Oldalak

2008/05/30

Matchbox SuperKings K-206 1971 Chevy El Camino

Ez a post minden tekintetben rendhagyó lesz. Egyfelől SuperKings a mai adag, melyet egyáltalán nem gyűjtök, de ezt nem tudtam ott hagyni a boltban. Másfelől némi „a kutyát nem érdekli”, selfblog mondanivalóval indítanék, ami egyáltalán nem szokásom.

Az elmúlt pár hét üzemszünete annak volt betudható, hogy nem voltunk itthon, családlátogatóban jártunk az Egyesült Államokban. Közben Rauscher Tomi megfogadta a tanácsomat és hátrahagyta a lap.hu szerető kebelét és átköltözött a sokkal üzembiztosabb Bloggerre. A linket az előbb javítottam, tessék őt látogatni lelkesen, hiszen a jobb, több mozgásteret biztosító háttér máris meglátszik a munkáján!

Andrew kisautós oldalát már az előző postban ajánlottam – kintről pont ennyire volt időm és lehetőségem. A linkek közt már egy ideje őt is megtaláljátok. A fotói zseniálisak, a kínálat – úgy látom – nem csupán Matchboxra szorítkozik, szóval érdemes a figyelmetekre!

Az, hogy a tengerentúlon jártunk, azt is jelenti, hogy végre hozzájutottam ahhoz az ipari mennyiségű Matchboxhoz, amit az amerikai eBay-ről szereztem be és némelyik már legalább fél éve várta, hogy rátegyem a kezem. Persze minden szóba jöhető helyen Matchboxokat kajtattam, de legnagyobb bánatomra a 2007-es modellévhez tartozó, de 2008 elején megjelent Convoyokat sehol sem leltem. Ferihegyen szemet szúrtunk a vámos uraknak, de amikor szembesültek azzal, hogy a bőröndjeinkben hemzsegtek a Matchboxok, akkor elengedtek. Valószínűleg látnak ők elég fura alakot bőven, most láttak ilyen pókot is mint én, ez úton is üdvözletem nekik és köszönöm, hogy nem kaptak szét minket teljesen, mert a lekésett csatlakozás, egy elhagyott és egy összetört csomag már bőven elég volt nekünk akkorra.

Itt az ideje, hogy végre rátérjek a címben szereplő darabra! Kis túlzással semmit sem tudok a SuperKings sorozatról, azt meg végképp nem sejtettem, hogy létezik újkori Mattel manifesztációjuk. Ez a doboz Downey város egy játékboltjában ugrott elém, némileg megviselt dobozban, de annyira meglepett hogy ilyet látok egy játékbolt polcán, hogy nem bírtam otthagyni. A doboz egyértelműen a hetvenes évek dobozait mintázza, de hosszas vizsgálgatás és a járgány alvázának szemügyre vétele után a 2005-ös keltezést sikerült rajta találni. (Ha bárki, bármi többet tud a Mattel-éra SuperKings ügyeiről, az ne habozzon megosztani a tudását a kommentek révén!) Ha valóban ez a kiadás éve, akkor legalább három évet töltött szegényke ebben a játékboltban. Érdekesség még, hogy típusnévként nem Chevrolet, hanem egyszerűen csak Chevy van feltüntetve.

Ami pedig konkrétan ezt a modellt, az El Camino-t illeti, az egy komplett weboldalt is megérdemelne akár, de óriási mázlimra a Wikipédia leveszi a vállamról a típusismertetés terhét! Az 1970-es ikerfényszórós változat az egyik kedvenc izomautóm, a kisteherautó alapjait szolgáltató Chevelle-ről már nem is beszélve! Ami a Matchbox értelmezés autentikusságát illeti, nehéz róla felelősséggel nyilatkoznom. Ez a méretarány már értelmessé tenné az olyan vitákat, hogy a díszléc jó helyen van-e, vagy megfelelő-e a hűtőrács krómozása, vagy az El Camino feliratok elhelyezése, de érdemben nem tudok hozzászólni a kérdéshez. A net tele van El Camino képekkel, de ki tudja megmondani, hogy a 37 éves autó melyik fennmaradt példánya tekinthető a hasonlítás alapját szolgáló biztos pontnak? Egy szó mint száz, nekem tetszik és olyan óriási nagy hibája, hogy ne tessen, nincs. Kár azonban, hogy semmilyen extrát nem tud, hogy sem a motorháztető, sem az ajtók, sem pedig a plató ajtaja sem nyitható, holott azért ebben a méretarányban ezek nem lennének olyan különleges elvárások.

Ha lehet hinni a dátumozásnak, akkor ez a példány...
...három évig csücsült a játékbolt polcán.
Matchbox SuperKings K-206 1971 Chevrolet El Camino.
Ebben a méretarányban már érdemes az apró részleteket is figyelni.
Nekem nem szúrt szemet nagyobb hiba, vagy pontatlanság.

2008/05/17

Médiatámogató - Andrew kisautós oldala

Bevezetésképp egy szolgálati közlemény: Nem tűntem el, csak külföldön vagyok még tíz napot. Ha valaki tud valami vámos hátszelet Ferihegyen, akkor szóljon, mert ipari mennyiségű Matchbox lesz a csomagomban.

Bővült a link szekció, Andrew kitűnő képekkel operáló weboldalával. Látogassátok lelkesen, mert sokkal jobb fotós mint én!

2008/05/06

Matchbox CY-30 Grove AT 1100 Crane – UPDATE

Fúrta az oldalam, hogy hogyan lehetett csomagolva a CY-30 Grove AT 1100 Crane. Arehnél van egy nagyon csenevész kép egy Construction Set blisterről – ami meglepő, mert Areh éppen hogy a nagy felbontású fotóiról elismert szerény személyem által –, de ez nem indította be soha a nyálelválasztásom. Egy darab papír és egy pici műanyag nem képes feléleszteni bennem a dobozfetisisztát. Viszont a minap elém ugrott egy szett az eBay-en – a képet mellékeltem. Sajna nem lett az enyém, pedig belementem volna egy árharcba érte, de akkor járt le az aukció, amikor a mi környékünkön aludni szoktunk. Tudom, hogy a leggyakoribb szó az eBay-en a „rare” (ritka) de ez TÉNYLEG ritka, merthogy Charlie Mack sem említi az enciklopédiában az – úgy fest – csak németországi piacra készült szettet.


A kép Arehtől.
A készlet, mely végül nem lett az enyém.

2008/05/04

Matchbox MB-65 Airport Coach – UPDATE

Úgy néz ki, hogy szépen-lassan átmegyünk Matchbox haszonjármű blogba, de ki az, aki szabályozni tudja a friss beszerzéseket? Friss beszerzésem két reptéri busz, az egyik NRFB – tudom nyom nélkül ki lehetne nyitni és visszacsukni – a másik doboz nélküli, de annál szebb.

Szia Dobozos! NRFB Girobank MB-65.
Hátulja is van.
"Like a Virgin!"
Szerintem ez az egyik legszebb MB-65.

Matchboxon kívüliek: Corgi Juniors Mercedes-Benz 240D (W115)

Bár a Matchbox a különböző európai és amerikai Fordok után valószínűleg a csillagos jelű márka termékeit dolgozta fel a legnagyobb számban, két modell kimaradt – amit sohasem fogok megbocsátani nekik. Az egyik a W114/W115 „Állólámpás” és a W123-as, a „Zöldséges”. Ez a kettő számított gyerekkoromban a non-plus ultra űberautónak és szerintem ezek felelősek azért is, hogy akkoriban minden kissrác ilyen formájú autókat rajzolt. (Na jó, azért a Zsiguliknak is volt ebben szerepük.) Ez a két dög olyan, mint a Bogárhátú, még az is tudja róluk, hogy mik, akiknek amúgy gondot okoz még a Kispolák megkülönböztetése is a hetes busztól. Pont ezért nem szaporítanám márkatörténettel a biteket, az előbbi linkeken amúgy is ott van minden, amit tudni érdemes.

A Corgi – mint a mellékelt ábra mutatja – azonban a W115 esetében pótolta a hiányosságot. Amennyire én meg tudom ítélni a dolgot, két apróságtól eltekintve a Corgi Állólámpás értelmezése remekül sikerült. A két apróságból, az egyik a vonóhorog hátul, amihez egy egyszerűen vágtak egy nagy lyukat a lökhárítón és a karosszérián. A másik a fényhíd, ami azért ilyen csenevész és van ilyen idétlen helyen, mert ugyanennek a taxi változatán itt van a szabadjelző - költséghatékonyság mindenekfelett! Azzal együtt, ha utamba áll ebből a járgányból még más verzió, nem fogok neki ellenállni. Az is vicces, hogy az alváz is osztozik a többi változattal. Az eleve vicces, hogy vonóhorog van rajta, de az igazi mókás a 240D jelölés. Az 1973-ban piacra dobott 2,4 literes, négyhengeres dízelmotor 65 lóerőt sajtolt ki magából, ami a jármű 1500 kilogrammos súlyát tekintve, mai mércével patetikus, de akkor a dízelek között igencsak fickósnak számított. Tehát egy rendőrautóba olyan motort szerelni, ahol a 0-ról 100-ra gyorsításhoz hároméves terv kellett, és a vele elérhető maximális sebesség úgy 160 km/h körül lehet nonszens.

"Ein, zwei, polizei..." Corgi Juniors Mercedes-Benz 240D (W115)
65 lóerős 2,4 literes dízelmotor és vonóhorog egy rendőrautón. Hát nem egy üldözőautó.
Ha nem nézzük a fényhidat egészen pofás!

2008/05/02

Matchbox MB-03 Mercedes Benz-Binz Ambulance – Upadate!

Szegényke látott szebb napokat, hiányoznak a matricái is – nem mintha olyan nagy kaland lenne a két vörös keresztet pótolni –, sőt a beteg sincs meg hozzá, úgyhogy igazi filler, de szert tettem egy széles, Superfast kerekű MB-3-ra. Érdekes átmenet az eredeti, Regular Wheel MB-03 és a TP-14 katonai festésű változata közt. Már csak a keskeny kerekű hiányzik – no meg ebből egy szebb darab.

Gondolkodás nélkül kivágták a hátsó kerékjárati ívet a nagy Superfast keréknek, de a hátsó ajtó még nyílik. A beteg kimenőn.
A matricákat könnyű - lenne - pótolni.
Ti mivel szoktátok pucolni a régi cuccokat? Erre is ráférne egy látogatás a kézimosóban.

2008/05/01

Elcserélném – UPDATE

ELKELT! MB-55 Mercury Police Car. A széles Superfast kerekű verzió matricái hiányoznak, a jobb hátsó kerék tengelye ferde. Talán csak egy fokkal jobb állapotban annál, mint amit én fillernek hívok.

Matchbox MB-69 Highway Maintenance Truck

Jó ideje őrizgetek már egy NRFB járgányt, ami olyan blisterben van, amilyet még nem láttam korábban. Pár héttel ezelőtti túrámon kedvenc pénztemetőmbe találtam egy ugyanolyan, tökéletes állapotú bontottat.

Az MB-69 a dátumozását tekintve a szokásos történtet, 1990 van az alvázon, de az első katalógus amiben megtaláltam, az 1991-es. A prospektus „Snow Plough” néven (hóeke) emlegeti, de az alvázon „Highway Maintenance Truck” (Autópálya Karbantartó Teherautó) olvasható, ami bizonyára sokaknak sokkal jobban hangzik, de a lényeget az első leírás fejezi ki. A teherautó elején a lapát szöge állítható, de a platón lévő tartály nem dönthető, ez nem dömper. A farán lévő készség eléggé elnagyolt, de simán el tudom róla képzelni, hogy sószóró. Az 1:83 méretarányú járgány vezetőfülkéjének a belsejét egyáltalán nem képezték ki, ami az áttetsző sárga szélvédő jól palástol. Ugyanez a sárga műanyag adja a tetőn lévő villogót – népszerű nevén cicit. Areh – mint rendesen – döbbenetesen sok változatot jegyez ebből a darabból, de nekem teljesen véletlenül pont ez a verzió tetszik a legjobban.

Érdekes egyébként ez a közepes teherautó, mert az orrán ott díszeleg a jól ismert, csokornyakkendőre emlékeztető Chevrolet embléma, de mint az a fentiekből is kiderült, sehol nem hivatkoznak rá Chevy-ként. Talán erre sem kapták meg a licencet? Nem vagyok a Chevy teherautó kérdésben jártas – főleg, mióta a Daewoo-kat is Chevy-nek hívják, zavaros a kép –, de a Wikipédia itt is segítségemre volt. A lényeg: a GMC és Chevrolet teherautók egy tőből fakadnak, de az előbbiek apró részletekben – hűtőrács, díszítőelemek – eltérnek, a GMC-k gazdagabb motorválasztékkal bírnak és úgy általában drágábbak is, mint a Chevy-k. Ezzel a tudással felvértezve sikerült egy képet találnom egy nagyon hasonló, 7000-es sorozatú GMC hóekéről. A hasonlósága a Matchbox-hoz több mint szembeszökő, bár annak dönthető kanalába van beemelve a sózó.

Matchbox MB-69 Highway Maintenance Truck.
A tolólap mozgatható.
A plató azonban fix.
Ez lehet itt a sószóró.
Jól látszik a Chevrolet embléma a hűtőrácson.
MB-69 NRFB. Ilyen blistert még nem is láttam ez előtt.
Vicces, de a bontott példány festése szebb.
Ilyen a blister hátulja.
Valami ilyesmi lehet az eredti is, bár ez GMC.