy kocka sportautóról, melyet a Vaterán nyertem...

http://kinke.z31turbo.com/index.jpg

Kíváncsi vagyok, ebből rájössz-e... Addig nem is fogom élesíteni a posztot... :)

Sam. Joe írta...

Nissan 300ZX (Z31)! Nyertem? VADÁLLAT! POSTOT KÖVETEL A NÉP! Tommi, a Rollst tegyem neked félre?

Névtelen írta...

ELTALÁLTAD!!
Már csak a képekre kell a linkeket rádobnom és kész a poszt...

Hiába teszed félre, ha nincs cserealap...

Sam. Joe írta...

Tommi bácsi, ami késik az a vonat! Majd lesz!

Névtelen írta...

Vagy nem... Minden esetre a ZX-posztot már kitette a widget...

Megjegyzés küldése