Oldalak

2006/08/27

Mire gondolhatnak?

Annyira szeretném tudni, hogy mire gondolhatnak azok, akik ilyesmit raknak fel a Vaterára, mint ez itt alább! Szánalmas roncsok, amik megjártak homokozót és kutyaólat, rossz nézni őket. Ki fog ezért pénzt adni?




Miért nem a kukába teszik az ilyesmit? 8-(

2006/08/26

Matchbox Regular Wheels

1969 volt az az év, amikor a Matchbox játékok gyártója a Lesney Products az első komoly fenyegetést kapta a konkurenciától. Ekkor vezette be a Mattel a „Hot Wheels”, alacsony súrlódású tengelyeken futó kerekekkel szerelt játékautóit, melyek sohasem látott sebességgel száguldottak le az autópályákon. A cégnek lépnie kellett, ha nem akart alul maradni és bevezette a Superfast sorozatot – mely engem is leginkább érdekel. Az 1-75 sorozat Superfast előtti darabjait hívják „regular wheel”-nek (kb. „szokásos kerék”). A gyerekkoromból gyakorlatilag kimaradtak a regular wheel autók – egy-két kivétellel –, most kezdem felfedezni őket. Éppen ezért nagy örömmel fogadok minden ilyen darabot.

Ezzel a fantasztikus állapotú Alvis Stalwart (MB-61) háromtengelyes teherautóval Tököli Gabi kollégám örvendeztetett meg. Bevallom, ilyen szép állapotú, hiánytalan – megvan még a sértetlen, levehető műanyag raktértető is, illetve az összes gumiabroncsa is és nem járnak le – darabot nem is láttam. Bár nem vagyok dobozgyűjtő, a szinte hibátlan doboznak külön örültem. Hála és kössz! (Ez diszkrét utalás akart lenni azoknak a barátaimnak, akik csak ígérnek, ugye…)

Ha már regular wheel és a British Petrol, akkor ide kívánkozik ugyanebből az évből az MB-32 Leyland Petrol Tanker is. Ennek a darabnak az érdekessége, hogy a vezetőfülke külön alvázzal bír, amin az „Ergomatic Cab” felirat olvasható. Többféle felépítményű, négytengelyes 1-75 sorozatú Leyland teherautó készült - mindegyik ilyen fülkével.


37 éves és makulátlan. Köszi Gábor! Alvis Stalwart MB-61.


37 éves és nem makulátlan, de azért nem rossz! Leyland Petrol Tanker MB-32.

Matchbox CY-3, de miért?

Az egyik legszebb festésű – és nem matricázású – Kenworth Box Truck került a birtokomba. Legnagyobb meglepetésemre az 1983-as keltezésű doboz CY-3 számon fut, pedig tökéletes azonos a korábban már szerepelt CY-8 Redcap-ekkel. Biztos, hogy nem elcserélt dobozról van szó, mert a felirata Linfox Delivery Truck. Érdekes, hogy mennyire következetlen a feliratozás. A doboz fülein „CY3”, az elején „CY 3” szerepel. Én következetes leszek és kötőjelezek.

Nagyon mutatós festés, de miért CY-3?

Futottak még

A minap licitáltam az eBay-en valamire – az esélytelenek nyugalmával. Egy kupac cuccot árult valaki, amiből nekem csak egy dolog kellett volna igazán. Komoly 5 fontért elhoztam egy halom cuccot. Ebben volt ez a két szépség. Nincs rá szükségem, ezért majd megpróbálom elcserélni. Azért egy-egy fényképet megérnek.

KRW-15 Londoni emeltes busz Lady Di és Károly Herceg esküvőjének alkalmából kiadott változata, 25 évvel ezelőttről.

Y-12 Models of Yesteryear Rocket gőzmozdony

2006/08/23

Matchbox Leyland tartálykocsi

Erre már régen fájt a fogam. Convoy előtti Twin-Pack (TP-2) 1980-ból, mely a kéttengelyes Peterbiltekhez hasonlóan Superfast kerekeken jár, és rajta van az alsó horony a vonószemén. Ez a darab kicsit megviseltnek tűnik, de a valóságban az állapota szebb, mint a képeken, mert a fényképezőgép kíméletlenül kiemel minden hibát. Ha a matricát az oldaláról utángyártanánk és lecserélnénk, sokkal pofásabbnak tűnne. Igazság szerint van egy tökéletes állapotú, bontatlan példányom is, de hát… Bármennyire is hidegen hagy a dobozgyűjtés, nincs lelkem egy bontatlan példány értékét a tizedére csökkenteni.


Bár sehol nem szerepel rajta, ez a vontató állítólag Leyland.

Előttem az utódom – Part 1

1979 volt az az év, amikor a Twin-Pack sorozatban napvilágot látott a Peterbilt Long Haul truck négy változata. A ponyvás, a konténerszállító, és a dobozos a Convoy sorozatban is megjelent. Természetesen azokkal a változtatásokkal, hogy azokon már nem Superfast kerék volt, a vontatók harmadik tengelyt is kaptak, illetve eltűnt a jellegzetes kettős kürt a tetejükről. A vontatmány is változott, került rájuk egy kitámasztó láb, melyen megáll a lecsatolt utánfutó, illetve a vonószem aljáról lekerült az alsó keresztvas. Viszont a Convoyból kimaradt az talán legizgalmasabb változat, a csőszállító. Nem is bukkant fel egészen... Nos, itt vagyok bajban! Az eBay-en éppen most találtam egy „Action Convoy” dobozos példányt – lásd a mellékelt képet –, az 1990-ben debütáló Mack CH800 Aerodyne vontató mögé fogott, nálam CS60 (Construction Set) blister packban mostanság felbukkant darabból. Az én példányom csomagolásán 1992-es dátum van.

Ráadásul nem biztos száz százalék, hogy az időrendiségben igazam van, lévén szintén az eBay-en láttam egy csövek nélküli példányt, egy Kenworth vontató mögé akasztva, mely színben és az autópálya fenntartás jelvényében stimmelt vele. Könnyen előfordulhat, hogy a doboz nélküli, bontott példány gyerekszobából kikerült mix, lévén ilyen vontatóval létezett másik CS blister pack, mely buldózert szállított. Így vagy úgy, érdekes egymás mellett látni a két, minimum 11, de inkább 13 év korkülönbségű modellt. A CS60 mellé jár két jelzőtábla is – lásd a képen. A Peterbilt Long Haul-hoz képest a vontatmány kapott a platóra körbe egy oldalfalat. A csövek érdekes módon tökéletesen egyformák a két, jelentős korkülönbségű változaton, illeszkednek is egymásba, csak a színük változott.

Mack CH600 és a kéttengelyes Peterbilt. Minimum 11 év korkülönbség.

2006/08/19

Eredeti CY-8, két változatban

1982-ben a Matchbox elindította a Convoy sorozatot. Az eredetileg Highway Express-ként reklámozott, de Európában a már említett néven, míg az USA-ban a Tyco fennhatósága után Super Rigs-ként forgalmazott sorozat hamar sikeres lett. Nem akarom elkiabálni, de úgy tűnik, hogy az eredetileg, 82-ben – hé! Ugyanabban az évben, amikor a ZX Spectrumot is piacra dobták! Éppen tíz éves voltam. – kiadott mind a nyolc változat megvan már. A legutolsónak pont a nyolcadik, a Kenworth Cabover Aerodyne vontatóból és zárt vontatványból – Box Truck – álló, Redcap Transport matricázású változat és ebből rögvest kétféle is. A két és fél Matchbox katalógusból – az egyiket valamiért gyerekként szétcincáltam – álló készletem egyik darabja véletlenül pont az 1982/1983-as német. Így az eredeti, első kiadásnak azt a darabot gondolom, amelyik a mellékelt képen közelebbi. Hogy vajon milyen megfontolásból készült egy másik matricázású változat? Nos, ez is a világegyetem megfejtetlen nagy rejtélyei közé fog tartozni – pont mint a nők!

Az első, 1982-es Convoy sorozat CY-8-asa. Kenworth Cabover Aerodyne és Box Truck vontatvány

Matchbox PS-1 Container Port Playset - Egy álom vége

Mint azt egyszer Pgyurival megállapítottuk, a Matchbox és Lego katalógus nem más, mint a kisgyerek Playboya. Nos, ha így van, akkor az én gyerekkori Playmate-em nem volt más, mint a Matchbox Container Port Playset. Amikor felbukkant az eBay-en, akkor nem bírtam a véremmel és beszereztem.

Azóta sokkal okosabb vagyok a gyerekkori álmokat illetőleg: nem szabad kipróbálni egy Lamborghini Countach-t, tilos személyesen találkozni Roger Moore-ral és a fenti nevű játékot sem bölcs dolog beszerezni. Kár, hogy az első kettőt csak a Top Gear-ben hallottam és nem személyesen tapasztaltam, de állati jól hangzik, nem?

Amivel hadilábon állok az a megjelenés dátuma. A nagyon megviselt dobozon 1976-os dátum olvasható. Sajnos nincs katalógusgyűjteményem – az egy másik gyűjtői őrület, iszonyatos pénzekért – ezért nem tudom ellenőrizni a dolgot. A kizárólagosan csak a szetthez köthető alkatrészeken mindenhol 1977-es dátum van, de ez sem biztos, hogy jelent valamit, mert a „PS-1” (Playset-1) rövidítést rajtuk legalább háromféleképp leírva – mindenhol az eredeti írásmódot tartottam meg, ahol hivatkozok rájuk – olvashatjuk, ráadásul az 1-es inkább „I”.

Műtárgyak
Ami akkor a hosszú-hosszú percekig bámult képen nem látszott, hogy a 78,4 x 59,8 centis alaplap nem valami nyomtatott műanyag, hanem biza kartonpapír. Ebből tanácsos lesz egy másolatot készíttetni, mert látszik rajta a nem kopott, de a papír minősége kezd valahogy fura lenni. Kérdés, hogy hol tudnak ekkorát fénymásolni színesben. Ami a többi kiegészítőt illeti… Nos, elég vegyes a kép. Az jópofa, hogy az alaplap vége felhajtható, hogy imitálja a horizont perspektíváját. A felhajtható részt két műanyag támasz (P.S. Mat Support, 1977) tartja. Ez jópofa és érdekes megoldás. Egy konténerkikötő mit sem érne konténerhajó – P. S. 1 Container Ship, 1977 – nélkül. A hajó kiábrándító. Egyetlen darabból öntött műanyag és szó sincs arról, hogy úszni tudna. Sőt! Az egész nem más, mint egy hajó víz felett úszó részének imitációja. Nincs alul semmi, se kerék, se egy darab műanyag lap, semmi. A réseken belátni, gyakorlatilag egy vacak. Az egész készlet összesen tizenkét konténert tartalmaz. Ebből hat papírból van – sajna nekem hiányzik az egyik – a többi műanyag, de ebből is öt csak zárt doboz, a hatodik – ami a Merci konténerszállítóhoz tartozik –, nyitható. Először el sem tudtam képzelni, hogy ezt miért csinálhatták, hiszen nem valószínű, hogy pont ezen a pár pennyn múlott volna a cég nyereségessége, amit a hat papír konténer jelentett, de aztán rájöttem, hogy a kérdés a darukban keresendő. A konténerhajóról egy sínen futó daru – PS 1 Gantry, 1977 – hivatott lepakolni. Ez is színtiszta műanyag – igaz, legalább a Matchbox-féle, kitűnő minőségű. A több darabból összeállítható holmi – igazából csak össze kell dugni a darabokat, amik masszívan illeszkednek egymásba, nincsenek összepattintandó darabok és harminc évesen sem mutatja jelét bármiféle minőségváltozásnak – teljesen működőképes, azaz képes leereszteni a „csípőkarját” a konténerekért, képes megragadni azokat, felemelni és aztán letenni a teherautóra, vagy a vonatra. Szépséghibája, hogy a – rajzolt – sínen futó szerkezetnek nincs kereke. A kar rugalmasságát befőttes gumi (!) biztosítja. Egyszerű, nagyszerű, zseniális, de ez is csak műanyag. Viszont ha elszakad a gumi – el fog, azért gyerek a gyerek – könnyen és olcsón pótolható. Viszont a gumi csak a papír konténereket képes megtartani és ez a többi daruval sincs másként. Az egyik legnagyobb attrakciója az egész játéknak, a kerekes gördűlő daru. Fogalmam sincs, hogy mi a hivatalos neve egy ilyen izének, rajta P.S1 Stradle Carrier felirat és 1977-es dátum olvasható. Az viszont biztos, hogy ennek a teljesen műanyag valaminek a kerekei a SuperKings-ektől kölcsönzöttek. Eredetileg valószínűleg a kedves szülő feladata lehetett összerakni, de hozzám már egészben érkezett és nem is merném megpróbálni szétszedni. A konténercsipesz itt is befőttes gumi hajtású. Valószínűleg a működő csipesz miatt gyerekként nem is tűnt volna fel, hogy a vezetőfülke milyen gyatrán imitált rajta. Az utolsó daru nem más, mint egy a műanyag talpból kiálló pálca, egy kis cérna és a végén egy csipesz. Ez igen gyatra, a műanyagnak kéne olyan rugalmasnak lennie, hogy megfogja a konténert és meg is tartsa. Csoda, hogy nem tört még el.

Járművek
A készlethez tartozó járművek kiválasztásánál az arányokkal nem sokat törődtek. A Fork Lift Truck „festetlen fém gém, műanyag villa” változatának alvázán 1972 és No.15. olvasható, ami azért érdekes, mert az 1972-es katalógusban még nem szerepel, hanem csak egy évvel később jelenik meg. Ez méretarányát tekintve sokkal nagyobb, mint a szett többi járműve. A Sambron Jacklift is fura arányokat mutat, mert a konténerek méretéhez képest óriási ajtaja és vezetőfülkéje van. Ennek az alján 1977-es öntési év, és No.48. szerepel, de katalógusban először 1978-ban találjuk meg. A Mercedes Container Truck 1976-ra datálja magát az alvázon, de csak az 1978-as katalógusban bukkan fel először, mint MB42. Érdekes, hogy csak az ehhez tartozó konténer bír nyitható ajtókkal, a többi nem. Az Articulated Container Truck érdekes darab. A vontatójának alján csak a Lesney copyright és egy 1973-as keltezés olvasható, de semmi más. Viszont megegyezik az 1973-as katalógus Freeway Gas Tanker-jének vontatójával. A vontatmányon P S 1 Trailer és 1977-es keltezés olvasható. A teljes szerelvény a vontató felépítményének kivételével műanyag. Ez a szerelvény kifejezetten ehhez a szetthez készült, később sehol sem fordul elő. Gyanítom, hogy belátták, hogy a műanyag vontatmány nem elég strapabíró. Egyszer láttam az eBay-en ezt a szerelvényt, mely végül többért kelt el, mint amennyiért én az egész szettet vettem, ráadásul még az utánfutó lábacskái is le voltak törve. A sárga Dízelmozdony – PS1 Loco, 1977 – érdekes darab, mert itt bukkan fel először és teljes egészében, az alváz és a felépítmény is műanyagból készült. Később, 1979-ben mint MB24 lát napvilágot, akkor már fém felépítménnyel és Shunter néven. Hasonló a helyzet a hozzá tartozó három Pőrekocsival. Az alvázukon 1977-es keltezés olvasható, de először szintén az 1979-es katalógusban jelennek meg, mint MB 25, Flat Car & Container fedőnéven. Az ezekhez mellékelt konténer a nyitható ajtajú változat.

Gyerekként valószínűleg a mennyben jártam volna, hogyha ilyet kapok karácsonyra és mit sem törődtem volna azokkal a csacskaságokkal, hogy a vonat sínpárját csak odarajzolták egy darab kartonpapírra. Felnőttként és gyűjtőként némileg csalódás bár a szett ritka darab. Egy valamire azonban kitűnő: remekül fog szolgálni, mint a gyűjtemény fotóháttere! Különösen a Convoy sorozat darabjaihoz.
Matchbox PS-1 Container Port Playset
Stradle Carrier. SuperKings kerekeken, papír konténerrel az ollójában. A háttérben a Sambron Jacklift.

A hajó a papírkonténerekkel és a Gantry Crane - minden csupa műanyag, a lehető legegyszerűbb konstrukció. A háttérben az aránytalanul nagy villástargonca, előtte pedig a vonat utolsó kocsija a festett síneken.

Articulated Container Truck. Csak ehhez a szetthez készült.

A harmadik - a legvacakabb - daru, a Mercedes Container Truck-al és a később 1-75 modellé váló, itt még teljesen műanyag mozdonnyal.

2006/08/17

Linkeskedés - Part II

A 70-es évek Matchboxai a kevés ritka szép oldal közé tartozik. A tulajdonosa nem csupán az én kedvenceimet, a Superfastokat, hanem minden hetvenes években készült Matchboxot gyűjt. Ritka szép fotókkal, igazán igényes oldal. Ugyaninnen link mutat az átkosban, a DDR-ben készült játékautókra, ami több mint érdekes. Malcolm az 1968-1972 közötti játékokat gyűjti és nagyon szép oldalt kanyarított nekik. Nála szembesültem azzal, hogy a nálunk is anno kapható szovjet lemezautók bizony Tonka lopások egytől-egyig. Ha egyszer elkészül a saját oldalam, akkor ezt a megjelenést fogom utánozni.

Linkeskedés - Part I

Elhelyeztem az első két linket, de fontosnak érzem pár szót is ejteni róluk. A Matchbox 1-75.com kitűnő útmutatója a Superfast sorozatnak, ami történetesen pont az én érdeklődésembe is vág. A legtöbb Matchbox oldallal ellentétben ez a lap még jól is néz ki. Gyakorlatilag nem más, mint a Matchbox katalógusokból beszkennelt képek gyűjteménye, de gondos munkával rendezve. Areh oldala meglehetősen bénán fest, viszont kitűnő képgyűjtemény. A német gyűjtő messze jobban fotózik, mint én valaha is fogok. Nagyon jó, hogy lehet keresni járműtípusra, gyártóra – mármint a megmintázott járgány eredeti gyártójára –, kiadásra is. Az egyik kedvencem, a Twin Pack-ek terén elég hiányos, de messze jobb, mint bármi amit eddig láttam.

2006/08/09

Matchbox Memories - a kezdet

Előbújt belőlem az örök gyerek. Pontosabban sohasem tűnt el, csak háttérbe szorult és most hagytam előjönni. Amit pedig csinál, az a soha meg nem szűnő lelkesedés a Matchboxok iránt. A lelkesedés pedig gyűjtögetésbe torkollott. A gyűjtemény pedig már megérdemel némi dokumentálást. Gyerekes? Talán. Szórakoztat? Naná! Ezért saját helyet kap, Matchbox Memories néven, a Vízlépcsőtől külön - lévén nem érzem odavalónak. Az is lehet, hogy idővel rendes, tisztességes gyűjtemény weboldal lesz belőle, nem pedig blog. De ahhoz még nagyon sokat kellene tanulnom a HTML-ről. Addig is kattintgassatok bátran ha érdekel benneteket, míg ha nem, akkor nézzétek el a bolondériámat!