Miért nem a kukába teszik az ilyesmit? 8-(
Oldalak
2006/08/27
Mire gondolhatnak?
2006/08/26
Matchbox Regular Wheels
Ezzel a fantasztikus állapotú Alvis Stalwart (MB-61) háromtengelyes teherautóval Tököli Gabi kollégám örvendeztetett meg. Bevallom, ilyen szép állapotú, hiánytalan – megvan még a sértetlen, levehető műanyag raktértető is, illetve az összes gumiabroncsa is és nem járnak le – darabot nem is láttam. Bár nem vagyok dobozgyűjtő, a szinte hibátlan doboznak külön örültem. Hála és kössz! (Ez diszkrét utalás akart lenni azoknak a barátaimnak, akik csak ígérnek, ugye…)
Ha már regular wheel és a British Petrol, akkor ide kívánkozik ugyanebből az évből az MB-32 Leyland Petrol Tanker is. Ennek a darabnak az érdekessége, hogy a vezetőfülke külön alvázzal bír, amin az „Ergomatic Cab” felirat olvasható. Többféle felépítményű, négytengelyes 1-75 sorozatú Leyland teherautó készült - mindegyik ilyen fülkével.
37 éves és makulátlan. Köszi Gábor! Alvis Stalwart MB-61.
37 éves és nem makulátlan, de azért nem rossz! Leyland Petrol Tanker MB-32.
Matchbox CY-3, de miért?
Nagyon mutatós festés, de miért CY-3?
Futottak még
A minap licitáltam az eBay-en valamire – az esélytelenek nyugalmával. Egy kupac cuccot árult valaki, amiből nekem csak egy dolog kellett volna igazán. Komoly 5 fontért elhoztam egy halom cuccot. Ebben volt ez a két szépség. Nincs rá szükségem, ezért majd megpróbálom elcserélni. Azért egy-egy fényképet megérnek.
Y-12 Models of Yesteryear Rocket gőzmozdony
2006/08/23
Matchbox Leyland tartálykocsi
Bár sehol nem szerepel rajta, ez a vontató állítólag Leyland.
Előttem az utódom – Part 1
Ráadásul nem biztos száz százalék, hogy az időrendiségben igazam van, lévén szintén az eBay-en láttam egy csövek nélküli példányt, egy Kenworth vontató mögé akasztva, mely színben és az autópálya fenntartás jelvényében stimmelt vele. Könnyen előfordulhat, hogy a doboz nélküli, bontott példány gyerekszobából kikerült mix, lévén ilyen vontatóval létezett másik CS blister pack, mely buldózert szállított. Így vagy úgy, érdekes egymás mellett látni a két, minimum 11, de inkább 13 év korkülönbségű modellt. A CS60 mellé jár két jelzőtábla is – lásd a képen. A Peterbilt Long Haul-hoz képest a vontatmány kapott a platóra körbe egy oldalfalat. A csövek érdekes módon tökéletesen egyformák a két, jelentős korkülönbségű változaton, illeszkednek is egymásba, csak a színük változott.
2006/08/19
Eredeti CY-8, két változatban
Matchbox PS-1 Container Port Playset - Egy álom vége
Azóta sokkal okosabb vagyok a gyerekkori álmokat illetőleg: nem szabad kipróbálni egy Lamborghini Countach-t, tilos személyesen találkozni Roger Moore-ral és a fenti nevű játékot sem bölcs dolog beszerezni. Kár, hogy az első kettőt csak a Top Gear-ben hallottam és nem személyesen tapasztaltam, de állati jól hangzik, nem?
Amivel hadilábon állok az a megjelenés dátuma. A nagyon megviselt dobozon 1976-os dátum olvasható. Sajnos nincs katalógusgyűjteményem – az egy másik gyűjtői őrület, iszonyatos pénzekért – ezért nem tudom ellenőrizni a dolgot. A kizárólagosan csak a szetthez köthető alkatrészeken mindenhol 1977-es dátum van, de ez sem biztos, hogy jelent valamit, mert a „PS-1” (Playset-1) rövidítést rajtuk legalább háromféleképp leírva – mindenhol az eredeti írásmódot tartottam meg, ahol hivatkozok rájuk – olvashatjuk, ráadásul az 1-es inkább „I”.
Műtárgyak
Ami akkor a hosszú-hosszú percekig bámult képen nem látszott, hogy a 78,4 x 59,8 centis alaplap nem valami nyomtatott műanyag, hanem biza kartonpapír. Ebből tanácsos lesz egy másolatot készíttetni, mert látszik rajta a nem kopott, de a papír minősége kezd valahogy fura lenni. Kérdés, hogy hol tudnak ekkorát fénymásolni színesben. Ami a többi kiegészítőt illeti… Nos, elég vegyes a kép. Az jópofa, hogy az alaplap vége felhajtható, hogy imitálja a horizont perspektíváját. A felhajtható részt két műanyag támasz (P.S. Mat Support, 1977) tartja. Ez jópofa és érdekes megoldás. Egy konténerkikötő mit sem érne konténerhajó – P. S. 1 Container Ship, 1977 – nélkül. A hajó kiábrándító. Egyetlen darabból öntött műanyag és szó sincs arról, hogy úszni tudna. Sőt! Az egész nem más, mint egy hajó víz felett úszó részének imitációja. Nincs alul semmi, se kerék, se egy darab műanyag lap, semmi. A réseken belátni, gyakorlatilag egy vacak. Az egész készlet összesen tizenkét konténert tartalmaz. Ebből hat papírból van – sajna nekem hiányzik az egyik – a többi műanyag, de ebből is öt csak zárt doboz, a hatodik – ami a Merci konténerszállítóhoz tartozik –, nyitható. Először el sem tudtam képzelni, hogy ezt miért csinálhatták, hiszen nem valószínű, hogy pont ezen a pár pennyn múlott volna a cég nyereségessége, amit a hat papír konténer jelentett, de aztán rájöttem, hogy a kérdés a darukban keresendő. A konténerhajóról egy sínen futó daru – PS 1 Gantry, 1977 – hivatott lepakolni. Ez is színtiszta műanyag – igaz, legalább a Matchbox-féle, kitűnő minőségű. A több darabból összeállítható holmi – igazából csak össze kell dugni a darabokat, amik masszívan illeszkednek egymásba, nincsenek összepattintandó darabok és harminc évesen sem mutatja jelét bármiféle minőségváltozásnak – teljesen működőképes, azaz képes leereszteni a „csípőkarját” a konténerekért, képes megragadni azokat, felemelni és aztán letenni a teherautóra, vagy a vonatra. Szépséghibája, hogy a – rajzolt – sínen futó szerkezetnek nincs kereke. A kar rugalmasságát befőttes gumi (!) biztosítja. Egyszerű, nagyszerű, zseniális, de ez is csak műanyag. Viszont ha elszakad a gumi – el fog, azért gyerek a gyerek – könnyen és olcsón pótolható. Viszont a gumi csak a papír konténereket képes megtartani és ez a többi daruval sincs másként. Az egyik legnagyobb attrakciója az egész játéknak, a kerekes gördűlő daru. Fogalmam sincs, hogy mi a hivatalos neve egy ilyen izének, rajta P.S1 Stradle Carrier felirat és 1977-es dátum olvasható. Az viszont biztos, hogy ennek a teljesen műanyag valaminek a kerekei a SuperKings-ektől kölcsönzöttek. Eredetileg valószínűleg a kedves szülő feladata lehetett összerakni, de hozzám már egészben érkezett és nem is merném megpróbálni szétszedni. A konténercsipesz itt is befőttes gumi hajtású. Valószínűleg a működő csipesz miatt gyerekként nem is tűnt volna fel, hogy a vezetőfülke milyen gyatrán imitált rajta. Az utolsó daru nem más, mint egy a műanyag talpból kiálló pálca, egy kis cérna és a végén egy csipesz. Ez igen gyatra, a műanyagnak kéne olyan rugalmasnak lennie, hogy megfogja a konténert és meg is tartsa. Csoda, hogy nem tört még el.
Járművek
A készlethez tartozó járművek kiválasztásánál az arányokkal nem sokat törődtek. A Fork Lift Truck „festetlen fém gém, műanyag villa” változatának alvázán 1972 és No.15. olvasható, ami azért érdekes, mert az 1972-es katalógusban még nem szerepel, hanem csak egy évvel később jelenik meg. Ez méretarányát tekintve sokkal nagyobb, mint a szett többi járműve. A Sambron Jacklift is fura arányokat mutat, mert a konténerek méretéhez képest óriási ajtaja és vezetőfülkéje van. Ennek az alján 1977-es öntési év, és No.48. szerepel, de katalógusban először 1978-ban találjuk meg. A Mercedes Container Truck 1976-ra datálja magát az alvázon, de csak az 1978-as katalógusban bukkan fel először, mint MB42. Érdekes, hogy csak az ehhez tartozó konténer bír nyitható ajtókkal, a többi nem. Az Articulated Container Truck érdekes darab. A vontatójának alján csak a Lesney copyright és egy 1973-as keltezés olvasható, de semmi más. Viszont megegyezik az 1973-as katalógus Freeway Gas Tanker-jének vontatójával. A vontatmányon P S 1 Trailer és 1977-es keltezés olvasható. A teljes szerelvény a vontató felépítményének kivételével műanyag. Ez a szerelvény kifejezetten ehhez a szetthez készült, később sehol sem fordul elő. Gyanítom, hogy belátták, hogy a műanyag vontatmány nem elég strapabíró. Egyszer láttam az eBay-en ezt a szerelvényt, mely végül többért kelt el, mint amennyiért én az egész szettet vettem, ráadásul még az utánfutó lábacskái is le voltak törve. A sárga Dízelmozdony – PS1 Loco, 1977 – érdekes darab, mert itt bukkan fel először és teljes egészében, az alváz és a felépítmény is műanyagból készült. Később, 1979-ben mint MB24 lát napvilágot, akkor már fém felépítménnyel és Shunter néven. Hasonló a helyzet a hozzá tartozó három Pőrekocsival. Az alvázukon 1977-es keltezés olvasható, de először szintén az 1979-es katalógusban jelennek meg, mint MB 25, Flat Car & Container fedőnéven. Az ezekhez mellékelt konténer a nyitható ajtajú változat.
Gyerekként valószínűleg a mennyben jártam volna, hogyha ilyet kapok karácsonyra és mit sem törődtem volna azokkal a csacskaságokkal, hogy a vonat sínpárját csak odarajzolták egy darab kartonpapírra. Felnőttként és gyűjtőként némileg csalódás bár a szett ritka darab. Egy valamire azonban kitűnő: remekül fog szolgálni, mint a gyűjtemény fotóháttere! Különösen a Convoy sorozat darabjaihoz.
A hajó a papírkonténerekkel és a Gantry Crane - minden csupa műanyag, a lehető legegyszerűbb konstrukció. A háttérben az aránytalanul nagy villástargonca, előtte pedig a vonat utolsó kocsija a festett síneken.
Articulated Container Truck. Csak ehhez a szetthez készült.
A harmadik - a legvacakabb - daru, a Mercedes Container Truck-al és a később 1-75 modellé váló, itt még teljesen műanyag mozdonnyal.