Oldalak

2008/04/07

Matchbox London Taxi – MB-4, MB-33, MB-35

A hiba minden bizonnyal az én készülékemben van, de valahogy sohasem szerettem taxival utazni. Akárhol jártam a világban, mindig volt taxis, aki megpróbált átverni. Egyetlen kivételt átverés ügyben London képezi – bár ismerőseim szerint ott is találni hiénákat.

Viszont a világ legstílusosabb taxija – na jó, talán még New York Checker Cab-je vehette vele fel a versenyt, míg ki nem vonták őket a forgalomból – kétségkívül a londoni taxi, az Austin FX4. Azt gondolom, ha bármelyik benzinnel oltott autóbolondnak azt mondják, hogy „londoni taxi”, akkor ez modell jelenik meg a lelki szemei előtt, holott már jó régen nem gyártják; 1997-ben leállították a modell 1958-ban beindított gyártását. Londonban voltak annyira okosak, hogy az utód is megtartotta a klasszikus formát, a visszafelé nyíló utastérajtókat, a vezető melletti ülés helyén az üres helyet a nagyobb csomagoknak. Az utód LTI TX1-et, vagy TXII-őt – tudja az ég, nem figyeltem a típust, de a karosszéria ugyanaz – volt szerencsém kipróbálni és állíthatom, hogy négy utasnak és a hozzájuk tartozó, egy éjszakás ott alvásra elegendő csomagnak is tágas. Annak a belső tere szürke, unalmas, de erős és strapabíró műanyag, de kit zavar, pont ezt könnyű tisztítani. A Wikipédia töviről-hegyire tárgyalja a londoni taxik történetét, érdemes ránézni, mert azt is átveszi, hogy az FX4 mitől lehet Austin, Carbodies, vagy LTI.

A Matchbox ezt a klasszikust többször is feldolgozta. A sorban az első, az MB-4 fura szerzet. Egyfelől az alvázán 1986-os keltezés és Taxi FX4R megnevezés olvasható, ezzel szemben az első katalógus, amiben előfordul, az 1988-as és ott London Taxi néven fut. Ez az eredeti színt, a zongora feketét kapta, bár Areh ebből is jegyez pár „mutáns” verziót. Ennek nyithatóak az utastér ajtói és 1:60 méretarányú.

Ha az alvázon olvasható keltezésnek lehet hinni, akkor 2004-ben, ha a katalógusnak, akkor 2005-ben vették elő újra a témát. Nekem a 2006-os MB-35 van meg, de szerencsére nem azzal az idétlen, disco-pimpfelnivel, mint ami a katalógusban lévő példányon is van, de nem is az, amit Areh mester jegyez, hanem a 2007 augusztusi „Old Timers” 5-packban lévő példányon látható kerekek. Az alján ennek is London Taxi felirat olvasható, de az európai blister csomagolásán már Austin FX4 London Taxi.

Az MB-33 is 2007-ből való, és a nekem meglévő amerikai blisterben lévő – bár Sanghajból származó – verzióról hiányoznak azok a krómkarikák, mint amik a katalógusképen megvannak, tehát szakasztott az, ami Areh gyűjteményében is. Ez utóbbi kettőnek – lévén azonos az alvázuk és karosszériájuk – 1:63-as méretarány olvasható az alján, az ajtók nem nyithatók egyiken sem, de az MB-33 festése sokkal vidámabb. A szintén Austin FX4 London Taxi feliratú blisterben lévő darabról csak nagyítóval sikerült elolvasni, hogy a Taxi felirat alatt „All Town Service” (Az értelmet jobban kifejező szabad fordításban: „A város minden részébe elvisszük”) és „Friendly, Safe, Quick!” („Barátságos, Biztonságos, Gyors!”) feliratokat visel. Az első kerék felett „Driver carries only Matchbox cars” („A vezetőnél csak Matchbox kisautók vannak”) felirat áll, ami jópofa utalás a sok város, sok taxiján olvasható a „vezetőnél csak aprópénz van” megjegyzésre, ami a rablókat hivatott távol tartani. A hátsó kerék felett tarifatáblázat van, de én képtelen vagyok elolvasni – atommikroszkóppal és ugyanezzel a modellel rendelkező kollégáktól várom a leleplező erejű kommenteket.

Tulajdonképpen nekem valamennyi értelmezés nagyon tetszik, hogy nektek melyik, az kiderül majd a szavazásból!

Matchbox MB-4, nyitható ajtókkal még a nyolcvanas évekből.
"Igazi" a szín, fekete, mint egy hangversenyzongora.
Matchbox MB-35 2006-ból.
Teljesen új modell, bár a téma ugyanaz. Egyes részletek kifestve.
NRFB Európai blisterben.
Ez már az MB-33 2007-ből.
Matchbox MB-33 Amerikai blisterben, bár konkrétan ez a darab Kínából.
A feliratok csak nagyítóval olvashatóak.
A teljes flotta...
megmutatja elejét-hátulját.
Az eredeti - pontosabban az LTI TX1/TXII utód - meg ilyesmi belülről.

2 megjegyzés:

Névtelen írta...

Eredetiek is futnak még, nem?

Amúgy régi példányom nekem is van, az új meg nem tetszik a nem nyitható ajtók miatt. De ettől függetlenül, lehet, hogy veszek, ha találok :)

Sam. Joe írta...

Hát... Őszintén szólva nem tudom, de nem hiszem a legfiatalabb példány is 11 éves körül kell legyen, azóta szigorodtak - valószínűleg - az emissziós normák is. Én nem láttam mikor legutóljára Londonban jártam, de nem mondanám mérvadónak a megfigyeléseim.

Megjegyzés küldése